Ne cseréld, javíttasd – és spórolj!
Miként javíthatók a műanyag alkatrészek?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Könnyen törnek a lökhárítók, és más műanyag alkatrészek. Utánanéztünk, miként javíthatók.
Nem kell kétségbe esni egy ekkora töréstől sem, anyagtól függően hegesztéssel vagy ragasztással is orvosolható egy ilyen hiba
Törés esetén az összes szilánk összeszedésével könnyíthető a javítók munkája
Múlt héten már vázoltuk, az autók műanyagjai egyre sérülékenyebbek, részint a gyalogoselütések minimalizálásért, részint az újrahasznosított plasztikok magas aránya miatt egyre könnyebben törnek. Ráadásul mind több alkatrész műanyag az autókon, ma már nem ritkán orruk fele az. A lökhárítók, illetve azok héja akár négyzetméternyi idomok és nem ritkán a gépháztetők, illetve a sárvédők is plasztikok. Elég aztán egy túl magas járdaszegély vagy hátrafele nem látható és akár még a tolatóradar látóköréből is kieső virágágyás, máris törik a hatalmas elem. A súly és költségtakarékos idomok sérülése látványos ugyan, hiszen horpadás helyett legtöbb esetben töréssel kell szembesülni, de nem kell feltétlenül kétségbe esni, a plasztikok ugyanis akár még több darabból is összegyógyíthatók.
Minden fényszórónak elsőként a tartófüle törik, ez szerencsés és szándékos is, hiszen az olcsón javítható
Gyakorlatilag csak a hűtőmaszk takarta felületen tört a Passat lökhárítója, ám a javítás nyoma, ha kis mértékben is, de azon kívül is látható lesz
Minden esetben a javítás első lépése a precíz rögzítés, pozicionálás, a hegesztési varrat kivájása után következik az anyag hozzáadással járó hegesztés, végül a pántolás
Ha könnyen hozzáférhető, alulról, takart részen érdemes pántolni
Noha magát a javítási folyamatot nem láttuk, de azt igen, hogy mi minden orvosolható még: egy BMW X6 lökhárítójának alja például magas járdaszegélynél sérült, nem csak a fényezett elemet borító matt betét, hanem maga a főelem is tört. Ez már komplexebb feladat, de szerencsére a betét törött rögzítő elemeit is összegyűjtötte a tulaj, így azokat elég ragasztani és nem kell saját szobrászmutatványként legyártani, mint mondjuk a legtöbb lámparögzítő fül esetében. Azok ugyanis gyakran már rég kihullanak az autóból, mire észrevehető, hogy a lámpa lötyög. A poliuretán, duroplaszt és elasztomer (hőre nem lágyuló, hanem keményedő) műanyagok ragasztásos javítását nem úgy kell elképzelni, ahogyan a mindennapokban szokás, kevés lenne a néhány milliméteres illesztési felület ahhoz, hogy az elemek fixen rögzíthetők legyenek. A ragasztásos javítás első lépése a hegesztésessel azonos: az elemek beállítása, rögzítése, szükség szerint akár pillanatragasztóval egymáshoz illesztése. Mivel itt nem csak a repedések, illetve törések mentén, hanem jóval nagyobb felületen javítanak, a repedés/törésvonal mentén 3-4 centiméter szélességben csiszolják az anyagot, majd a portalanított felületre ilyen szélességben viszik fel a ragasztóanyagot, melybe műgyanta-ragasztóval átitatott üvegszövetet tesznek a kötés erősítéséért. A ragasztásos rögzítés lényegében egy nagy felületű pántolás, melyet rendszerint az anyag belső oldala felől végeznek, a külső, látható oldalon pedig a hegesztéseshez hasonló eljárással kívülről csak kitöltik a repedést, hogy az elem teljesen eredeti formájú legyen.
Sok esetben csak tartóelemek törnek, például ennek a lökhárítónak is csak a felfogatási pontja sérült. Az ilyen elemek rendszerint egyenetlen illesztési hézagukról ismerhetők fel, rosszabb esetben komolyabb mértékben lógnak