Offroad pályán teszteltük a Toyota villany-SUV-ját, meglepő mit tud az aszfalton túl a bZ4X
A bZ4X több fronton is korszakalkotó a Toyota életében, hiszen ez az első, kimondottan villanyautónak épült típus a márka háza táján, ennek megfelelően a megjelenése is teljesen eltér a megszokottól.
Normál körülmények között nemrég alaposan leteszteltük, most viszont terepre merészkedtünk vele, hogy megvizsgáljuk, mire képes a villany-SUV, ha kirántjuk alóla az aszfaltot.
A formaterve alapján nem tűnik klasszikus offroad autónak, de a technikai adatok alapján még alkalmasabb is rá, mint a RAV4, hiszen kisebbek a túlnyúlásai, nagyobb a hasmagassága, és a tengelytávja is hosszabb 16 centiméterrel. Ráadásul villanyautó lévén a légellenállási együtthatóra is oda kellett figyelnie a mérnököknek, amely végül 0,28-as értéket mutat
Elöl LED Matrix fényszórók, hátul ugyancsak LED-es lámpák
A légellenállást a hátsó diffúzorral is igyekeztek csökkenteni
Hasonló célt szolgál az első kerekek előtt található légbeömlő, és a két részre osztott hátsó szárny is
A Tatabánya térségében megbújó tesztpályára már önmagában érdekes útvonalon kanyarogtunk el, hiszen a szakasz egy részét a BuBa (Budapest-Balaton) kerékpárút etyeki szakaszán teljesítettük. Néhány földutas szakaszt leszámítva ez nem okozott kihívást a bZ4X számára, elvégre a bringások nyomvonala jobb burkolattal büszkélkedhet, mint egyik-másik országút. A hatalmas fekvőrendőrökön is vígan átlibbent, a lengéscsillapítók szépen elnyelték az ütést.
A szőlőbirtokok közötti földes szakaszok meg sem kottyantak a bZ4X-nek
Ezután következett a keményebb vallatás, hiszen egy első ránézésre kemény offroad pályát raktak össze, többek között gázlóval és méretes bukkanókkal tarkítva. Persze, már a japán mérnökök is gondoltak az aszfalton túli világra a bZ4X tervezésénél, hiszen a villany-SUV-ba is bekerült az X-mode, amely a nehezebb terepviszonyok között válhat a sofőr hasznára. Ebben akad hó/föld üzemmód, amelynek köszönhetően a hajtóerőt a szoftver a legjobban tapadó kerekekre irányítja, míg a többi abroncson a fékerőt növeli, hogy a kipörgést minimalizálja. Az extrémebb fokozat a mély hó/sár opció, ami magáért beszél, lényegében folyamatosan pörgeti a kerekeket, hogy meg tudjon végül kapaszkodni.
Az X-mode gomb az terep-üzemmódválasztó
A futómű jól vizsgázott, hiszen még a burkolatan utakon sem rázta ki a lelket a bent ülőkből az autó, és a már emlegetett föld módot is csak a méretesebb buckáknál kellett bekapcsolni. A terepszögek miatt sem lehet megszólni a mérnököket, hiszen ahogy a mellékelt ábrák is mutatják egészen nagy dombokra is képes felmászni az autó, vagy épp ellenkezőleg, egy alacsonyabb vízállású gázlón is simán átmegy – elméletileg maximum 50 centiméterig.
Nem ez a természetes „élőhelye”, de nem riad meg a nagyobb buckáktól és a sekélyebb gázlóktól sem
A rendszer remekül érzi, hol kell segítenie a sofőrnek
Természetesen van lejtmenet-vezérlő is, amelyet csak rövid szakaszon tettünk próbára, de ott jól szuperált
40-50 km/órás sebességnél sem ráz túlzottan az autó sík földúton, de ilyen tempónál már az olyan kisebb bukkanók is fájhatnak, amik egy terepjárónak meg sem kottyannak
A Toyota saját bevallása szerint sem a Hilux vagy a Land Cruiser alternatíváját szerette volna megalkotni, ellenben arra kívánták felhívni a figyelmet, hogy igenis vannak még olyan SUV-ok, amelyekkel egy extrémebb kirándulásra is el lehet vinni a családot.
A sérülékenyebb vagy drágább elemeket inkább a karosszéria magasabb részére tették, így ezek sérülésveszélye minimális
Persze nem a bZ4X SUV-val találták fel a japánok az olyan szabadidő-autót, amely jó terepképességekkel rendelkezik, viszont villanyhajtással meglehetősen kevés ilyen opció van. Ha már elektromos jármű: a tesztpéldány összkerékhajtással és 20 colos felnikkel rendelkezett, ezzel WLTP ciklus szerint 411 kilométer a maximális hatótávja. Nyilván ezt nem fogja tudni hozni, ha ilyen és ehhez hasonló vidékeken járunk vele, viszont a 300 kilométer magabiztosan teljesíthető még ezzel együtt is, a nap végére pedig 21 kWh/100 kilométeres fogyasztást írt a fedélzeti számítógép – igaz ebben némi autópályázás is volt. A bZ4X-re jelenleg természetesen él az állami támogatás. A maximális 4 millió forintos kedvezmény is elnyerhető, ráadásul a Toyota még 1,8 millió forintos kedvezményt is biztosít, így már akár 12 990 000 forinttól is hazavihető.
Nem ez lesz az offroad új királya, de például egy szőlőbirtokra gond nélkül ki lehet vele jutni