Sokkal gömbölyűbb mint a kiindulási alap, de a technika lényegében ugyanaz (Forrás: RM Southeby's)
A Lancia mára szinte nem létező márkává zsugorodott, a (normál esetben...) csak Olaszországban kapható Ypsilon a több mint száz éves múltra visszatekintő márka utolsó bástyája. Az itáliai gyártónak a mostaninál sokkal fényesebben ragyogott a csillaga a kilencvenes években, az évtized elején megjelenő
Delta HF Integrale Evo lett a márka történetének egyik legismertebb modellje. A ralipályákat is meghódító típus a márka iránt rajongó Paul Koot figyelmét is felkeltette, aki más köntösben is szívesen látta volna a Delta technikáját.
A motor kétliteres és turbós, a Delta blokkját 250 lóerősre húzták, ezzel 5,4 másodperc alatt éri el a százat a Hyena (Forrás: RM Southeby's)
Az ötlet nem nyerte el a Lanciát birtokló Fiat tetszését, ezért nem is adta áldását a típusra. Ez nem szegte kedvét az ötletgazdának, 1992-ben a Zagato műhellyel közösen elkészült a Lancia Hyena by Zagato. A formás kupé műszakilag megegyezik a Delta HF Integrale Evóval, annak kétliteres turbómotorját kapta a kézzel készült modell is, igaz itt 250 lóerőre növelték a teljesítményt. A több erő mellett a Deltánál könnyebb is lett a kupé, köszönhetően a szénszálas belsőnek és az alumínium karosszériaelemeknek, az összkerékhajtású Hyena 5,4 másodperc alatt éri el a százat. A gyári támogatás hiányában nem kaptak félkész Deltákat, így Paul Koot komplett példányok vásárlására kényszerült, ezek átalakításával születtek meg a Hyenák.
A szénszálas belsővel és az alumínium karosszériaelemekkel száz kiló feletti súlyt takarítottak meg (Forrás: RM Southeby's)
A tervek szerint 75 példány készült volna, ezzel szemben csak 24 hagyta el a Zagato műhelyét. Vélhetően a borsos ár sem tett jót az eladásoknak, egy Hyena árából egy Porsche 911 is kijött. Hamarosan bárki lecsaphat egyre a két tucat példány közül, ugyanis árverésre bocsátanak egy kupésított Deltát, ami várhatóan 60-70 millió forint között fog elkelni.
Egy dúsgazdag rajongó fejéből pattant ki az ötlet, a megvalósítást nem támogatta a Fiat, ennek ellenére 24 darab elkészült a kis kupéból (Forrás: RM Southeby's)
Totál hülyék voltak a Fiatnál hogy ezt a ziccert kihagyták.
Szerintem ebben az időkben már nem valami fényesen ragyogott a márka csillaga. Pedig korábban egy rendkívül innovatív márka volt pont a mai német prémiummárkák piaci szegmensét uralta.
Amikor a BMW a Neue Klassét kifejlesztette a minta a Lancia sportlimuzinja volt, még a Hofmeister Kink is onnan jött (Lancia Flavia). Amúgy a Fiat előtti lancia kupék elég szép áron futnak manapság, pár hónapja sikerült benézni a Bonhams párizsi aukciójára (http://egzostive.com/bonhams-paris-2020/) ami kb olyan volt mint egy nagyon jó oldtimer-kiállítás a város közepén egy szecessziós csarnokban (Grand Palais).
A szépségéhez képest szerintem áron alul kelt el a Flaminia kupé Zagato karosszériával 250.000 euróért, de a modernebb Stratosokat nagyon szerették, a 2019-es New Stratost 700.000 körül vitte el valaki (ez az amihez egy F430-ast trancsíroznak szét).
A Fiat nem volt hülye, csak máshogy képzelte el a piac felosztását, mint a németek. Nekik a luxus és a sportos két külön erény volt, előbbire tartották volna a Lanciát, utóbbira az Alfa Romeót, ami érkezése után rögtön protekciót élvezett, nem állíthattak a GTV-nek házon belüli konkurenciát. Ez az olasz autós gondolkodásban egyébként mai napig így van: ők nem tudják elképzelni, hogy egy autó egyszerre lehet komfortos és kényelmes illetve harapós és gyors, ezek számukra egymástól teljesen idegen tulajdonságok, s hogy őszinte legyek van is benne valami. A flokkolt műszerfal oké egy raliautóban, de a prémium autó vásárlók már a ’90-es években sem tudták megemészteni. S ami azt illeti az eladási darabszámok is a Musát, Ypsilont meg Phedrát igazolták vissza, nem azokat a modelleket, amik a prémium szegmensben versenyeztek volna.
A Hyena amúgy elég gyakori vendék a Beneluxban, mivel a projekt egy holland vállakozótól származik (Paul Koot). Arrafelé egyébként is nagy becsben áll a márka, főleg amióta a Fiat megtette azt a szívességet hogy az utolsó bohócautót kivonta az európai forgalmazásból.
Azóta a Lancia a régi verdái révén új életre kelt és sorra kapja a kiállítások főszerepét, tavaly pl a hollandok nagy kiállításának fő tematkája volt (http://egzostive.com/interclassics-maastricht-2019-hu/) renegteg legendával mint az első önhordó karosszériás Lambda 1922-ből, a II VH előtti Belna kupé-kabrió karosszériával vagy a brutális méretű Astura kupé (Mussolini ajánlásával.)
És persze volt egy sárga Hyena is a végére felé, érdekes hogy még nem láttam két ilyen kocsit azonos színben (asszem talán öt Hyenát láttam az elmúlt pár évben).