Az Ioniq 5 formája semmivel sem téveszthető össze, ugyanakkor nem öncélú, vonalai bámulatosan leplezik a méreteit
Nagyon korrekt villanyautó a
Kona Electric és az
Ioniq Electric is, előbbi a tavalyi Év Zöldautója díjat is elnyerte (holtversenyben a már MEB platformos VW ID.3-mal), de a Hyundai csak tavaly hozta ki az első olyan modelljét, amit már az alapjaitól villanyautónak fejlesztettek. Az Ioniq 5 ugyanúgy a Hyundai-Kia E-GMP platformjára épül, mint a Kia EV6. Érdekesség, hogy nem csak a dizájn más, az akkumulátor kapacitása, a motorok teljesítménye, de még a tengelytáv is. Az EV6 a sportosabb, az űrhajósabb, az Ioniq 5 ugyanakkor tágasabb, egyenes vonalaival retro dizájnt kelt, sőt alighanem van benne egy kis DeLorean hatás és Vissza a Jövőbe utalás. A forma egyébként nem is a DeLorean DMC-12, hanem a jóval korábbi, de alighanem a DeLorean formáját is ihlető, 1974-es Hyundai Pony Coupe dizájnjából merít. Nagyon ügyes végeredményt adva, és azt a különlegességet is, hogy fotón és távolról nézve szinte egy kompakt modell hatását kelti, pedig valójában óriási.
A 4,64 méteres hosszhoz mérten hatalmas, 3 méteres tengelytáv társul
Meghatározó dizájnelemek a szögletes, pixeles LED lámpák
Az Ioniq 5 hosszúsága 4,64 méter, szélessége 1,89, magassága alig több, mint 1,6 méter, tengelytávja pedig kereken 3 méter. Nem csupán LED-esek, a formához passzolóan pixel-dizájnosak a lámpák, elöl a gépháztető teljesen ráfordul a sárvédőkre, a szögletes lámpák pedig eléggé harmonikusak elöl-hátul.
A crossover külső a szinte függőleges oldalfalak miatt a vártnál is tágasabb belteret ad.
A hasonló méretű Skoda Enyaq iV-ból, vagy pláne a Ford Mustang Mach-E-ből átülve is óriási a beltér, feltűnően széles az utastér, a hátsó lábtér pedig egyenesen gigászi. Pacsi jár a Hyundai PR-csapatának az alap Comfort ellátmányú tesztautóért, itt egyszerűbbek az ajtókárpitok, mint például a fullextrás First Edition esetén, de alighanem ebből fognak több példányt eladni. Az ülések az alapáras szövet kárpitozással is nagyon gusztusosak és kényelmesek. Az első támlák teljesen elfektethetők, hogy a töltőknél pihenhessünk, az utasoldali ülés akár felhajtható lábtámaszos is lehet, itt viszont nem szerepelt az. A tologatható, szabályozható támladőlésű hátsó ülés viszont alapáras, s a leginkább előretolt helyzetében is elegendő, a leghátsóban bármely luxuslimuzint megszégyenítően tágas hátsó lábteret kapunk.
Széles és otthonos, még az alapverzió néhol egyszerű műanyagjaival is minőségi a beltér. A műszerblokk és a középső érintőpanel egyaránt 12,3 colos
Jó tartásúak a méretes és elöl-hátul tág tartományokban állítható ülések
A jelentős belső szélesség miatt a nem független üléses autók körében parádésan elfér hátul 3 felnőtt utas is, a villanyautó-platformnak köszönhetően a padló sík, a középső tetőoszlopokra légbeömlő is jutott, ha pedig csak két utas ül hátra is, akkor aztán végképp úri a kényelem. Lehajtható, pohártartós kartámaszt kapunk, síalagutat azonban nem. USB-csatlakozóból pontosan annyi jár, ahány személyes az autó: 5. A hatalmas középkonzol 50 ezer forintért az alapverziónál is lehet tologatható, de nélküle is egész könnyedén átmászhatunk a két első ülés között is. A Hyundai is szinte egy nappalit ad, ráadásul részint természetes, újrahasznosított anyagokból építkezve, a kárpitokhoz például cukornádat és PET-palackokat, repce- és kukoricaolajból készült biofestékeket alkalmaztak. A biodizájn ugyanakkor messze nincs túltolva, az Ioniq 5 beltere otthonos, a műszerfal bal szélére például mágneses, ugyanakkor kellemes textilfelület került, ahová a jegyzeteinket is tehetjük. Az ülések nem csak elöl fektethetők el, hátul teljesen sík alvófelületet alakíthatunk ki, s mivel elektromos autó, kemping üzemmóddal, éjszakai fűtéssel is rendelkezik, opcióként pedig utastéri, 16 amperes konnektor is kérhető, valamint egy feláras adapterrel a töltőcsatlakozónál is kialakíthatunk ilyet.
Jó minőségű képet adnak, gyors szoftvert futtatnak a műszerfal kijelzői, ergonómiai baki, hogy az ülés- és kormányfűtés csak az érintőképernyőről kapcsolható, a klíma szerencsére dedikált gombokat kapott
Az Ioniq 5 persze nem csak otthonos és futurisztikus, legalább ennyire fontos, sőt nekünk még fontosabb, hogy vezetni is jó. Alig több, mint 1,9 tonnás saját tömege ebben a méretosztályban és a nagyobbik 72,6 kWh kapacitású akkumulátorhoz mérten szerény, így konkurenseihez mérten az Ioniq 5 könnyed mozgású. A csak hátul hajtó, 218 lóerős (és 350 Nm azonnali nyomatékú) verzió 7,4 másodperces 100-as sprintet ad, még Eco módban is kifejezetten élénk, Normálban még jobban ugrik, a teljesen digitális műszerfalat is pirosra festő Sport módban pedig már-már ideges. A menetmódok a kétküllős kormánykerékről váltogathatók, s a mögé tett fülekkel a visszatermelés (fékhatás) mértéke is szabályozható, így egypedálos vezetés is elérhető. Ahogyan a fék auto hold funkciója is. A távolságtartós tempomat és a sávtartó alapáron jár, holttérfigyelő azonban csak a második felszereltségi szinttől. Feláras a hőszivattyús fűtőrendszer, de még az akkumulátor temperálása, sőt az első parkolóradar is. Alapáras viszont a tolatóradar, a tolatókamera és az online kapcsolatos navigáció, valamint az okostelefonos kapcsolat is, amiről előfűtés, előhűtés, időzített töltés egyaránt állítható. Ha már töltés: AC oszlopról 11 kW-ot, DC-ről 350 kW-ot is felvehet akár a 800 V-os tölthetőségnek köszönhetően - igaz, utóbbit itthon még nemigen lehet találni, így az akár 18 perces töltési idő sem használható ki.
Elektromosan nyitható a töltőcsatlakozó ajtaja, felárért áramforrásként is szolgálhat az autó
Alaphelyzetben 527 literesnek mondják a csomagteret, ám ez a padlórekesszel együtt értendő, ülésdöntéssel 1587 literes a teljes tér; elöl egy 57 literes rekeszben tökéletesen elférnek a töltőkábelek
Villanyautóhoz hűen a menetdinamika, a gyorsulási hajlam átlag feletti. Bár a 217 lóerős teljesítménnyel a nagyakkus, hátul hajtó Ioniq 5 a második leggyengébb (a kisebbik akkuval csak 170 lóerős a bázis, összkerékhajtással már akkufüggően 235/306), de őszintén megvallom, ennél szerintem nem kell több, a csak hátsó hajtás pedig még ennél a hatalmas monstrumnál is meglepően jó vezetési élményt ad. Az elöl-hátul független futómű a 19 colos kerekekkel egyszerre stabil és még a pocsék magyar utakat is jól csillapító, a zajszigetelés pedig átlag feletti. Az alacsony zajszinthez a méretekhez és a crossover külsőhöz mérten igen kedvező, Cw=0,288-as alaktényező is hozzájárul. Ugyanakkor a fogyasztási adatok kapcsán visszasírtam az unalmasabb külsejű régi Ioniq 0,24-es értékét, ugyanis bár fűtés nélkül/kevésbé hidegben és nem autópályán könnyedén hozható a 16,8 kWh/100 km vegyes WLTP érték, a téli teszten és nagyobb részt autópályás használattal a csaknem 450 kilométeres teszt 21,9 kWh/100 km vegyes fogyasztás hozott. Ez a konkurenciához mérten egyébként kedvező, ahogyan az Ioniq 5 14,99 és a nagyobb akkus verzió 15,99 millió forintos alapára is, ugyanakkor ezzel a fogyasztással nemhogy a 481 kilométeres, még a 300 kilométeres hatótáv is csak a bátrabb versenyzőknek jön ki.
A 160 mm-es hasmagassággal könnyű terepre még lemerészkedhetünk, és a járdákra is felállhatunk
Összességében elmondható, hogy Hyundai villanyautója bámulatos: sokkolóan egyedi a dizájn, nagyon tágas és kellően minőségi a beltér, mindene tökéletesen működik, és még az ára is jobb a versenytársakénál. Legnagyobb vetélytársa a
Kia EV6, ami lényegében ugyanezt adja, más fajta, cizelláltabb (sokaknak túltolt) dizájnnal. Az Ioniq 5 remek megoldás a mai, trendi modellt keresőknek, aki viszont valóban környezettudatos autót keres, annak van egy tuti tippem, a kifutó Hyundai Ioniq, ami most még elérhető. 10,99 millió forinttól, 38,3 kWh-s akkumulátorával és a több mint kétszeres akkupakkos Ioniq 5-höz hasonlóan 300 kilométer feletti valós hatótávval. Na persze az bőven nem ilyen modern, csinos és tágas, szóval jó vétel ám az Ioniq 5 is!
Alapáron 19, a nagyobbik akkuval a két felsőbb felszereltségi szintnél már 20 colos felniket kap, a tesztautó a 19 colosakkal kellemesen rugózott
Értékelés
Pozitív
Egyedi forma, tágas, jól variálható beltér, menetdinamika, korrekt ár, 750 kg vontatási kapacitás
Negatív
Hőszivattyús fűtés csak felárért jár, a szintén feláras ülés- és kormánykerékfűtés csak menüből kapcsolható
Árak
Tesztmodell alapára
15 999 000 Ft (2022.01.12.)
Tesztautó ára
16 099 000 Ft (2022.01.12.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
160 kW (218 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.40 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ötajtós crossover
Motor és váltó
Sebességváltó:
irányváltó
Teljesítmény:
160 kW (218 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.40 s