Nekidurálták magukat

Alfa Giulietta - olasz stílus a kompaktok között

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Holnaptól nálunk is rendelhető az Alfa Romeo legújabb modellje, a Giulietta. Kizárólag turbós motorokkal indul harcba az alsó középkategóriában a stílust és sportosságot kedvelő vásárlókért.

Egy ötvenes évekbeli, legendás nevet élesztett fel az Alfa Romeo az új Giuliettával, amelynek a tervek alapján az eladások felívelését kell meghoznia az idén százéves olasz gyártónak. Az Alfát (is) szárnyai alatt tudó Fiat-csoport vezérigazgatója szerint a 2010-es év sorsdöntő lesz. „Tisztán kell látnunk, mire képes az Alfa Romeo, és mit várhatunk el tőle. Küldetése nehéz, hiszen a minőségi német márkákat kell célba vennie” – nyilatkozta az év elején a Detroit Auto Show-n Sergio Marchionne. Hatalmas teher nehezedik tehát a Giuliettára, az új alsó-középkategóriás Alfára, amely a magyarországi leleplezést követően, május utolsó napjától rendelhető lesz.

A 147-utódnál - a gyáriak szerint - élvezetesebben vezethető Giulietta minden téren a maximumot kívánja nyújtani, hogy valódi ellenfele legyen a Golf-kategória legjobbjainak. A kompakt ötajtós autó dizájnjával nem is lesz baj, mert arányai, vonalai tetszetősek, és karakteres, a MiTóra és a 8C Competizionéra is emlékeztető orráról és az Alfa-védjegynek tekinthető rejtett hátsó kilincseiről azonnal felismerhető lesz. Belül szintén a 8C-dizájn köszön vissza például a középkonzol kapcsolósorában vagy a kormány rajzolatában. Hátul már nem ilyen egyértelmű a helyzet: hasonló hátsó lámpákat lehetett más új modellen látni mostanában, és innen nézve még az Alfa-arculat sem százszázalékos.

A „hatékony motort csak turbóval” jeligét az Alfa is magáévá tette, hiszen a Giulietta motorparkja csupa feltöltött darabból áll, és az ötből három benzines. Az 1.4 TB motor 120 és 170 lóerős változata mellé nagyjából pároknak odaállíthatók a 105 és 170 lovas Multijet dízelek – persze nem árban, de erről majd később. A „polgáribb” motorok azért tesznek egy finom utalást a csúcsverzióra (1750 TBi), hiszen majd mindegyikük csúcsnyomatéka 1750-es fordulatnál éled. Ebből a számból az jósolható, hogy a benzinesek lesznek a harapósabb viselkedésűek, ugyanis egy dízel ilyen értékkel az adatai között egy közepes méretű turbólyukat produkál. A palettát koronázó 235 lovas benzines 1750 TBi-nek nem lesz ilyen gondja, mert ha már 1900-nál 340 Nm-re képes, akkor még az alapjárathoz közel is bődületes erőt fejt ki.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB 120 1.4 TB 170 1750 TBi 1.6 JTDM 2.0 JTDM
Lökettérfogat (ccm) 1368 1368 1742 1598 1956
Teljesítmény (kW/LE) 88/120 125/170 235 77/105 125/170
Nyomaték (Nm/1/perc) 206/1750 250/2500 340/1900 320/1750 350/1750
A nyomatékban bővelkedő motorok alaposan megizzaszthatnák a hajtáslánc többi elemét – főleg, mivel a Giulietta elsőkerékhajtású – , ám a kompromisszumok elkerülése végett az összes kivitel megkapta a Q2 elektronikus differenciálzárat. Ettől persze még nem lejtünk örömtáncot, hiszen az elektronikai beavatkozás fékezgetésből áll, és nem azonos a néhány évvel ezelőtti Q2-vel, amely mechanikus önzáró Torsen volt.

"Tisztán kell látnunk, mire képes az Alfa Romeo, és mit várhatunk el tőle. Küldetése nehéz, hiszen a minőségi német márkákat kell célba vennie” – nyilatkozta az év elején a Detroit Auto Show-n Sergio Marchionne Fiat-vezér.

A Giulietta összes kivitelét DNA-rendszerrel, hatfokozatú kéziváltóval és Start&Stop rendszerrel szállítják, az első kettőt a sportos hangulat erősítése, a másodikat a takarékosság és a környezet kímélése érdekében alkalmazták (a DNA három állásával sportos, normál vagy csúszós úton való vezetéshez igazítható a gázreakció, a kormányzás, a váltó, a Q2 és a menetstabilizáló viselkedése). A biztonság terén sem kell megalkudniuk az olcsóbb kivitelek vásárlóinak, hiszen minden Giuliettában széria a menetstabilizáló (VDC), a hat légzsák és az aktív fejtámla.
A legolcsóbb Giulietta a bevezetéskor limitált darabszámban még ötmillió forintért elvihető, aztán az 5,5 milliós alapár lép érvénybe. Három felszereltségi szintje közül a középső Distinctive jósolható a legnépszerűbbnek, mert az alap Progression-höz képest értékelhető elemeket tartalmaz: többek között ködlámpákat, könnyűfém keréktárcsákat, bőrkormányt vezérlőgombokkal, tempomatot és manuális helyett kétzónás automata klímát ad szűk félmillióért. Az árak szempontjából is csúcsnak számító 1750 TBi csak a nevezetes Quadrifoglio Verde kivitelben kapható, 8,4 millió forintért.
A legolcsóbb változathoz képest szűk hárommilliós többletért a kétszeres teljesítményen kívül 17-es (opcionálisan 18-as) kerekek, ültetett sport-felfüggesztés, optikai kit, bőrkárpit, műszerfali alumíniumbetétek, szintén alu pedáltaposók és nagyobb fékek járnak a vásárlónak. Összehasonlításképpen: egy 159 SW ennek a motornak a gyengébb, 200 lovas kivitelével és gyengébb felszereltséggel 9 millióról indul.
Az igazi árversenyt természetesen a saját kategóriájában fogja megvívni a Giulietta. A méretekből következtethetően tágassága versenyképes (tengelytávja 2,63 m, csomagtartója 350 l). De mit nyújtanak a konkurensek 5,5-8,4 millió forintért? Szándékosan az etalonnal és a prémium példákkal kezdjük. A 122 lovas Volkswagen Golf 1.4 TSI 5,1 millióba kerül, az ugyanilyen erős szívó BMW 116i hatmillióba, míg a 170 lovas 120i 8,4 millió. Az Audi A3 1.4 T FSI 6,1 millióért szintén drágább, de nyolcmillióért 160 lóerős TFSI quattrót kapunk. Mercedes-Benz A osztályból a legolcsóbb benzines 5,7 millió, míg 8,4-ért a 200 lovas Turbót árulják. Ha a vadonatúj, de elvileg nem a Giulietta vetélytársának szánt Opel Astra árlistáját nézzük, kiderül, hogy az elődeinél jobb, de ma még legfeljebb 180 lóerős német autó csúcsváltozatáért 6,2 millió forintnál többet nem kell fizetni, ez még a középső szintű 170 lovas Alfánál is olcsóbb.

Tehát, ha az olasz márka nem annyira az érzelmekkel, hanem inkább a prémium jelleggel akar operálni, akkor a drágább németek minőségét kell produkálnia. Folytatnia, sőt emelnie kell a 159-essel elkezdett magasabb színvonalat. Ehhez létrehoztak egy kitűnő formatervet, és egyedülálló vezetési élménnyel kecsegtetnek, amit a hangsúlyossá tett benzines vonallal látszanak inkább megtámogatni. Ha minőségben is a megcélzott szintet tudják elérni, odaléphetnek a prémium konkurensek nyakára – és ebből mi, fogyasztók profitálnánk leginkább.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?