Balra a 4 méter hosszú SEAT 1430, jobbra mai utódja, a már a 4,6 méteren is túlnyúló Leon Sportstourer
Hatalmas pacsi jár a SEAT csapatának, ugyanis egyedi sztorit hoztak össze a
Ladához hasonlóan idén 50 éves SEAT 1430 Estate kapcsán. Ez a modell volt a hetvenes évek menő spanyol családi autója, az a modell, ami egyetlen autóként tudta kiszolgálni a mindennapos közlekedési igényeket és azt is, hogy nyaraláskor beleférjen a család minden cuccával. Az 1430-as egy jól felszerelt modell volt, a 124 Sepcial alapjain.
Kétszer két körlámpa négyzet keretben vs. full LED fényszóró. Keskeny abroncsok keskeny nyomtávval vs. széles nyomtáv szélesebb gumikkal. Egyetlen dimenzióban, magasságával nagyobb a 1430, mint a Leon
Külön érdekes ma párhuzamot vonni az
új Leon Sportstourer és az 1430 Estate között. Ma egy kicsikét úgy élünk, mint a hetvenes években, mondhatni, hogy visszalassítottunk. Legtöbbünknél szóba sem jön repülős nyaralás, ha tehetjük, inkább csak autóval elérhető helyekre megyünk, ahogyan a legtöbb családban ma szintén az a jellemző, hogy az elsőszámú autó a mindenes, az kell szolgáljon a hétköznapokon, és abba kell beleférni nyaraláskor is. A méretek és a "dinamikus közlekedéshez elegendő" teljesítmény, valamint az elvárt biztonsági szint viszont sokat változott az évek során.
A hetvenes években a spanyoloknak is kevés lehetőség jutott a 1430 dizájnolása kapcsán, de akkor inkább az elegáns részletek felé vitték, ma a Leon egyértelműen a márka sportos jellemzőit hozza a kompakt szegmensben
Ahogyan persze a dizájnvilág is. Az 1430-ast a hetvenes években funkcionálisnak és elegánsnak írták a kor újságírói,
nekünk alighanem azért szívet melengető a formája, mert az alapjait ugyanúgy a Fiat 124 adta, mint az "ezerkettes" Ladának.
A Lada a hazánkban a gulyáskommunizmus egyik szimbólumává vált, családunk is több mint 10 évig járt kombi ezerkettessel (azaz 2102-vel), amihez a gyerekkori kirándulások, az első külföldi utak kötődtek. Az 1430 hozzá nagyon hasonló, de még annál is menőbb. A spanyol kombi orrára is bőséggel jutott króm, szögletes fényszóróüvegei kerek foncsorozású lámpákat öveznek, amivel igazán karakteres a megjelenése. Bár nagynak tűnik a hűtőmaszk, az alatta lévő néhány apró légbeömlő nem lenne elég ahhoz a hűtési igényhez, ami a mai autóknál, így a Leon Sportstourernél is jelentkezik, igaz a hetvenes évek tömegautóinál még szó nem volt a ma már alapelvárásnak számító légkondicionálóról.
Mindkettőre igaz, hogy kora praktikus, nagy csomagterű kombija, még ha ez mást is jelent 50 év elteltével
Hátulról mindkét SEAT-on megvannak a kötelező kombis jellemzők: széles, alacsonyra húzott a csomagtérnyílás, de a küszöbmentesen nyíló farú 1430 talán még ügyesebb is ebben a Leon Sportstourernél, persze utóbbi nyilván más biztonsági jellemzőket tud felmutatni, LED-es hátsó lámpáival is. Sofőrsegédeivel, asszisztenseivel ma a Leon szinte űrhajó az 1430-hoz mérten. Utóbbi még jókora üvegfelületeivel adott megfelelő kilátást, ma a Leon holttérfigyelővel és kamerarendszerrel segíti sofőrjét, a karosszéria így dizájnával hozhatja az ideális 1/3-2/3 arányt az üveg- és lemezfelületek vonatkozásában, amivel (továbbá a nagyszilárdságú és ultranagy-szilárdságú acélokkal) sokkalta jobb merevséget, biztonságot hoz.
Bár a hetvenes években talán azt is gondolhattuk volna, hogy 50 év múlva az autók már repülni fognak, ez még nem következett be, ám magától parkolni a Leon Sportstourer is tud. A parkolási segítség jól is jön, a mai kombi 60 centivel hosszabb fél évszázaddal korábbi elődjénél, hiszen az ötajtós Leonnál is 23 centivel hosszabb a Sportstourer. A 1430 kombija még csak 1 centivel nyúlt túl a négyajtóson, de 3 centivel magasabb volt. Korszakos különbség, hogy míg a 1430 13 colos kerekeket kapott, a mellé állított Leon már 18 colosakon gurul.
13 colos felnik a 1430-on, 18-asok a Leonon
Bár a maga korában a 1430 beltere a részint szövetkárpitos ülésekkel fényűzőnek számított, fejtámla nélküli és csekély formázású üléseivel a mai Leonnal össze nem vethető, ismételten főként biztonság terén, de biztosak lehetünk benne, hogy már csupán egy 100 kilométeres utazás után is másként szállnánk ki a két autóból. Az utazási komfort akkor még más fogalom volt, s például olyan elem is hozzátartozott, mint a hátsó sor hamutartója.
Kombi Ladából nem létezett olyan fényűző kivitel, mint amilyen a 1430-as volt, csak éppen SEAT-ként, de szintén a Fiat 124 alapjain. A 1430 persze közelebb is állt a Fiathoz, mint a zordabb körülményekhez alakított Ladák
Hogy mi volt elegendő a hetvenes években, mit várunk el ma, azt jól mutatja, hogy az ablakvonalig 350 literes csomagterű 1430 Estate nagy, a mentők vagy a tűzoltók által is kedvelt autónak számított, ám ma a Leon Sportstourer gond nélkül rálicitál az ő 620 literes csomagterével. Az ülésdöntéses bővítés mindkét modellnél adott, de míg a 1430 kombijánál már az is érték volt, hogy egyáltalán dönthető az ülés és sík raktérpadlót kapunk, ma természetesnek vesszük a 40:20:40 arányú osztást.
A műszerfalak dizájnját összevetni hasonló időutazás, a 1430 esetén a kor gyermekei még érdeklődéssel tapadhattak a sofőrajtó ablaküvegére, hogy lássák: a két jókora körműszer közül a sebességmérő 170-ig skálázott. Mit kapunk ma? A "bekapcsolt" autónál színes és animációkat adó, akár a navigációt is mutató 10,25 colos, változtatható képű műszerblokk-kijelzőt, a parkoló autóban viszont csak egy fekete felületet. Ha már fények és sötétség, imádott volt az 1430 kétszer két körlámpás frontja, ám az biztos, hogy éjszakai vezetéshez sokkalta jobb partner a full LED fényszórós Leon az ő adaptív távfényével.
Pazar belteret adott a 1430 1970-ben, a Leon Sportstourer pedig már nagyon digitálisat, de már-már mai skodásan letisztultat a mában
Érdekes a motorkínálatot is összevetni, igaz, az 1430 esetén nehéz kínálatról beszélni, hiszen nevét is az 1438 köbcentis, hosszában épített, 70, idővel 75 lóerős, négy fokozatú váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtó motorjáról kapta. A Leon Sportstourer ezzel szemben elég komoly arzenált kap, már bázisverziója is 1,5 literes és 130 lóerős. Alig nagyobb, 1498 köbcentis lökettérfogattal, közvetlen befecskendezéssel, változó geometriájú turbóval, Miller ciklussal és részterheléskor két henger lekapcsolásával. Ugyanez a motor 150 lóerővel is elérhető, miközben 6 literes vegyes fogyasztása szinte a fele annak, amit az 1430 motorja kért. A Leon Sporstourerhez 2,0 literes TDI motor, automataváltó és a fronthajtás kiegészítéseként összkerékhajtás is elérhető, de kínálatában földgáz hajtású, lágy hibrid és még plug-in hybrid is szerepelni fog.
A Leon Sportstourer kínálata, tudása kétség kívül sokkalta lenyűgözőbb, mint 50 évvel ezelőtti őséé, de vajon melyik a kedvesebb nekünk? Jól tippelem, hogy a Fiat 124 alapú 1430?
A “Ladákat” általában ~150e-ként gyűrűzni vagy dugózni kellett.
A Tsi-t ~150e-ként szívósor tisztítani és/vagy turbót javítani.
Kis csúsztatással utolérték az 50 évet!
Halleluja!
50 év múlva ismételjük meg a fotósorozatot a Sportstourer mellé téve az akkori kétéltű, hidrogénhajtású buborékot. Ja, hogy Sportstourer sem lesz…. Óóóó…
Egyik sem létezne 50 év után, ezeket a régi Fiat származékokat 20 éven belül reménytelenül megette a rozsda, 10 éves Zsigulik már annyira lyukasak voltak a rozsdától a szőnyeg alatt, hogy bejött a latyak/ esővíz az útról.
Ezek a mai autók rendes alváz-védelemmel tovább fogják bírni, de 50 évesen a jó állapothoz rengeteg munkaóra és gyári támogatás kell, ahogy a mai 50 éves oldtimerekhez is.
Szerintem a leggyengébb pont a műanyagok és gumik pótlása, mert ezek már mind elöregedtek, és nem pótolhatóak bontóból.
Egyébként a motor tudásában tényleg látványos a fejlődés, bár valóban, ahhoz képest hogy 70-es évek elképzelése szerint mostanra már a holdra járunk hosszú hétvégére eléggé lemaradtunk… 🙂