Nekidurálták magukat
Alfa Giulietta - olasz stílus a kompaktok között
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Holnaptól nálunk is rendelhető az Alfa Romeo legújabb modellje, a Giulietta. Kizárólag turbós motorokkal indul harcba az alsó középkategóriában a stílust és sportosságot kedvelő vásárlókért.
A 147-utódnál - a gyáriak szerint - élvezetesebben vezethető Giulietta minden téren a maximumot kívánja nyújtani, hogy valódi ellenfele legyen a Golf-kategória legjobbjainak. A kompakt ötajtós autó dizájnjával nem is lesz baj, mert arányai, vonalai tetszetősek, és karakteres, a MiTóra és a 8C Competizionéra is emlékeztető orráról és az Alfa-védjegynek tekinthető rejtett hátsó kilincseiről azonnal felismerhető lesz. Belül szintén a 8C-dizájn köszön vissza például a középkonzol kapcsolósorában vagy a kormány rajzolatában. Hátul már nem ilyen egyértelmű a helyzet: hasonló hátsó lámpákat lehetett más új modellen látni mostanában, és innen nézve még az Alfa-arculat sem százszázalékos.
A „hatékony motort csak turbóval” jeligét az Alfa is magáévá tette, hiszen a Giulietta motorparkja csupa feltöltött darabból áll, és az ötből három benzines. Az 1.4 TB motor 120 és 170 lóerős változata mellé nagyjából pároknak odaállíthatók a 105 és 170 lovas Multijet dízelek – persze nem árban, de erről majd később. A „polgáribb” motorok azért tesznek egy finom utalást a csúcsverzióra (1750 TBi), hiszen majd mindegyikük csúcsnyomatéka 1750-es fordulatnál éled.
Alfa Romeo Giulietta | 1.4 TB 120 | 1.4 TB 170 | 1750 TBi | 1.6 JTDM | 2.0 JTDM |
Lökettérfogat (ccm) | 1368 | 1368 | 1742 | 1598 | 1956 |
Teljesítmény (kW/LE) | 88/120 | 125/170 | 235 | 77/105 | 125/170 |
Nyomaték (Nm/1/perc) | 206/1750 | 250/2500 | 340/1900 | 320/1750 | 350/1750 |
"Tisztán kell látnunk, mire képes az Alfa Romeo, és mit várhatunk el tőle. Küldetése nehéz, hiszen a minőségi német márkákat kell célba vennie” – nyilatkozta az év elején a Detroit Auto Show-n Sergio Marchionne Fiat-vezér.
A Giulietta összes kivitelét DNA-rendszerrel, hatfokozatú kéziváltóval és Start&Stop rendszerrel szállítják, az első kettőt a sportos hangulat erősítése, a másodikat a takarékosság és a környezet kímélése érdekében alkalmazták (a DNA három állásával sportos, normál vagy csúszós úton való vezetéshez igazítható a gázreakció, a kormányzás, a váltó, a Q2 és a menetstabilizáló viselkedése). A biztonság terén sem kell megalkudniuk az olcsóbb kivitelek vásárlóinak, hiszen minden Giuliettában széria a menetstabilizáló (VDC), a hat légzsák és az aktív fejtámla.A legolcsóbb Giulietta a bevezetéskor limitált darabszámban még ötmillió forintért elvihető, aztán az 5,5 milliós alapár lép érvénybe. Három felszereltségi szintje közül a középső Distinctive jósolható a legnépszerűbbnek, mert az alap Progression-höz képest értékelhető elemeket tartalmaz: többek között ködlámpákat, könnyűfém keréktárcsákat, bőrkormányt vezérlőgombokkal, tempomatot és manuális helyett kétzónás automata klímát ad szűk félmillióért. Az árak szempontjából is csúcsnak számító 1750 TBi csak a nevezetes Quadrifoglio Verde kivitelben kapható, 8,4 millió forintért.
Az igazi árversenyt természetesen a saját kategóriájában fogja megvívni a Giulietta. A méretekből következtethetően tágassága versenyképes (tengelytávja 2,63 m, csomagtartója 350 l). De mit nyújtanak a konkurensek 5,5-8,4 millió forintért? Szándékosan az etalonnal és a prémium példákkal kezdjük. A 122 lovas Volkswagen Golf 1.4 TSI 5,1 millióba kerül, az ugyanilyen erős szívó BMW 116i hatmillióba, míg a 170 lovas 120i 8,4 millió. Az Audi A3 1.4 T FSI 6,1 millióért szintén drágább, de nyolcmillióért 160 lóerős TFSI quattrót kapunk. Mercedes-Benz A osztályból a legolcsóbb benzines 5,7 millió, míg 8,4-ért a 200 lovas Turbót árulják. Ha a vadonatúj, de elvileg nem a Giulietta vetélytársának szánt Opel Astra árlistáját nézzük, kiderül, hogy az elődeinél jobb, de ma még legfeljebb 180 lóerős német autó csúcsváltozatáért 6,2 millió forintnál többet nem kell fizetni, ez még a középső szintű 170 lovas Alfánál is olcsóbb.
Tehát, ha az olasz márka nem annyira az érzelmekkel, hanem inkább a prémium jelleggel akar operálni, akkor a drágább németek minőségét kell produkálnia. Folytatnia, sőt emelnie kell a 159-essel elkezdett magasabb színvonalat. Ehhez létrehoztak egy kitűnő formatervet, és egyedülálló vezetési élménnyel kecsegtetnek, amit a hangsúlyossá tett benzines vonallal látszanak inkább megtámogatni. Ha minőségben is a megcélzott szintet tudják elérni, odaléphetnek a prémium konkurensek nyakára – és ebből mi, fogyasztók profitálnánk leginkább.