Nem csak az agyvized, a hűtővized is felforrhat most
Fizetett hirdetés
A nyári hőség a hengerfejeket is kikészíti
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Fagyálló nyárra? Még erre is érdemes gondolni, mert jöhet a hengerfejhiba, és sajnos jön is sokaknál - tudtuk meg egy szakműhelytől.
Szó szerint izzik a munka a gépműhelyekben - tudtuk meg Kajári Zoltántól, a motorfelújításra szakosodott Fortuna Bt. ügyvezetőjétől, ugyanis nyáron legalább annyira sűrűsödnek a hengerfejhibák, mint télen. Hogy mi is az a hengerfej, s hogy mi minden utal a hibájára, arról korábban már írtunk, de némi ismétlés természetesen nem árt.
A hengerfej a motor felső, a motorblokktól különálló, azzal csavarokkal összekapcsolt és tömítéssel elválasztott, jellemzően alumíniumból készített eleme. Temérdek furatával, járatával, szelepeivel és persze vezérműtengelyével talán a motor leginkább meghatározó része. Jellemzően alumíniumból készül, komoly „berendezése” miatt hőterhelése is jelentősebb, mint a motorblokké. Ezért aztán bármilyen extrém terhelés esetén jellemzően ezzel van először gond. Télen a hőingadozás, nyáron pedig a hőterhelés tudja „kinyírni”. Főként akkor, ha a motorolaj nem keni tökéletesen, ha a hűtővíz nem temperálja tökéletesen. Utóbbi kapcsán ki kell emelni, hogy nyáron is fontos, hogy ne sima víz, hanem a megfelelő adalékokat tartalmazó hűtőfolyadék legyen a rendszerben, hogy az tökéletesen el tudja látni a funkcióját. Fontos, hogy a motor nyáron is megkapja az időszakosan cserélendő és nem csak a fagytól óvó hűtőfolyadékot, s a motorolaj se legyen öreg, túlhasznált.
Érdemes megjegyezni a Fortuna Bt. által forgalmazott Motoparts márkát. Hengerfej esetén is akár felújítási költségen, illetve ahhoz közeli összegért kaphatunk újat tőlük
Utóbbi esetén sem kell feltétlenül elbúcsúzni autónktól. Szerencsére igen komoly árverseny van az alkatrészgyártók között, így a népszerűbb modellekhez egészen tűrhető áron hozzá lehet jutni komplett hengerfejekhez. Bár alapvetően a felújításból élnek, még a Fortuna Bt.[/url] sem mindenkinek a javítást ajánlja. Előfordul, hogy a javítás összegéért már új alkatrészt is tudnak adni. A minőségi, ám kedvező árú Motorparts forgalmazójaként a Mitsubishi 2,5 literes TD (4D56T kódú) motorjához 73 905, a Mazda E2200 (RF és RFN) dízeléhez 74 985, míg a Mercedes-Benz (OM611.980 és 611.981) 220 CDi-jéhez 157 956 forintért kínálnak komplett és új hengerfejet. Hogy miért épp haszonjárművekkel példálóznak? Mert jellemzően ezek futnak annyit, ezek kapnak olyan terhelést, hogy hengerfej-problémák jöjjenek elő. Személyautós átlagfutásnál, megfelelő karbantartásnál üzemszerűen nem lehet velük találkozni, előfordulásuk ugyanakkor nem zárható ki. A javítás azonban minden esetben olcsóbb, mint a bürokratikus terhekkel is bőven terhelt autóváltásé.