Többek között a használt villanyautók piacának felpörgetésével is segítené az újak iránti kereslet növekedését a magyar kormány
Ahogyan arról szerdán mi is beszámoltunk, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy nagyívű, 11 pontos stratégiai tervezetet ismertetett. A javaslatcsomagban ugyan számos konkrétumot említenek, mégis jó pár kérdés felmerült, amelyeket Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár igyekezett tisztázni
a Portfolio hasábjain.
Akár a használtautó-piacon is járhat a 4500 eurós (1,8 millió forintos) támogatás
Talán a legfontosabb újdonság a használt villanyautókra vonatkozó kiegészítés. Az államtitkár kifejtette, a másodlagos piacot ugyanúgy meg kell támogatni, ugyanis az visszahat az újautó-piacra. Fábián Gergely szerint kiindulópontnak a már ismertetett 4500 eurós (1,8 millió forintos) összeget kell tekinteni ebben az esetben is, de ez még koránt sincs kőbe vésve. Továbbá kiemelte, hogy a használt modellek esetében a jármű értékét nagyban meghatározza az akkumulátor értéke, így a telepek nyomon követése és élettartamuk pontos meghatározása szintén fontos feladat lesz a jövőben.
Az akkumulátor kulcsszerepet kap az értékmeghatározásban, ezért különösen nagy figyelmet kell fordítani az átláthatóságra
A Portfolio arról is kérdezte az államtitkárt, nem félnek e, hogy a támogatás megjelenésével a kereskedők azonnal beépítik az árba a kapott összeget. Fábián Gergely szerint mindez elkerülhető a megfelelő részletszabályok kidolgozásával, de a piac egyébként is ennél kiélezettebb.
"Azt gondolom, hogy egy kompetitív piacról beszélünk. Attól, hogy megjelenik egy támogatás, még azért nagyon komolyan versenyeznek az autóipari cégek, hiszen ez egy új, formálódó, növekedésben lévő piacról beszélünk. Láttuk egyébként azt, hogy Kínában is hiába vannak támogatások, az árverseny jelentős" - fejtette ki a helyettes államtitkár.
Nem elég eladni a villanyautókat, tölteni is kell
Jelenleg a villanyautók elterjedését a magyar viszonylatban drága vételár mellett a hiányos töltőhálózat is gátolja. A kormány már most is tesz lépéseket utóbbi érdekében, hiszen 28 milliárd forintot szánnak kifejezetten a fővároson kívüli infrasturktúra fejlesztésére. Fábián Gergely szerint a hálózatfejlesztés kulcskérdés, de a háztartási töltőállomások telepítését is segítenék, ahogyan a javaslatcsomagból kiderült 900-1500 euróval (353 ezer- 589 ezer forinttal). Atz államtitkár pontosított, hogy a gyakorlatban ezt az összeget az eszközök felszerelésére lehet majd igényelni.