Új autók állnak sorban átvételre várva - ritka látvány, mert idén az autó is hiánycikk lett, így októberben kevesebbet regisztráltak belőlük EU-s szinten és Magyarországon is, mint egy évvel ezelőtt
2021 októberében ismét kevesebb személyautót regisztráltak az EU-ban, mint egy évvel korábban, az eltérés 30,3%. Hazánkban ugyanúgy csökkenés volt megfigyelhető, itthon 23,6 százalékkal teljesített rosszabbul a piac. Amellett, hogy ez már a negyedik egymást követő, csökkenést produkáló hónap, európai szinten még sohasem volt ilyen rossz az októberi adat:
amióta az ACEA méri ezt, azóta mindig többet regisztráltak a múlt havi, összesen 665 001 új személyautónál az EU-ban.
Itthon ez a szám a DATAHOUSE adatai alapján 9131 volt idén, 11950 volt tavaly, és 12449 volt 2019-ben, a járvány előtt: itt is megfigyelhető, hogy tavalyelőtthöz képest még rosszabb lett a helyzet, az eltérés 26,7 százalékos. Mégsem mi teljesítettünk a legrosszabbul, Franciaország 30,7, Németország 34,2, Olaszország pedig 37,7 százalékos hiány mutat, és ennek nem csupán a megrendelésállomány, hanem legalább annyira a szállítási kapacitások is az okai.
Az Európai Unió számai az elmúlt évben: jól látszik, hogy leginkább a járvány első hullámának idején zuhantak be az eladási adatok (Grafikon: ACEA)
Az EU és Magyarország idei eladásait megfigyelve észrevehető, hogy az utóbbi négy hónapban szinte elfogyott az éves növekedés is, az uniós újautópiac 8,2 millió regisztrációt ért el, így már csupán 2,2 százalékkal teljesít jobban a 2020-as számoknál, míg a hazai adatok 1,6 százalékos növekedést mutatnak, 103 683 autó regisztrációja által. Ha hasonlóan, vagy az életbelépő korlátozások miatt még rosszabbul teljesít a november is, akkor jövő hónapban már a januártól mért adatok is a 2020-as értékek alatt lesznek.
Magyarországon is az EU-s adatokhoz hasonló tendenciát láthatunk, az első tíz hónapban a tavalyi adatokhoz képest még mindig jobbak az idei eladások, ám 2019 azonos időintervallumához képest már közel 20 százalékos a visszaesés (Grafikon: ACEA)