Ne vakíts! – Így használd a ködlámpát
Te hogy használod a ködlámpát? Adunk pár tippet, hogyan kéne
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Újra ködös napokat élünk és a forgalomban percenként tapasztaljuk a fényszórók és a ködlámpák teljesen fogalmatlan használatát. Sajnos a szabályok is ködösen fogalmaznak róluk, de adunk pár tippet a használatukhoz.
Településen belül nem tilos sem az első ködlámpa, sem a hátsó ködzárófény használata, ugyancsak nem szabálytalan, ha a tömött kocsisorban haladva használjuk, egyedül arra vonatkozóan kapunk egyértelmű tiltást, ha az autó nem a forgalmi okokból áll, vagyis parkol. Az ész nélküli ködlámpa használat viszont zavaró is lehet, sőt, a legtöbb helyzetben inkább az.
Használata rossz látási viszonyok mellett ajánlott, heves esőzésben, hófúvásban és persze sűrű ködben.
Ez az a rész, amit rengetegen félreértelmeznek és úgy vélik, ha esik a hó, az eső, vagy valamilyen mértékben köd van, akkor már használni kell. Ez viszont helytelen, olyan értelemben, hogy bár szabályt ugyan nem sért a használat, haszna viszont nincs, de a többi közlekedőt zavarjuk vele.Az elsőnél viszont sokkal zavaróbb a ködzárófény használata. Ugyancsak percenként tudnánk példát mutatni arra, hogy sokan üzemszerűen használják ködben, esőben, pedig annak haszna szintén nincs. A ködzárófény lényege, hogy rossz látási viszonyok között a hátulról érkező autó sofőre hamarabb vegyen észre, miután ez általában hasonló teljesítményű és fényerejű izzó, mint a féklámpa. Vagyis egészen addig, amíg nem jön mögöttünk senki, használhatjuk és használjuk is erős ködben, vagy esőzésben, de amint jól láthatóan utolért, kapcsoljuk is le.
Ehhez mondjuk fontos az is, hogy meglássuk és figyeljük, hogy jön-e mögöttünk valaki.
A ködzáró életszerű használata az volna, ha egy több autóból álló sorban haladva az utolsó felkapcsolja, hiszen ő már utolérte az előtte haladót, már jól látja, hogy ott van, vagyis az előtte menő autón értelmetlen a ködzáró használata. Talán ez az, amibe nagyon kevesen gondolnak bele, hogy a ködlámpák használatának a korábbi észleléshez van köze. Sokrétűen értelmezhetjük a rossz látási viszonyokat, van, akit az esőzés, a hóesés és a köd sem zavar, de van, akit ezek frusztrálnak, esetleg valóban másképp lát ilyenkor. Alkalmazkodnunk kell egymáshoz, figyelni a többi autósra, mert a közlekedés nem egyéni sport és nem is verseny, leginkább egy óriási társasjáték, ahol nem egymás ellen vagyunk. Legyünk tisztában azzal, pontosan mikor, melyik lámpánk világít, világít-e egyáltalán minden izzó, és ha ránk villant a szembe jövő autós, vagy aki mögöttünk jön, az legyen az első gondolat, hogy „Mit csinálok rosszul?”. Mert előfordulhat, hogy úgy maradt a ködzáró, benne van, hogy fent maradt a távolsági, nem feltétlenül vezérli a bunkóság a ránk villogókat. Ezzel együtt arra is érdemes figyelni, hogy a helyzetjelző+ködlámpa ugyancsak nem jó megoldás, ahogy a kiégett tompított fényszóró helyetti ködlámpa használat sem. Ezekkel együtt próbáljuk a ködöt is a helyén kezelni, ha mi látjuk 100 méterrel előrébb az autókat, a táblákat, a lámpákat, akkor már indokolatlan a ködlámpák használata. Kihangsúlyozandó, hogy szabály nem tiltja sem a lakott területen belüli, sem a tömött forgalomban, sem a nappal való használatot, ugyanakkor csak akkor engedélyezi, ha a látási viszonyok egyébként csak egészen lassú haladást tennének lehetővé.
Én egyenest kötelezővé tenném a használatát – ha jól van beállítva, akkor nem vakít szembejövőt a ködfényszóró – és pláne nem felfelé világít, hiszen a gyárilag a lökhárító aljába integrált megoldások felülről és oldalról is némileg árnyékolnak, nem szóródhat akármerre a fény. Autós világításnál soha nem abból adódik a probléma, hogy mennyire erős, hanem hogy hova fókuszál – az illusztrációnak használt Mitsubishi például biztos zavaró, de ellenpéldaként a francia autókon és a VAG gyártmányokon mindig nagyon jól van elhelyezve.
Azt, hogy a ködzárófényben meg mi lehet zavaró pláne nem értem – egy erélyesebb hátsó helyzetjelző. Ha valakit az elvakít akkor lehet, hogy nem az elől haladó a bunkó, hanem a hátulról érkező autós nem tart megfelelő követési távolságot.
A ködfényszóróval kapcsolatban igazad van. Viszont a ködzáró az erősebben világít, mint a féklámpa és ködben igen is zavaró tud lenni megfelelő követési távolság mellett. A használatánál csak annyi a titok, hogy használni kell a tükröket és ha ködben látod a mögötted lévő autó lámőáit, le kell kapcsolni a ködzárót.
Már miért világítana erősebben? Ugyanúgy 21W-os, ráadásul gyakran lentebb van.