Nem csak családi, prémium is! Skoda Enyaq iV 80 teszt

Ez a Skoda nem olcsó, ellenben jó! Teszten az Enyaq iV80

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Negyed évszázada az első - modern - Octavia az első modell volt, ami már alapjaitól a Volkswagen fennhatósága alatt készült, most pedig itt az első dedikált villanyautójuk, az Enyaq iV. Essenek az állak!

Nem lehet, nem is kell szó nélkül elmenni az Octavia mellett, ami 25 éve debütált, már a Volkswagen Golf IV-gyel közös alapokon, persze egyszerűbb anyagokkal, de hatalmas csomagtérrel. Azóta megszokhattuk, az adott platformon a Skoda adja a legnagyobb autót. Így van ez most, az Enyaq iV esetén is, ami ugyanúgy az MEB platformra épül, akárcsak az ID.3 vagy az ID.4, leginkább utóbbival rokon, de azért csak hosszabb nála is 6,5 centivel, ugyanakkor mégsem olyan borzalmasan nagy, mint amilyennek tűnik. Igen, az Enyaq nagynak tűnik, hiszen csaknem 1,88 méter széles, 1,62 magas, de " csak" 4,65 méter hosszú, amivel egy Octaviánál például rövidebb. Beltere ugyanakkor még nagyobb, s mivel alapvetően oldalról és hátulról is síkokkal határolt, méretei egész jól érezhetőek. Na meg persze kamerák hada is segít, hogy belássuk az autó környezetét.
Jó pont, hogy bár az alapokat az MEB építőkészlet adja (az Enyaq az első modell, ami Németországon kívül, Csehországban, már erre a bázisra épül), ugyanakkor

az Enyaq iV igazi Skoda.

Formájával leginkább az Octaviát idézi, nem csak kívülről, belülről is, de a dizájn kapcsán is elmondható, hogy bár megvan az erős márkaidentitás, megvan a kellően önálló, ráadásul elég meggyőző arc is. Ami nem szerény, de van is mire büszkének lenni. Méretet ugyebár bőséggel kapunk, ez nem csak kívülről, hanem főként belül egyértelmű. Elöl több mint 1,5 méteres a belső szélesség, gigászi a fejtér, a hátsó lábtér pedig ismét luxuslimuzinokat idéző. Na persze ez csöppet sem meglepő, hiszen az ID.4 esetén is az. Viszont itt a körítés is megvan hozzá. Az ecoSuite dizájncsomaggal járó olívaolajjal cserzett mogyoróbarna bőr kárpit elképesztő nívót ad a beltérnek. Elöl mindkét ülés szintszabályzós, állítható deréktámaszos, a sofőré elektromos, memóriás.

A komfort elsőrangú, amihez a remek zajszigetelés és az autópályán is csaknem néma futás is hozzájárul.

Opcióként háromzónás a légkondi, a dizájn csomag által jár az első-hátsó lábtérvilágítás, az első ajtókból a ki- és beszállást könnyítő emblémavetítés és a 10 árnyalatból választható beltéri LED hangulatfény is. Bár a kulcs nélküli motorindítás mindenképp jár, a Premium csomag által mindegyik ajtóhoz jutott nyitó- és zárószenzor is.

Az Enyaq iV-ban talán az a legjobb, hogy nem tolja az arcunkba, hogy ő elektromos, nem ufó, hanem egy modern autó, minden luxussal és kényelemmel.

A Skodától megszokottan sok-sok pakolórekesszel, 1,5 literes palackokat is fogadó, flokkolással zörgésmentesített ajtórekeszekkel, a sofőrajtóban alapáron, az utaséban opcióként esernyővel, a láblendítésre is nyíló csomagtérajtóban jégkaparóval. Közben persze elektromos, pont úgy, mint az ID.4. Az iV 80 pontosan a nemrégiben próbált ID.4-gyel egyező hajtásláncú. Azaz a nettó 77, bruttó 82 kWh kapacitású akkumulátora a hátsó kerekeket hajtó 204 lóerős, 310 Nm nyomatékú villanymotort táplálja, a 0-100-as sprint itt is 8,5 másodperc, a végsebesség pedig 160 km/órában korlátozott.
Hirdetés
Viszont az azonos műszakiságon az Enyaq egy jobban kitalált, izgalmasabb és vonzóbb autó. Pláne így, hogy az ID.4-ből kvázi egy alapváltozat járt nálunk, az Enyaq pedig felszereltségét tekintve fullextrásan, ám a hajtáslánc szerinti 17,8 milliós alapár helyett 25 milliós listaárral. A hajtáslánckínálat itt a szélesebb amúgy, szerényebb és komolyabb teljesítményű, összkerékhajtású egyaránt van. Őszintén szólva a 204 lóerő is bőven több, mint amennyi egy családi autóba szükséges, ha nem vigyázunk, a nyugalom megzavarására alkalmas lehet a gyorsulás. Szerencsére viszont lehet finoman is adagolni a nyomatékot, a normál mellett eco és comfort, sport, valamint egyéni menetmód is állítható az óriási, 13 colos érintőképernyőn. Ami egyrészt gyors menüvel rendelkezik, másrészt kristálytiszta képű. A klíma itt is az érintőképernyőről szabályozandó, ami nem a leginkább szerencsés, de persze megszokható. Az Enyaq iV összességében olyan ügyes autó, hogy még a hozzá hasonlóan az elektromos szabadidő-autók kategóriájában Magyar Év Autója díjra pályázó Volkswagen ID.4-nél is ügyesebben fogadtatja el mindenkivel az elektromos hajtást. Igaz, nála egy picit torkosabbnak bizonyult a teszten, 18,1 kWh/100 km lett a tesztátlag. Egy másik ID.4-gyel az Év Magyar Autója zsűrivel egy közös tesztkört is mentünk, ott is az Enyaq fogyasztott többet - hamarosan ennek kapcsán is írok egy rövidebbet. A nagyobb fogyasztás persze bőségesen érthető, hiszen nagyobb (és igényesebb) autó az Enyaq iV.

Mély tömegközéppontja miatt nem érződik 2 tonnás tömege. Ráadásul 750 kilogrammos fékezetlen, 1000 kilós fékezett utánfutó is köthető az elektromosan kihajtható vonóhorgára.

Itt akár láblendítésre, elektromosan nyílik a csomagtérajtó, nagyobb, alaphelyzetben is 585 literes, ülésdöntéssel 1710 literes, bő 1,8 méter hosszú rakteret kapunk. Okos megoldásokkal, szatyorakasztókkal, hátulról is indítható támladöntéssel, a töltőkábeleknek padlórekesszel. És apropó töltés, a 11 kW-os AC teljesítmény már elég korrekt, az alapáras 50 kW-os DC-nél nem kell több (de kérhető...), már csak azért sem, mert a 400 kilométeres hatótáv itt is megvan. Na mondjuk nem autópályán, ott kb. 350 kilométeressel érdemes számolni, de tegye fel a kezét, akinek ez nem elég! És kedvenc opcióm, a gyári 3 fázisú, ipari csatlakozós töltő is elérhető és benne is volt a tesztautóban, amivel ahol csak van csatlakozó, megvan a 11 kW-os töltőnk.
Hirdetés
Ha megvettük az Enyaq iV-t, otthoni tarifával fillérekből autózhatunk vele. De persze nem ez a legfőbb ütőkártyája, hanem az, hogy csendes, néma, jó úton még a 21 colos felnikkel is rezonanciamentes futású, és vezetni is élmény. A hátsó hajtás miatt itt sincs hajtási befolyás a közvetlen, meglepően kis fordulókört adó kormányon, a gyorsulás lehet akár letaglózó és az alapáras LED fényszóró is remek. Autópályán ügyesen segít a távolságtartós tempomat és a sávtartó, itt még az automata sebességkorlát-felismerés sem bakizott annyit, mint az ID.4-nél. Aminél persze érezhetően drágább is a Skoda kívánatosabb versenyzője. Hogy megéri-e a felárát, ami azonos hajtáslánccal közel 1 millió forint, azt bizony döntse el mindenki! De tegyük hozzá: Enyaq iV-ból is van a nálunk jártnál olcsóbb, ID.4-ből is drágább, igaz, a Skoda alapból is magasabb árral startol. Na ezt aligha gondoltuk volna 25 éve!
Értékelés
Pozitív
Tágas, formás karosszéria, kényelmes ülések, nagy csomagtér, vezethetőség
Negatív
Még a Volkswagennél is drágább
Árak
Tesztmodell alapára
17 801 030 Ft (2021.09.30.)
Tesztautó ára
25 346 600 Ft (2021.09.30.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
150 kW (204 LE)
Nyomaték:
310 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.50 s
Végsebesség:
160 km/h
Méretek
Hosszúság:
4649 mm
Szélesség:
1879 mm
Magasság:
1616 mm
Saját tömeg:
1950 kg
Össztömeg:
2470 kg
Tengelytáv:
2765 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
585 l
Belső szélesség elöl:
1520 mm
Belső szélesség hátul:
1480 mm
Belmagasság elöl:
910-990 mm
Belmagasság hátul:
970 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
310 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1330 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1010 mm
Csomagtér magassága:
510-720 mm
Csomagtér hossza:
920 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1820 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
710 mm
Motor és váltó
Motor:
Elektromos
Sebességváltó:
irányváltó
Nyomaték:
310 Nm
Teljesítmény:
150 kW (204 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
160 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.50 s
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?