Ne félj a literestől! Dacia Duster 1.0 teszt

Az új alapváltozat: Dacia Duster TCe 100 Prestige teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A legolcsóbb szabadidő-autó, egyben a legnépszerűbb Dacia a Duster. Új alapmotort kapott, az 1,0 literes, 100 lóerős és háromhengeres benzinest. Kipróbáltuk.

Az megvan, hogy már a Dacia Duster, a márka globálisan legkelendőbb modellje is csakis turbós motorokkal kapható? Az 1,6-os szívó benzines kifutása után immár a csak háromhengeres és 1,0 literes, de turbós, 100 lóerős, 160 Nm nyomatékú benzines a belépő, és ezzel csöppet sem járunk rosszabbul, mint a még négyhengeres elődjével! Van összehasonlítási alapom, hiszen a korábbi alapbenzinest is teszteltem (sőt, egy ismerőst rá is beszéltem arra az autóra, máig szereti, így engem sem kíván a pokolba, sőt).
Hirdetés
Bár az új turbómotor egy hajszálnyit nyomatékosabb, 156 helyett 160 Nm nyomatékot ad, és már alacsonyabb fordulaton, a katalógusérték szerinti 100-as sprint gyengébb (12,5 s). Érzésre ugyanakkor élénkebben mozog a turbós alap-Duster. Nem hiszem, hogy túlzottan érdekes, de végsebessége 1 km/órával nőtt. Sokkal fontosabb, hogy

alapjáratán is csak alig érezni a háromhengerességet, fordulaton pedig egyáltalán nem.

Váltója bár 5 fokozatú, de jó áttételezésű és kapcsolhatóságú, persze az nem vitás, hogy ha valaki sokat autópályázik, ne az alapmotort válassza, ugyanis egyedül itt 5 fokozatú az amúgy jól kapcsolható váltó.
Hirdetés
Ha a papíradatokat nézzük, a korábbi 1,6-os 114 lóerejével szemben ugyebár 100 pacival kell beérni, ám vezetés közben csöppet sem érződik gyengébbnek az új alapmotor. Ahogyan a nyomaték, úgy a csúcsteljesítmény is alacsonyabb (5000/perc) fordulaton érkezik. Ahhoz a közlekedéshez (város, országút, akár könnyű terep), amihez a Duster való, tökéletesen passzol ez a motor is, de autópályán sem vérzik el. Igaz, a 130 km/órás tempó ezzel sem túlzottan "pálya", mert az amúgy 6-7 l/100 km között fogyasztó motor ott már inkább 8 liter körül kortyol, miközben a szélzaj is érezhető már. Némi ügyeskedéssel (autópályán a 120 km/órás tempót kevéssé túllépve) viszont a tesztátlag megállt (műszer és tankolás szerint egybehangzóan) 6,6 l/100 km értéknél, ami szerintem teljesen korrekt, és nem mellesleg 0,5 liter spórolás a korábbihoz mérten. De van itt még egy fontos ütőkártya: 150 ezer forint felárral LPG átalakítással is kérhető ugyanez a motor.
Hirdetés
Amúgy a Duster régi ismerős, és még mindig remek autó. A 4,34 méter hosszú ötajtós kívülről nem batár, viszont mégis tisztességes SUV megjelenésű, utastere 4 felnőttnek is elegendő. Kellemesen magas az üléspozíció, az első generációval szemben már teljesen korrekt ülésekkel, a sofőrnél szintszabályzással és 4 irányban állítható kormánnyal. Az utastéri műanyagok bár kivétel nélkül kemények, a formák vannak annyira jók, hogy ez csöppet sem zavaró. Prestige szinten már van érintőképernyős, Apple CarPlay/Android Auto funkciós, tolatókamerás audiorendszerünk is, ami körkamerákkal is kiegészíthető. Ez az autó így fullextrásan 4,7 millió forint (plusz még 135 ezer forint a metálfény rá). Az alap Duster 3,4 millióról, a klímás, már korrektül felszerelt Essential közbenső verzió kereken 4 millió forintról startol. A legolcsóbb új - kompakt - SUV, ami nem csak a legolcsóbb, az egyik legkomfortosabb is. Futóműve úgy nyeli el az úthibákat, hogy közben az úton is tartja az autót. És a Dusternek van még egy óriási ütőkártyája, úgy tud a legolcsóbb SUV lenni, hogy már nem egy fájdalmas kompromisszum, már vállalható autó, alapból is 3 év/100 000 km, de akár 5 év/200 000 km garanciával, előre vásárolható szervizcsomagokkal, tervezhető és nem vészes költségekkel. Legfőbb konkurense, a nála hajszálnyit kisebb és kevésbé terepjárós Suzuki Vitara hasonló felszereltséggel, de 4 hengeres és izmosabb motorral mintegy 800 ezer forinttal, azaz 20 százalékkal drágább - magyarán mindkettő értékarányos, a Duster remek belépő, ha SUV-ra vágyunk.
Árak
Tesztmodell alapára
3 399 000 Ft (2020.05.25.)
Tesztautó ára
4 834 000 Ft (2020.05.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
160 Nm 2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12.50 s
Végsebesség:
168 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4341 mm
Szélesség:
1804 mm
Magasság:
1693 mm
Saját tömeg:
1191 kg
Össztömeg:
1725 kg
Tengelytáv:
2674 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
478-1623 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
925-980 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1160 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
990 mm
Csomagtér hossza:
930 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
940 mm
Raktérnyílás magassága:
780 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
160 Nm 2750 1/min-nél
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
168 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12.50 s
CO2-kibocsátás:
139-145 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,6 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

18 thoughts on “Ne félj a literestől! Dacia Duster 1.0 teszt

    • 2020.05.25. at 20:02
      Permalink

      Nem, igazából azért maradt ki, mert ahogy írtam, a fogyasztás miatt érdemesebb 120-szal menni (ahogyan az összes magasabb építésű autóval). Amúgy 130-nál 3400 a fordulatszám, ami 5 fokozatú váltóval teljesen korrekt. Ráadásul a fokozatok nincsenek agyonnyújtva, 50-nél simán kapcsolható a negyedik.

    • 2020.05.25. at 22:56
      Permalink

      Az a szívó motor, amiben olyan váltó van ami szarrá pörgi magát. A kis turbós motorok a nyomaték miatt hosszabb váltót kapnak, függetlenül attól, hogy a dinamikus kigyorsításhoz meg kell jobban pörgetni, mint egy 3les v6ost, de kevésbé, mint egy 1,4 1,6 szívót. Annyira el vannak tévedve azok, akik még sosem vezettek ilyen motoros autókat.

    • 2020.10.13. at 19:21
      Permalink

      Sándor a kérdéses fordulatszám 140 / 168 x 5000 RPM = 4100 RPM

      ez nem sok, de a motor erősen 90%-on üzemel (hisz 5k a max) és ilyenkor már nem gazdaságos! Ez az az autó Cw 0,43 értékkel bír. Ha ez mond valamit.
      Ha a pályán keménykedni akarsz vedd a TCe150-et. Vagy OPC Zafirát.

  • 2020.05.28. at 22:16
    Permalink

    sztem ezek a kis löket-térfogatú motorral szerelt, meg az elektronikával agyonzsúfolt használt autók eladása jóval nehezebb lesz, mert a vevők sokkal bizalmatlanabbak lesznek velük szemben. és amit nyertünk a kisebb üzemanyag-fogyasztáson, kisebb CO2 kibocsátás, stb, azt elveszítjük ezeknek az autóknak a rövidebb életciklusa miatt keletkezett roncsautók újrahasznosításán és összességében a FÖLD erőforrásaival pazarlóbban bánunk, a környezetet jobban terheljük

  • 2020.05.29. at 16:51
    Permalink

    Nem kell félni!
    Teljesen élhető, átlagos használatra tökéletesen megfelelőek az 1.0T motorok!
    … csak bekalkulálni vásárláskor, hogy a három henger+kis ccm turbo miatt eladáskor nagyon nehezen lesznek eladhatóak és nagy lesz az értékvesztésük.
    Ennyi.

Vélemény, hozzászólás?