Jobbkezes utca, majdnem csattanás, akár tettlegességig is fajuló vita. Dudálás, kölcsönös idegeskedés, elfeledkezés arról, hogy amúgy siettünk, mert arra van idő és mód, hogy szép magyar körmondatokban tudassuk a másikkal: igenis, te vagy a hibás, mert én aztán nem. (Képeink természetesen kizárólag illusztrációk.)
A kürt művészi megpendítése akár a kormányra borulva, fejjel is kivitelezhető
Egészen biztosan mindenkinek megvan a maga dudálós sztorija. A hevesebb vérmérsekletűek előszeretettel használják nap mint nap, másokat rettenetesen bosszant, hogy rohanó világunk mind idegesebb vezetői már-már reflexszerűen kürtölik szét: menjél már, te szerencsétlen! De olyat én - itthon legalábbis - még nem láttam, hogy egy dudálós habitusút ne zavarná, ha őrá dudálnak. Hogy is van ez?
Jobb azért gyorsan tisztázni, hogy a KRESZ szerint "
hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint - lakott területen kívül - az előzési szándék jelzése céljából szabad." Azt is rögzítsük, hogy szerkesztőségünk nem pártolja a féktelen és jogtalan tülkölést, bár igaz, ami igaz, olykor nálunk is szakad a cérna, s akkor egyikünk ránehezedik, másikunk csak szolid, nevelő célzatú hangjelzésekkel fejti ki nemtetszését. Nagyon finoman fogalmaztunk, nem úgy, mint
Mucsi művész úr a közismert paródiában (18+).
Az örökbecsű alkotásban pontosan látható, amiről beszélünk: saját magát hergeli agyon a stresszben élő ember, azonban kifakadása, dudálása mit sem ér, sőt csak ront a helyzeten. Nyilván van kivétel, mint a kolléga nyári esete, amikor
komoly balesetet előzött meg a kürt ösztönös használatával, de lássuk be:
százból talán egy a jogos (és szabályos) dudálás.
Dudálunk (és villogunk, mutogatunk, káromkodunk), ha valaki bizonytalan, ha bénázik, ha szerintünk lassú, ha elállja az utat, stb., egészen biztosak vagyunk benne, hogy nekünk van igazunk, közben könnyen lehet, hogy csak ártunk a mások számára ijesztő, hangos és szörnyen idegesítő tülköléssel.
- Minek dudálsz? Tudom, hogy neked van elsőbbséged, de akkor is, mi a viharért kell nyomnod azt a hülye dudát? Süket vagy? - Vak vagy, te majom? Hát nem látod, hogy jobbkezes? Szálljál csak kifelé, gyere, eltöröm a jobb kezed, hogy tudd, melyik az...
Agresszió-levezetés? Önigazolás? Felsőbbrendűség? Mind szerepet játszik a hétköznapi helyzetek félrekezelésében
Majd fordul a kocka, ránk kerül a sor, mert például elmélázunk, telefonálunk (remélhetőleg nem kézből), jön a dudaszó, és mi a reakció? Hát persze, hogy ismételten nekünk van igazunk, hiszen mi a jó büdös francért dudálsz, te barom, nem látod, hogy...?! És megmagyarázzuk magunknak, a "tettesnek", de utasainknak is, hogy nem mi vagyunk a hülyék, naná, hogy nem. Mindig a másik a hülye, ugye? Vérnyomás a plafonon, sztrókveszély, forgalmi akadály, sokszor dugó képezése. És mi lenne a helyes, követendő magatartási forma? A nyelés - okos enged, szamár szenved. Gondoljunk csak bele: zavar engem az idiótája, rádudálnék, de nem teszem, hisz tudom, úgysem érek el vele mást, mint akut agysejtcsorbulást. Megnevelni nincs esélyem, az önbíráskodás törvénytelen. Okos voltam, nem dudáltam, nem ütött meg a guta. Ő szenved egyrészt, mert bizonytalan, másrészt, mert kismillióan képtelenek önmérsékletet tanúsítani, és ledudálják még a haját is. Rosszabb esetben még meg is ruházzák - sajnos ilyet is látni vagy hallani.
A lényeg, hogy mindig nekem van igazam, a másik meg téved, nem? A kürt pedig nem más, mint nyomatékosító eszköz - gondolhatja az olasz, pláne a nápolyi vagy szicíliai habitusú autós. Dudál a magyar is, mintha muszáj lenne, pedig csak akkor kéne, ha valóban muszáj, lásd sötétben, veszélyes, beláthatatlan kereszteződésben vagy kanyarban, ködben, rossz látási viszonyok közt, no és balesetmegelőzési célból
Fordított szituációban tegyük ugyanezt, azaz ne tegyünk semmit! Ránk dudáltak? Kedves egészségükre! Ha nem volt igazuk, mindegy, dőljenek csak saját kardjukba. Igazuk volt, s én képes vagyok elismerni? Hát elismerem, elnézést kérek, én is hibázhatok, emberből vagyok. És máris szebb lett a világ. Hideg van, sötét, év végi hajrá, fáradt, idegbeteg rohanás - ha már autózunk, nem ártana némi empátiával viseltetni, no és lenyugodni saját, jól felfogott érdekünkben is. Még szebb, ha inkább nevetünk egyet a többieken, magunkon vagy épp ezen itt:
Sziasztok kedves olvasók.
Az első autóm Wartburg 353, a 2.3. lada 1,2L, a 3. nissan, 4. Wartburg 1,3L, 5. Opel corsa 1,4, 6.-7. Suzuki 1.0L, 8. Peugeot 806 2.0Hdi, 9.Mitsubitshi Space Star 1.6L, a Jelenlegi BMW 535D. Nem vagyok egyáltalán össze-vissza dudáló típus, de az adott szituációtól függően szoktam dudát használni, természetesen ha veszélyelhárításról van szó általában nem dudálok, mert olyankor inkább a baleset-megelőzésre fektetem a hangsúlyt.
Több olyan vezetővel találkoztam akinek a hibájából összetörhettem volna a saját és az ő gk.-ját , de mivel időben észleltem a vezető tehetségtelenségét ezért sikerült megelőzni a bajt.
Kedves Gé leírta („egy utolsó BMW-s köcsög maradsz”) ha jól értem a műhelyesnek akit persze nem védeni akarok, de……!
Sajnos mint megtudtam a BMW, Mercedes, Audi tulajdonosokat szemét köcsögnek tartják az emberek akik ezt a nézetet vallják azoknak ezt üzenem: Én is közétek tartoztam ameddig nem lettem BMW tulajdonos, de az élet úgy hozta , hogy teljesült egy régóta várt álmom.
Tapasztalataim amióta BMW tulajdonos vagyok: Az egyéb gk.-i tulajdonosokat hiába engedem el szívességből nem köszönik meg (ekkor :nappal rádudálok vagy este rávillogok (hogy lehetsz ilyen bunkó ha már KRESZ szerint elsőbbségem van és én lemondok róla a te érdekedben csak , hogy haladhass az úton akkor ne legyél rest és köszönd meg , mert ha nem teszed akkor jogosan bunkózlak le a dudálásommal persze ezt egy buta ember nem érti csak annyit tud, hogy egy bunkó BMW-s rádudált …. sajnos nagyon sok sötét ember kap jogosítványt).
Az autópályán amikor még nem BMW-m volt tudtam hol a helyem , ha láttam, hogy mögöttem egy gyorsan közeledő jármű érkezik akkor jobbra indexeltem, hogy jelezzem a sávváltási szándékomat és lehúzódtam amilyen gyorsan tudtam. Amióta BMW-m van előfordult egy párszor, hogy utolértem lassabban haladó gépjárművet és ő nem foglalkozott azzal a ténnyel , hogy 130km/h helyett csak 110-115km/h-val megy a belső sávban pont olyan gyorsan mint a külső sávban mellette haladó gépjármű. KB: 1-2 percig türelmesen a megfelelő minimum követési távolságot betartva a belső sáv bal oldalára húzódva jeleztem neki hogy mennék, ha elengedne, de ő sajnos jól érezte magát a belső sávban ezzel a sebességgel amikor meguntam akkor dudálni kezdtem hátha csak a szeme rossz és a hallása még működik. 1 percig tartó dudálás után az autó vezetője gyorsítani kezdett 144 km/h-ig követtem, majd eltávolodott biztosan sok pénze van a büntetésre. 5 km eltelte után újból előttem van és 110-115 km/h-s ismétlődik az előző. a 3. eset nél az utasomat megkértem , hogy tanúskodjon az előző esetekről és , hogy vegye fel kamerára az eseményt persze ekkor csak 130km/h-ig követtem a felvétel jól sikerült mert itt még fékezésre is kényszerített a gk.-vezetője ezt menet közben bejelentettem a rendőrségnek és sok időbe tellett , de sikerült egy felfüggesztett büntetést összehozni neki meg 18 jogosítvány bevonást mindezt közúti veszélyeztetés címen. javasolom a bevágódó befékező, ritmustalanul haladó, leszórító típusú vezetőknek, hogy vigyázzanak ,mert a jogostványba kerül és, ha nem az első esete akkor börtön büntetést is kiszabhatnak rá.
Tehát 100 szónak is egy a vége nem az autó típusától függ az , hogy a vezető bunkó vagy nem a köcsög szót általában az azonos-neműekhez is vonzódó alamuszi nyuszi „férfiak” szokták használni felsőbbrendűségük fitogtatásának érdekében (pont leszarom, mert több nő jut a normális heteroszexuális Férfiaknak ..hmmm). A fő probléma a társadalom egymáshoz való hozzáállásában van és a vezetést oktató tanító valamint a vizsgáztató vizsgabiztosban, mert olyanokat is kivisznek a forgalomba aki nem tudja merre tekerje a kormányt ha balra kell kanyarodni (” vagy azt sem tudja melyik a bal keze”) és átengednek a vizsgán olyanokat akiknek még legalább 100 órát kellene gyakorolni csak a rutin vizsgához.
Elég volt ennyit írni lényeg, hogy nem ítéljük el elsőre azt akit nem is ismerünk.
UI: nem csoda , hogy a Mercedes, Audi vagy BMW tulajdonost bunkónak tartják , ha mindig ebben a hitben éltek és továbbra is így kezelek őket mert akkor ők is csak olyanok amilyennek látni akarják őket az emberek ( „1 Fecske nem csinál nyarat”)
és így lesz a normális nem BMW tulajdonosból egy kevésbé normálisnak hitt bunkó BMW tulajdonos.
Üdv: Mindenkinek
Mikor már sokadszorra büdös az előttem haladónak az indexhasználat, előfordul hogy dudálok, sokszor rájöttek, hogy mi volt a hanyagságuk/parasztságuk.
hát nem tudom én nem büntetnék senkit úgy hogy az autóm épségét kockár tenném ahhoz azért kicsit túl drága meg egyedi elemek vannak rajta. inkább ráhagynám had örüljön a paraszt
megbüntettem az illetőt ezért. Kis elésorolás, nagy fék…
Gratulálok.
Egyébként ezt egyszer velem is eljátszották, csak utána szegény golf elég hülyén nézett ki csuklósbusszal a seggében 🙂
Aztán még a fickó hívta a rendőröket, hogy hát hátulról, meg minden, úgyhogy én vagyok a hibás. Aztán amikor volt a buszn tanú aki látta az egészet, akkor meg volt sírás-rívás, meg fogaknak csikorgatása. A vége az lett, hogy az krapekot bilincsben vitték el, engem meg megdicsértek, hogy senkinek nem lett baja.
Úgyhogy csak így tovább amíg emberedre nem akadsz.
Műhelyes, most már biztos, hogy akármit is vezetsz, egy utolsó BMW-s köcsög maradsz mindenki szemében:D
Amúgy én is hülyeségnek tartom a dudálást, előre úgysem dudál senki, utólag meg minek? A paraszt akkor sem jön rá, hogy mekkora paraszt ha vele művelik azt amit ő szokott.
Én valahol a kettő között látom az igazságot. A „szigorúan csak balesetveszélykor dudálok” és a „mindenért nyomom, mint süket a csengőt” nekem mindkettő végletes. Ha valaki elbambul a zöld jelzésnél előttem, nem indul, egy rövid „töffentéssel” tudtára lehet adni, hogy tán menni kéne. De nem hajókürtöléssel másodpercekig, csak egy rövid töffentéssel. Vagy amikor úgy előznek velem szemben biciklist vagy gylogost, hogy még nem is megyek el mellette, már rám húzza a kormányt, akkor is egy diszkrét töffentéssel tudtára lehet adni, sőt, az végülis valós veszélyhezet már.
Amúgy meg sosem értettem, hogy a közlekedést miért használják sokan az elfojtott frusztrációjuk levezetésére és a mindenáron való felülkerekedni akarásra. Szerencsére ritkán kell már Budapesten autóznom, mindig el is képedek, hogy micsoda fölösleges stresszelés zajlik ott.
„volt, hogy megbüntettem az illetőt ezért. Kis elésorolás, nagy fék…”
Én ezzel a helyedben nem nagyon dicsekednék, ugyanis amit te művelsz, azt a BTK úgy hívja, szándékos közúti veszélyeztetés bűncselekménye. Jól teszed a saját érdekedben is, ha leszoksz róla, nehogy a végén téged leckéztessenek 1-3 évig terjedő szabadságvesztéssel.
Mivel a gépjárművezetéshez hallássérülten is szerezhető jogosítvány, ezért a dudálás az emberek egy részénél szükségtelen, úgysem hallják… /meg nem is értik, akik hallják, hogy miért is/ 😉
én nem szoktm dudálni soha mert nem viselem el a hangját utálom hangos zaj. inkább ablakot le és egy k**va anyád vagy takarodsz és máris jobb.
Én bizony szoktam néha dudálni, és minden autómba légkürtöt teszek, hogy szólon is rendesen ha kell.
Na nem agresszívan, de használom, sok esetben mentett meg kisebb-nagyobb koccanástól, de a bealvó, zöld lámpánál nem idulóknak is megpöccentem ha kell.
Eddig nem volt belőle afférom senikvel.
Szerintem ha az ember kultúráltan használja, nem baj ha néha nyom egyet. Azt Én sem szeretem, ha ok nélkül, és pláne túl hosszan nyomogatják, volt, hogy megbüntettem az illetőt ezért. Kis elésorolás, nagy fék… ez után általában elgondolkodnak.
Egyszer fordult elő, hogy autópályán ( M7 bevezető ) mögöttem egy német figura elkezdett folyamatosan dudálni, majd amikor lehetőségem volt kiálltam előle, ezután elém sorolt és fékezgetni kezdett. Szegény nem nézte milyen autóban ülők ( megemelt, bevasalt Nissan patrol ), úgyhogy rossz volt a döntése. Én elkezdtem nyomni a gázt és a dudát egyszerre, és néhény km-en keresztül kergettem. Aztán a városban elmenekült. Jót röhögtem rajta.
Uff!