Nem csak az agyvized, a hűtővized is felforrhat most
A nyári hőség a hengerfejeket is kikészíti
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Fagyálló nyárra? Még erre is érdemes gondolni, mert jöhet a hengerfejhiba, és sajnos jön is sokaknál - tudtuk meg egy szakműhelytől.
Télen a hőingadozás, nyáron a hőterhelés készíti ki a hengerfejeket
Szó szerint izzik a munka a gépműhelyekben - tudtuk meg Kajári Zoltántól, a motorfelújításra szakosodott Fortuna Bt. ügyvezetőjétől, ugyanis nyáron legalább annyira sűrűsödnek a hengerfejhibák, mint télen. Hogy mi is az a hengerfej, s hogy mi minden utal a hibájára, arról korábban már írtunk, de némi ismétlés természetesen nem árt.
Haszonjárműveknél nagyobb futásuk és fokozott terhelésük miatt gyakoribb a hengerfej-hiba, de természetesen a személyautóknál sem zárható ki. Akár a nem megfelelő hűtőfolyadék, illetve motorolaj is vezethet a költséges problémához
A hengerfej a motor felső, a motorblokktól különálló, azzal csavarokkal összekapcsolt és tömítéssel elválasztott, jellemzően alumíniumból készített eleme. Temérdek furatával, járatával, szelepeivel és persze vezérműtengelyével talán a motor leginkább meghatározó része. Jellemzően alumíniumból készül, komoly „berendezése” miatt hőterhelése is jelentősebb, mint a motorblokké. Ezért aztán bármilyen extrém terhelés esetén jellemzően ezzel van először gond. Télen a hőingadozás, nyáron pedig a hőterhelés tudja „kinyírni”. Főként akkor, ha a motorolaj nem keni tökéletesen, ha a hűtővíz nem temperálja tökéletesen. Utóbbi kapcsán ki kell emelni, hogy nyáron is fontos, hogy ne sima víz, hanem a megfelelő adalékokat tartalmazó hűtőfolyadék legyen a rendszerben, hogy az tökéletesen el tudja látni a funkcióját. Fontos, hogy a motor nyáron is megkapja az időszakosan cserélendő és nem csak a fagytól óvó hűtőfolyadékot, s a motorolaj se legyen öreg, túlhasznált.
Jellemzően könnyűfém, a blokknál nagyobb hőterhelést kapó és sebezhetőbb alkatrész a hengerfej. Első körben ezekkel van hiba, szerencsés esetben javításukkal megelőzhető egy komolyabb motorgenerál
Utóbbi esetén sem kell feltétlenül elbúcsúzni autónktól. Szerencsére igen komoly árverseny van az alkatrészgyártók között, így a népszerűbb modellekhez egészen tűrhető áron hozzá lehet jutni komplett hengerfejekhez. Bár alapvetően a felújításból élnek, még a Fortuna Bt.[/url] sem mindenkinek a javítást ajánlja. Előfordul, hogy a javítás összegéért már új alkatrészt is tudnak adni. A minőségi, ám kedvező árú Motorparts forgalmazójaként a Mitsubishi 2,5 literes TD (4D56T kódú) motorjához 73 905, a Mazda E2200 (RF és RFN) dízeléhez 74 985, míg a Mercedes-Benz (OM611.980 és 611.981) 220 CDi-jéhez 157 956 forintért kínálnak komplett és új hengerfejet. Hogy miért épp haszonjárművekkel példálóznak? Mert jellemzően ezek futnak annyit, ezek kapnak olyan terhelést, hogy hengerfej-problémák jöjjenek elő. Személyautós átlagfutásnál, megfelelő karbantartásnál üzemszerűen nem lehet velük találkozni, előfordulásuk ugyanakkor nem zárható ki. A javítás azonban minden esetben olcsóbb, mint a bürokratikus terhekkel is bőven terhelt autóváltásé.