Nem nehéz olyan hátteret találni, ami előtt jól mutat az új Sandero
Nem kell az indoklást túlbonyolítani. Ez egy Dacia, s mint ilyen, arra hivatott, hogy egy autó alapvető funkcióit megadja a felhasználóknak. Tele lehet persze dobálni extrákkal (
lásd a már tesztelt Stepway kapcsán), működni is fog benne minden, de valahogy nem lesz az igazi az összhang. Nem azért, mert bármelyik komolyabb kütyü igazán rossz lenne a feláras ellátmányból, tényleg minden megüt egy átlagos szintet. De a Sandero mégis ezzel a közepes felszereltséggel a legjobb, ugyanis látszik, hogy eredetileg ilyenre tervezték. Ebben a változatban vannak a legjobb ötletek.
Meglepően széles, visszapillantók nélkül is 1,85 méter, ha a tükröket is hozzávesszük, átlépi a két métert
Erre a legegyértelműbb példa a hangrendszer és annak nem létező vezérlőegysége. A Daciánál jól látták, hogy mindenki a kormányoszlopról fogja kezelni a zenét, így valószínűleg felmerült, hogy akár el is lehetne hagyni a fejegységet az autóból. Ez még annyira nem világmegváltó ötlet, a helyére viszont egy olyan telefontartó került, amely egy alkalmazás segítségével az autó központi képernyőjévé változtatja a mobilodat. A vicc az egészben, hogy hiába jóval nagyobb a feláras Media Nav érintőképernyő egy átlagos telefonnál, egy korrekt készülékkel annyival gyorsabb, kényelmesebb, és felhasználóbarátabb megoldás az olcsóbb változat, hogy igazából így kapunk jobb infotainment rendszert. Eleinte nagyon szkeptikusan álltam ehhez a megoldáshoz, de aztán annyira megtetszett, hogy az autót visszaadva - majd egy jóval drágább, tényleg agyonextrázott kocsiba átülve - hiányzik.
Se rádió, se képernyő, se navigáció?
Mind ott van az, csak felesleges sallangok helyett az automatikusan csatlakozó okostelefonod a lelke
Az ilyen okosságok mellett persze elengedhetetlen megemlíteni, hogy az ülések, a kormány, a kezelőszervek, a futómű és a motor is egyaránt kiváló. Nyilván nem ezzel fogsz a Kakucsra járni versenyezni, de nem szabad elfelejteni, hogy az autó nagyon könnyű, így még az egyliteres turbós, 90 lóerős motorral is tud élményt adni. Főleg, ha mondjuk felviszed a szerpentinre, majd véletlenül figyelmen kívül hagyod a váltásjelző utasításait. Még egy dolog, amiben nekem jobban tetszett a "mezei" Sandero, mint a Stepway: a kissé billegős, hajós, 4,1 centivel megemelt futóműhöz képest egy álom, ahogy ez az alacsonyabb változat az úton van. Még mindig nem kimondottan feszes vagy sportos, de ahhoz már elég, hogy eszébe se jusson leesni az útról még a legélesebb hajtűkanyarokban se. Ha viszont valaki egyáltalán nem igényel ilyesmit, és a spórolós, megfontolt közlekedés híve, akkor még a turbóra sincs szüksége az egyliteres motor oldalán.
Letisztult, analóg mutatós óracsoport egy monokróm középső kijelzővel...
...amin csatlakoztatott telefon nélkül is kezelhetők a kormányról az autó legfontosabb funkciói, rádiója is
Több kommentben is olvastam már, hogy kéne bele az 1,33-as turbómotor, és be kell, hogy valljam: én is ezt gondoltam a tesztek előtt. Aztán amikor először vezettem az emelt változatot, akkor rájöttem, hogy nincs szükség több erőre ehhez a súlyhoz. Most viszont, hogy alacsonyabban ülve is kipróbálhattam, megváltozott a véleményem. Kéne alá még egy kis ültetés és egy 17-es felniszett is, és csak amellé kéne bele a 140 lovas, manuális váltós 1,33. Már mehetne is a hátuljára valami kreatív fantázianév a sportváltozatnak. Igazi régimódi játszósautó lehetne belőle, amolyan Swift Sport vetélytárs.
Hátulról is jó az összkép, nekem jobban tetszik így, mint körbeműanyagozva
Visszatérve a valóságba: amivel engem igazán meglepett a gyorsulásán és a vezetési élményén túl, az a fogyasztása volt. Városi és országúti használatban kényelmesen 6 liter alatt tartható a 100 kilométerre jutó étvágya. A gondok az autópályán kezdődnek, de még ott sem a menetdinamikával. Valahol 115 környékén sajnos elérünk egy határt, amit átlépve érdemes elkapcsolni a kijelzőt a fogyasztási adatokról: ekkor ugyanis irreálisan magas, 7, 8, de akár 9 liter feletti számokra is számíthatunk, ahogy emeljük a sebességet. Oda is jól jönne tehát a nagyobb motor, de akkor a városi fogyasztás ugrana meg, a legtöbben nem lennének vele előrébb.
Erre az autóra nem jutott könnyűfém felni, de a 15-ös acélok sem bántók a gyári dísztárcsával, ráadásul így a gumi is jóval olcsóbb rá, mint a drágább gyártók 2-3 collal nagyobb kerekeire
Ebben a kocsiban még a műanyagkormány sem zavart, hiszen az is igényes volt, az ülések kényelme terén pedig egyáltalán nem vettem észre különbséget a Stepwayhez képest: azok jobban néztek ki, de nagyjából ennyi. Ez egyébként minden részletre igaz, kicsit komor hatást kelt a sötétszürke beltérben a más mintájú, de azonos színű berakás, illetve a néhány, stratégiai szempontok szerint ujjlenyomatvadász helyre beillesztett fekete zongoralakk. Tapintásra viszont nekem ez a műanyag jobban bejött, mint a szövet. Ha lehetne az autó külső színében kérni a plasztikbetétet, s ezzel fel lehetne dobni kicsit a borús hangulatú belteret, az lenne a legjobb megoldás szerintem.
A megemelhető csomagtérpadló nélkül nincs túl sok varia hátul, sőt, így a síkba dőlő üléseknek is búcsút inthetünk - szerintem azt az extrát mindenkinek megéri kérni hozzá
Az új Sandero tehát egy nagyon praktikus kisautó, ami az utastér méreteit tekintve bőven el tud bújni akár a kompaktok kategóriájában is. A Renault ezzel a kocsival egyértelműen azokat a vásárlókat célozza, akiknek az autó csak egy használati tárgy. Ennek ellenére semmi sem bántóan olcsó benne, tud vezetési élményt adni, és az összeszerelési minőséggel sincs probléma. Lehet persze látatlanban leszólni, hogy így Dacia, meg úgy román, de ez az autó attól még jó marad.
Álmaim autója az új Sandero? Egyértelműen nem. De mivel tartok a garázsban egy hobbiautót, ami megadja nekem a szükséges élményt, fenntartások nélkül venném meg a napi feladataimra rohangálni ezt a Daciát. Elvisz A-ból B-be kényelemben, ha nagyon muszáj még akár 5 felnőttet is. Mindemellett keveset eszik, ráadásul alacsony súlyával, a magyar utakra tervezett, de még épp nem túl billegős futóművével és a közel sem sportos, de dinamikus motorjával még akár pozitív meglepetést is okozhat egy-két helyzetben.
Meglepően jól áll neki a paneltelep is, de a frissen épült családi ház mellett sincs semmi szégyelleni valója
Értékelés
Pozitív
Egyszerűség, kényelem, "infotainment" megoldás, tágas utastér, futómű, ár-érték arány
Negatív
Komor sötétszürke beltér, rossz hangzású rádió, kis csomagtartó
Árak
Tesztmodell alapára
4 099 000 Ft (2021.04.19.)
Tesztautó ára
4 324 000 Ft (2021.04.19.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
67 kW (91 LE) 4600 1/min-nél
Nyomaték:
160 Nm 2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1-5,8 l/100km
Méretek
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1395 mm
Belmagasság elöl:
930-1000 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
455 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
545-920 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1445 mm
Raktérnyílás szélessége:
930 mm
Raktérnyílás magassága:
670 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
160 Nm 2750 1/min-nél
Teljesítmény:
67 kW (91 LE) 4600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
CO2-kibocsátás:
116-124 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1-5,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,3 l/100km
Milyen hobbiautód van Kornél ? 🙂
Kedves Attila! JapoCult válasza helyes, van egy öreg Golfom, ami a nálam töltött évek alatt újult meg, jórészt édesapám és saját magam keze által. Két cikk is készült róla, az első – ami még a jelenlegi formájának elnyerése előtti időkről szól – már kint is van az oldalon. A második, ami inkább arra világít rá, hogy milyen egy ennyi idős autóval napi szinten együtt élni, illetve hogy milyen problémákra és kiadásokra lehet számítani, ha valaki ilyesmire adná a fejét, hamarosan érkezik. 🙂
Köszönöm a válaszod, elolvasom a cikkeket. 🙂
Vw Golf mk1 1983
Nem olyan régen írt is valami cikket róla itt.