Ne reméljünk olcsóbb üzemanyagot a Jézuskától

Irán és az árfolyam tesz a karácsonyra

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bár a héten a gázolaj ára épp csökkent, a benziné pedig legalább nem nőtt, decemberben sem valószínű, hogy mosolyognánk a töltőállomásokon.


Bár a héten a gázolaj ára ha minimálisan is, de épp csökkent, a benziné meg legalább nem nőtt, az őszinte mosoly decemberben sem lesz reális a hazai töltőállomásokon. Ha azt hinnénk, hogy karácsonyra alacsonyabb üzemanyagárat kapunk ajándékba, tévedünk. Nem kicsit, nagyon. Pedig cikkünk apropójaként azzal a józannak tűnő elmélettel próbáltam meglepni a kollégákat, hogy az évből hátralévő kis időben akár olcsóbbodhatnak is az üzemanyagok, hiszen közös érdek lendíteni a fogyasztáson, továbbá januártól úgyis még rosszabb világ jön, addig meg egy kis csontot már csak hozzánk vágnak, hadd rágcsáljuk lelkesen. Szokás szerint naiv voltam. Naiv bizony, derült ki hamar, utánanézve a tavaly decemberi trendnek. Mert 2010 decemberében rongyosra koptak az ilyen szalagcímek, mint: Újabb történelmi csúcson az üzemanyagárak! Lássuk, mi volt egy éve:
Literenkénti üzemanyagárak változása 2010 decemberében
95-ös benzin gázolaj
december 1. +5 Ft +5 Ft
december 8. +8 Ft +6 Ft
december 15. +4 Ft +4 Ft
december 22. -2 Ft -
december 29. +5 Ft +6 Ft
Jól látható, hogy egyetlen alkalommal, pont karácsony előtt nem volt drágulás, bizonyosan véletlenül, s nem a Jézuska jóvoltából vagy azért, hogy ne teljesen rossz szájízzel nyelje a nép a pontyot, a pulykát meg a bejglit. Különben 2010 végére a benzin átlagára 361, a gázolajé 351 forintra nőtt - hej, milyen elégedettek lennénk most ezzel... Mert pillanatnyilag ugye a 95-ös átlagára 398, a dízelé 431 forint. Akkor is, azóta is az olajárral és a gyenge forinttal magyarázzák a dolgot az illetékesek és a szakértők, akkor és most is újabb emelést prognosztizálva a jövő esztendőre.
Hirdetés
Amúgy a magyarországi üzemanyagár-fogyasztás az év első három negyedévében így csökkent a Magyar Ásványolaj Szövetség közlése szerint (a mennyiségi adatok literben értendők):
Hazai üzemanyagfogyasztás (l)
Üzemanyag 2011 I-III. negyedév 2010 I-III. negyedév Változás
RON95 944,491,702 1,004,253,728 -5.95%
RON98 4,756,320 7,219,984 -34.12%
Prémium benzin 19,685,796 22,125,553 -11.03%
Benzin összesen 968,933,818 1,033,599,265 -6.26%
Gázolaj 1,145,661,808 1,124,091,878 1.92%
Prémium gázolaj 44,267,597 54,757,431 -19.16%
Gázolaj összesen 1,189,929,405 1,178,849,309 0.94%
Üzemanyag összesen 2,158,863,223 2,212,448,574 -2.42%
Ezek után nézzük, mit szól a témához a mi érdekvédelmi szervezetünk, a Magyar Autóklub, mely épp e hét közepén hozta nyilvánosságra "határozatát" azt követően, hogy az országos elnökség meghallgatta a MOL tájékoztatóját az üzemanyag-forgalmazás és az árképzés kérdésében. Íme a MAK állásfoglalása:
- A MAK megállapítja, hogy bár az üzemanyagár adótartalma az európai szintet tekintve nem kiemelkedően magas, szükséges felhívni a jogalkotó figyelmét arra, hogy az autós társadalom és a közúti mobilizáció, pénzügyi terhelhetőségének határára ért. A költségvetési szempontok prioritása mellett sem célravezető, hogy a forint árfolyamának számottevő gyengülése miatt egyébként is emelkedő alapanyagárakra rakodó növekvő adóterhek hatványozottan emeljék az üzemanyag árát. Ez a fogyasztás visszaesése és a külföldre terelődő fogyasztás miatt nem szolgálja az állami bevételek, továbbá a gazdaság növekedését sem és a magánszemélyeken túl vállalkozások sorát lehetetleníti el.
- A MAK felhívja az üzemanyag forgalmazókat, hogy legyenek mértéktartóak az árak kialakítása során, mivel az elviselhetetlenül magas árakat már a forgalom visszaesése is jelzi és ez az üzemanyagforgalmazók üzleti érdekeivel is ellentétes.
- A MAK felhívja az autósokat, fokozottan figyeljenek a takarékos autózás lehetőségeinek kihasználására, mivel a jelenlegi üzemanyagárak szintjén néhány százalékos csökkenés is 10 forintokban mérhető megtakarítást eredményezhet.

Nos, köszönjük. Hogy a kép teljes legyen, a Portfolio.hu elemzőjét is megkerestük, hátha majd a szakértő rávilágít, mégis olcsóbb lesz az üzemanyag. Nem így lett. Sándor Dávid elmondta (amit egyébként szinte mindenki tud), hogy két tényező befolyásolja az árakat, mégpedig az olajár és a forint/dollár árfolyam, s nagyon nehéz pontosan megbecsülni, mit hoz a közeljövő. Európa adóssággondokkal küzd, recesszió van kialakulóban, az Államokban lassul a gazdasági növekedés, s ez akár csökkenthetné is az olajárat, azonban a közel-keleti bizonytalanság, az iráni atomprobléma magas szinten tartja. Az elemző úgy véli, hogy a következő hetekben nagyjából a mostani, 110 dolláros hordónkénti olajár lesz a jellemző, a forint meg talán erősödik, ezzel együtt néhány forinttal még decemberben is drágulhatnak az üzemanyagok.
Ennyit a Jézuskáról, januártól pedig ugye a garantált áfaemelés vesz ki még többet az emberek zsebéből. A naivak maradjanak otthon, gyalogoljanak vagy kerékpározzanak, mindenki más keressen minél olcsóbb kutakat, vezessen okosan, éljen az elérhető kedvezményekkel, a tömegközlekedés meg nyilván szintén drágul, tehát az sem ideális megoldás. Kitartás!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    Milyen szar volna ha az Orosz unió felé kacsingatnánk, és lehetne 170ft-s üzemanyaggal furikázni. Mellékesen még a mezőgazdaság és az ipar is fel lendülne, amit az unió teljesen ganéra vágott. De hát a Magyar parlamentbe ülő homokos Cóbiknak, mindig az a jó, ha az állampolgárok nyakig ülnek a szarban.

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    Igen, tisztában vagyok az egyházi tized és a kilenced fogalmával, ezért is írtam, hogy akkor az mennyire soknak számított, és mi van most. Az egyház mivel a kezdetektől igyekezett rendszerben építetni a hatalmát, így elsők között volt eszköze az adó bevezetéséhez. Akkor adó, most adomány megy az egyháznak…így megy ez. Szóval egyet értünk! Most itthon a fizetés több, mint 1/3 része ilyen-olyan adó és/vagy más teher. Pl brt 300e/hó, adókedvezmény nélkül cca nettó 185e/hó, és ebből bármit veszel(termék vagy szolgáltatás) minden esetben újra és újra adókat is fizetsz. Mindig van megoldás egy újabb adóra, más témában Ford Fairlane is jól ecsetelte az eljárásokat: “Rockerek…elfogy a pénzük a drogra, akkor rendeznek egy rock a drog ellen koncertet!” 🙂

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    Pár száz évvel ezelőtt már a tized névre hallgató adó is kiverte a biztosítékot atyáinknál…hát most már van huszonötöd, lesz huszonheted…majd ötvened és hatvanad is!?

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    aza baj hogy orbánék rosszul tanulák meg a hogyan kell gazdálkodni című könyvet ott ugyanis az áll, hogy a gazdaság élénkítéséhez adócsökkentésre kedvezmenyekre van szükség ők pedig csak sújtják az embereket ne csodálkozzanak hogy szar az egész

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    Meddig tűrünk még mi magyarok.Más országban már rég felkötötték volna ezeket.Azért,hogy levegőt veszünk nem akarnak rá adót bevezetni?Nekik könnyű,felveszik a havi min 1 millát,mit érdekli őket mennyi az üzemanyag,engem sem érdekelne,ha annyit keresnék.Undorító egy ország ez.EURÓPA szégyene.

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    Az üzemanyag árának több mint a felét csak adók teszik ki.
    A fizetésednek majdnem a felét leadózod, miközben a főnököd mégegy annyit adózik utánad.
    Magyarországon az egyik legnagyobb az a különbség, aközött amit te kézhez kapsz, és amit a céged fizet utánad.
    Adózol mikor bevásárolsz, adózol a kocsi után, a kutyád után, jövőre a házad után.
    Adózni fogsz a baleset után is, ami lehet sose következik be.

    Ausztriában egy ebmerke aki bruttó 1450 eurót keres, 1150-et kézhez kap, valamint még adójóváírás is jár.

    Úgy érzem, magyarország egy valóságos adóparadicsom…

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    Egyszerüen és csúnyán mondva magasról leszarják azt hogy te,vagy én miböl és hogyan élünk meg. lényeg h fizesd az adót,és dolgozz a semmiért!

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    Nem meglepő! Szerintem ebben az országban már senki sem mer arra gondolni hogy itt valaha is jobb lesz, vagy esetleg enyhülnének a terhek. Csak azt nem értem én naiv, hogy azon nem törik a kis fejüket hogyha minden emelkedik, tehát csökkenek a bérek akkor honnan kéne fizetni az üzemanyagot, mellette az emelkedő adókat, árakat.

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    Az addig oké,hogy a benya nem változott a héten a gázolaj meg csökkent,de az LPG miért ment fel 10Ft-al!?Erről miért nem írnak sehol?Amúgy Orsós nem alszik addig jól,amíg ebben az országban egy bérből és fizetésből élő ember is marad!A célközönségnek a gazdagoknak meg mindegy,hogy 400ft vagy 1000ft a benya,csak nem tudom ki fogja kiszolgálni őket!?

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    sztem nem kell bohóckodni emeljék 1500ft-ra/l és egyböl szembesülnek azzal a ténnyel h ha csak emelnek folyamatosan forditva sül el a puska! vicc ami a parlamentben megy! ennyi erővel Lakatos Nintedóék is kormányozhatnák az országot a cigány sorrol! csak emeljünk meg mindent és kész,utánna meg kérjünk segitséget mert már elloptuk a pénzeket! áhhh vicccccccccc

  • 2017.10.31. at 07:25
    Permalink

    kiváncsi vagyok 10 év mulva mennyit kell majd fizetni egy liter benzinért akkor szerintem 3770 forint lesz egy liter. pocsék ami ebbe az országba van :S:S

Vélemény, hozzászólás?