Négy különböző modellt jelöl majd az új Crown, a Toyota legjobb tudása így minden karosszériaváltozatban elérhetővé válik
Teljesen újragondolta a Crown modellt a Toyota, a generációváltással négytagú családot alkotott a zászlóshajónak számító luxusmodelljéből, amelyet bár Európában alig ismernek, a japán gyártó egyik legrégebbi és legfontosabb terméke. Az első generációs Crown ugyanis még 1955-ben jelent meg Toyopet Crown néven. A Crownok főleg a japán és más ázsiai piacok számára készültek, gyakran szolgáltak állami flottákban rendőr- és hivatali autóként, de a taxisok körében is nagy népszerűségnek örvendtek, hiszen jellemzően mindig felső kategóriás limuzinok voltak.
Ez most gyökerestül felfordul: a Crown ezzel a generációváltással négyféle autót jelent majd, amelyből három megemelt modell lesz.
A nemrég, szabadalmaztatáskor kiszivárgott modell érkezik először, a többi változatot később mutatják majd be
Egyelőre csak a fastback karosszériás, tehát emelt futóműves, négyajtós terepszedán kupé változatot (Crossover type) mutatták be részletesen, de a Japánban tartott világpremieren sötétített üveggel, tanulmány fázisban megmutatták a másik három karosszériaváltozatot is, így van miről beszélni a hagyományos szedán (Sedan type), a hagyományos crossover (Sport type) és a nagyobb, várhatóan hétszemélyes szabadidő-autó (Estate type) kapcsán is.
A többi Crown még csak tanulmány, egyelőre be kell érnünk a Crossover type pontos adataival
A Toyota nem közölte a három később érkező Crown modell specifikációit, csak egy-egy mondatot kaptak az újdonságok a bemutatón: a Sports type
„sportos vezetési élményt és könnyű vezethetőséget nyújt csábító hangulattal”, a Sedan type
„a korábbi Crown sofőrök igényeinek felel meg”, az Estate type pedig egy
„funkcionális SUV, bőséges helykínálattal és felnőttes atmoszférával”. Mind a négy járművet Crown jelvényekkel látták el a sajtóbemutatón, bár elképzelhető, hogy az észak-amerikai piacokon Toyota emblémával kerülnek majd forgalomba, ahogy a 2023-as modellévű Toyota Crown (Crossover type) is.
A Crown Crossover type nem teljesen az, aminek hangzik: igazából a mostanában "fastback"-ként emlegetett formát jelöli az elnevezése
Ez a karosszériaváltozat a Toyota szerint a szedánok és a szabadidő-autók előnyös tulajdonságait egyesíti, így méltó arra, hogy az új korszak zászlóshajója legyen. A stílusos, kupészerű sziluett az erő érzetét sugárzó, SUV küllemmel párosul, ami egy teljesen új, folyékony és dinamikus formanyelvet hoz létre a Toyota emberei szerint. A cápára emlékeztető orr-rész és a krómcsíkkal összekötött fényszórók kombinációja a bZ4X hasonló megoldását gondolja tovább, a Crown hátulján teljes szélességben végigfutó lámpák viszont teljesen új dizájnelemek.
A most bemutatott fastback formájú Crown hátulja látványos igazán, senki sem gondolta volna, hogy egyszer egy ilyen forma kapja meg a Crown nevet
Hátul a szélvédő nem nyílik a csomagtérajtóval, ami szedánokra jellemző vonás, a lapos szögben eső tetővonal, a diszkrét hátsó légterelő és a hátsó keréknél felhajló ablakvonal a kupékat idézi, az emelt hasmagasság, a korábbi Crown szedánoknál magasabb üléspozíció, a műanyag védőelemek, a hatalmas, 19 és 21 col között választható méretű felnik pedig a SUV-jelleget erősítik. Ezt dobják fel fekete motorháztetővel, tetővel és csomagtérajtóval a Platinum felszereltséghez járó kétszínű fényezések, maga a karosszéria fehér, szürke, ezüst, vörös vagy bronzszínű lehet a fekete részletek mellé.
A közel 5 méter hosszú, majd 3 méteres tengelytávval rendelkező Crown Crossover Type a legnagyobb fastback, arányai jól rejtik méretét
A crossover Crown 4928 milliméter hosszú, 1839 milliméter széles, 1539 milliméter magas, a tengelytávja pedig 2850 milliméter. A TNGA-K platformra könnyű és jól kiegyensúlyozott, kiemelkedően merev karosszériát tervezett a Toyota. Az első futómű MacPherson technológiás, míg hátul többlengőkaros a felfüggesztés, ami a remek kanyarstabilitás mellett remek rugózási komfortot is biztosít. Erre tesz rá még egy lapáttal a Platinum csúcsfelszereltség, amely adaptív lengéscsillapítással is rendelkezik.
A beltérben két darab, egyenként 12,3 colos képernyő fogad, más téren is fejedelmi autónak tűnik
A helykínálatra sem lehet panasz, elöl és hátul is bőséges lábtérrel szolgál az újdonság
A csomagtartó méreteire sem lehet panasz: bár a pontos adatot még nem tudjuk, a hatalmas puttonynak csak a pakolhatósága lesz kérdéses
A külsőnél valamelyest konzervatívabb formavilágú belső teret a 12,3 colos központi képernyő és az ugyanekkora digitális műszeregység uralja. Előbbin a Toyota Audio Multimedia infotainment rendszer fut, amely felhő alapú navigációval, saját internet-hozzáféréssel letöltött, vezeték nélküli frissíthetőséggel, és az Intelligent Assistant nevű,
„Hé, Toyota” hangvezérléssel is szolgál. Ahogyan azt a
bZ4X esetén már tapasztalhattuk, utóbbi még azt is lehetővé teszi, hogy a Crown az informálisabban adott utasításokat is teljesítse.
Alapáron a már jól ismert, a képen is látható, 2,5 literes szívómotorra épülő, 234 lóerős, 4,5 liter alatt fogyasztó hibridet tettek a hatalmas újdonság orrába, ehhez persze két villanymotor is társul
A Crown alapverzióját a már eddig is forgalmazott, 2,5 literes benzinmotorra épülő hibrid hajtás mozgatja, amelynek rendszerteljesítménye 234 lóerő, átlagfogyasztása pedig mindössze 4,46 liter 100 kilométerenként a japán WLTC szabvány szerint. Ehhez természetesen az Atkinson-ciklusú, kettős befecskendezésű, turbófeltöltő nélküli, VVT-iE jelölésű benzinmotoron felül két villanymotorra, eCVT osztóműre, elektromos vízpumpára és egy új fejlesztésű, kétpólusú nikkel-hidrogén akkumulátorra is szükség van.
Felárért eltűnik a CVT, van viszont helyette turbó: 349 lóerő mellé 6,36 literes fogyasztás társul a Hybrid Max változat esetén
Az új Crownhoz azonban kifejlesztett a Toyota egy vadonatúj, Hybrid Max névre keresztelt hajtásrendszert is, amelynek a már említett, kétpólusú nikkel-hidrogén akkumulátoron kívül még két fontos újdonsága van. A fokozatmentes eCVT megoldás helyett egy hagyományos, hatfokozatú automataváltó és a turbófeltöltős benzinmotor is meglepetés. Ebben az esetben a 349 lóerős rendszerteljesítmény 460 newtonméteres csúcsnyomatékkal és - szintén a japán WLTC szabvány szerint - mindössze 6,36 literes átlagfogyasztással párosul az 1880 kilós saját tömeg ellenére. Ráadásul a hátsó kerekek között is szabályozható nyomatékelosztású E-Four Advanced összkerékhajtást csak a Hybrid Max változat kapja meg, a 2,5 literes verzió az E-Four összkerékhajtás egyszerűbb változatával készül. Abban viszont hasonlít a két rendszer, hogy egyikben sincs kardántengely, a hátsó tengelyt kizárólag villanymotor hajthatja, legfeljebb a teljes nyomaték 20 százalékával. A Crown forgalmazása még idén ősszel indul Japánban, az alapmodell 4 350 000 jenbe kerül, ami nagyjából 12,62 millió forintnak felel meg, a csúcskivitelt pedig 6 400 000 jenért adják, ami 18,57 millió forintra számolható át. További fontos információ, hogy ez a generáció 50 év után ismét kapható lesz az Egyesült Államokban is, ráadásul nem csak oda tér vissza: az új modellcsalád összesen 40 országban és régióban lesz kapható a világon.
A többi újdonság bemutatójára még várni kell, ám a koncepciókról további fotókat a cikk galériájában tovább lapozgatva találtok