Ne csak a cél lebegjen szemünk előtt! Kisokos utazáshoz
Csokorban a legfontosabb szabályok külföldi nyaraláshoz
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Várod már a szabadságot, nyomnád a gázt a nyaralás helyszínére, esetleg külföldre? Csak lassan, átgondoltan és a szabályok ismeretével ajánlott!
Elmúltak már azok az idők, amikor az autókat komolyabb mértékben át kellett állítani a téliről a nyári üzemre. Például olajból sincs már téli vagy nyári, s a hűtőkben is mindig fagyálló a folyadék - legalábbis optimális esetben. Ez persze kiváló út ahhoz, hogy ellustuljunk, s autónkkal keveset törődjünk. Aki tehát elhanyagolta autója karbantartását, az nyaralás előtt feltétlenül végeztesse el az időszakos revíziót. Ha öreg a fékfolyadék, vélhetően pont a nyári túrán fog felforrni. Ha kevés az olaj, akkor az pont a hosszú autópályázás során fog kritikus szint alá csökkenni, de az öreg olaj kenése sem lesz megfelelő. Hűtőfolyadék szintén kell legyen, arra mindenképp szükség van! Sorolhatnánk tovább, de nem tesszük, lényeg, hogy csakis karbantartott autóval érdemes hosszabb útnak indulni, hogy az utazás valóban élmény, ne pedig arról szóló kalandtúra legyen, hogy hol miként sikerül szerelőt szerezni.
[kepallobal=92897.jpg]Fontos, hogy az olaj elérhetően, megfelelő csomagolásban legyen[/kepallobal] Teljesen persze azok sem dőlhetnek hátra, akik rendszeresen hordják autójukat szervizbe, s még akár olyan, nem kötelező, de ajánlott tennivalókra is figyelnek, mint például a klíma karbantartása. A kánikulában nekik üdvös lesz, hogy légkondijuk nem fog fölöslegesen küzdeni, hanem képes lesz 30 fok feletti külső levegőnél is hűvös levegőt fújni az utastérbe. Persze a klímázást sem szabad túlzásba vinni, annak ugyanis megfázás, az autóból kiszállva akár szédülés, rosszullét is a következménye lehet. Gondolni kell magunkra is, s persze az autóra is.
Az utasok számára ajánlott "hűtővizet", nem cukros löttyöket, hanem ásványvizet bekészíteni, leginkább a kesztyűtartóba, ami optimális esetben hűtött. A motornak pedig a tartalék olaj lehet fontos, hiszen a hosszabb menetek után szükséges lehet az utántöltés. Az ellenőrzés 1000 kilométerenként kötelező, annyi alatt még gyári norma szerint is elfogyhat egy liter kenőanyag. Ha tehát nincs az autóban tartalék olaj, azt is fel kell írni az indulás előtt beszerzendő tételek közé, útközben nem lenne jó keresni, majd csillagászati áron megvenni az előírt fajtát. Mi kellhet még? Pótkulcs, tartalékelem a riasztó és/vagy az indításgátló távirányítójába, nehogy azzal szembesüljünk, hogy az amúgy hibátlan autó nem indítható.
Nem csak arra kell persze figyelni, hogy az autó működőképes legyen és mi jól érezzük magunkat, hanem bizony arra is, hogy a szabályoknak megfelelően autózzunk. Alap, hogy az Európai Unió országaiba útlevél nélkül, személyivel is utazhatunk, azt viszont érdemes az utastérben tartani, hogy ellenőrzés esetén könnyedén felmutathassuk. Autónk hazai kötelező biztosítása mindenhol érvényes lesz, s az úgynevezett rendszámegyezményben résztvevő országok (Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia és Feröer-szigetek, Finnország, Franciaország, Monaco, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Izland, Luxemburg, Nagy-Britannia és Észak-Írország, Egyesült Királyság, Gibraltár és Man szigete, Németország, Norvégia, Olaszország, Vatikán és San Marino, Portugália, Spanyolország, Svájc, Liechtenstein, Svédország, Szlovákia, Szlovénia) esetén a zöld színű, nemzetközi biztosítás igazolására sincs szükség. Ajánlott magunknál tartani egy nemzetközi baleseti bejelentőt, s a nemzetközi assistance szolgáltatás is jól jöhet. Már 10 ezer forint környékén van ilyen, s számos kiadástól óvhat meg, az persze sajnos tény, hogy külföldön autót javíttatni jó eséllyel sokba fog kerülni. Húzósak lehetnek a bírságok is, ezért mind a célállomás, mind a keresztezett országok legfontosabb szabályaival erősen javallott tisztában lenni. A legnépszerűbb desztinációk legfontosabb szabályait csokorba is gyűjtöttük az alábbi táblázatokban. Ezek áttanulmányozását szintén még indulás előtt, nem pedig az esetleges bírság megkapásakor ajánljuk, és természetesen mindenkinek kellemes nyaralást, biztonságos, baleset- és hibamentes utazást kívánunk!
Országok és szabályok
Németország | Olaszország | Horvátország | Szlovénia | |
Országkód | D | I | HR | SLO |
Valuta | Euró (EUR) | Euró (EUR) | Horvát kuna (HRK) | Euró (EUR) |
Sebesség-korlátozás | Lakott területen 50 km/h, országúton 100 km/h, autópályán 130 km/h* *: Ajánlott sebesség, egyes szakaszok korlátozástól mentesek. Rossz látási viszonyok (kevesebb mint 50 méter) esetén a max. sebesség 50 km/h |
Lakott területen 50 km/h, országúton 100 km/h, autópályán 130 km/h (Három sávos autópályán, ahol tábla engedélyezi, 150 km/h) | Lakott területen 50 km/h, országúton 100 km/h, autópályán 130 km/h (Egyes gyorsforgalmi utakon 80 km/h - táblával jelezve) | Lakott területen 50 km/h, országúton 100 km/h, gyorsforgalmi utakon 100 km/h, autópályán 130 km/h* *: Rossz látási viszonyok (kevesebb mint 50 méter) esetén a max. sebesség 50 km/h |
Gyermekbiztonság | 12 év vagy 150 cm alatt megfelelő biztonsági rendszer kötelező | 36 kg vagy 150 cm alatt megfelelő biztonsági rendszer kötelező | Kizárólag a hátsó üléseken utazhatnak gyermekek, 5 éves korig gyermekülésben, 5-12 éves korig ülésmagasítóval | 12 év vagy 150 cm alatt megfelelő biztonsági rendszer kötelező |
Fényszóró-használat nappal | Ajánlott | Autópályán, autóúton és országúton kötelező | Október utolsó szombatja és március utolsó szombatja között mindenhol kötelező, rossz látási viszonyok között szintén | Egész évben, mindenhol kötelező |
Kötelező felszerelés | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény (utóbbi ajánlott) | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény | Kötszerek, elakadásjelző háromszög, tartalék izzókészlet (kivéve xenon és LED). Országjelző matrica ajánlott | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény kötelező, tartalék izzókészlet erősen ajánlott |
Engedélyezett véralkoholszint | 0,5 ezrelék. 2 évnél fiatalabb jogosítvánnyal rendelkezőknél és hivatásos sofőröknél 0,0 ezrelék | 0,5 ezrelék. 3 évnél fiatalabb jogosítvánnyal rendelkezőknél és hivatásos sofőröknél 0,0 ezrelék | 0,5 ezrelék. Hivatásos sofőrök és 24 éven aluliak számára 0,0 ezrelék | 0,5 ezrelék. Hivatásos sofőröknél 0,0 ezrelék |
Telefonálás | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval |
Parkolás | Ha nincs kiegészítő tábla, csakis menetiránnyal megegyező irányban engedélyezett. Parkolási tilalom a gyalogos átjárók 5, a közlekedési jelzőlámpák, elsőbbségadási és stop táblák 15 méteres körzetében | A fekete-sárga aszfaltfelfestés parkolási tilalmat jelöl, a díjköteles övezeteket kék táblák jelölik | Egyes városokban díjköteles zónák vannak | A "fehér zónákban" 7-19 óra között fizetéssel 2 órányi parkolás, a "kékben" csak 1 óra parkolás engedélyezett |
Egyéb | Környezetvédelmi területekre behajtás csakis plakettel | - | - | Pályamatrica kötelező az autópályákon |
Ausztria | Svájc | Szlovákia | Csehország | |
Országkód | AT | CH | SK | CZ |
Valuta | Euró (EUR) | Svájci frank (CHF) | Euró (EUR) | Cseh korona (CZK) |
Sebesség-korlátozás | Lakott területen 50 km/h, országúton 100 km/h, autópályán 130 km/h (A10, A12, A13, a14 autópályákon 22 és 5 óra között 110 km/h) | Lakott területen 50 km/h, országúton 80 km/h, autópályán 120 km/h | Lakott területen 50 km/h, országúton 90 km/h, autópályán 130 km/h (városi autópályákon 90 km/h) | Lakott területen 50 km/h, országúton 90 km/h, autópályán 130 km/h |
Gyermekbiztonság | 150 cm alatt megfelelő biztonsági rendszer kötelező, 135 cm felett az állítható magasságú öv is elegendő, amennyiben az nem vágja a nyakat | 7 éves korig gyermekülés, 7-12 éves kor között megfelelő biztonsági rendszer kötelező | 12 év vagy 150 cm alatt megfelelő biztonsági rendszer kötelező | 36 kg vagy 150 cm alatt megfelelő biztonsági rendszer kötelező |
Fényszóró-használat nappal | Nincs általános kötelezettség | Alagutakban kötelező a tompított fényszóró, amúgy ajánlott a nappali menetfény | Egész évben, minden gépjárművel kötelező | Egész évben, minden gépjárművel kötelező |
Kötelező felszerelés | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény | Elakadásjelző háromszög | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény | Elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény |
Engedélyezett véralkoholszint | 0,5 ezrelék | 0,5 ezrelék | 0,0 ezrelék | 0,0 ezrelék |
Telefonálás | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval | Csakis kihangosítóval |
Parkolás | Egyes városokban fizetési zónák, előre vásárolandó jegyekkel | "árga felfestés az útszegélyen várakozási, ugyanez sárga keresztes felfestéssel megállási tilalmat jelöl. "Kék zónákban" díjköteles a parkolás | Minimum 3 méteres útszélességet minden esetben biztosítani kell, villamostól 3,5 méterre szabad parkolni. A folytonos vagy szaggatott sárga vonalú felfestés parkolási tilalmat jelez. Hidak, vasúti átjárók és alagutak 15 méteres körzetében megállni és várakozni tilos | A sárga folytonos és szaggatott felfestések parkolási tilalmat jelölnek. Busz- és villamosmegállók 30 méteres körzetében, valamint 3 méternél keskenyebb útszakaszokon a parkolás tilos |
Egyéb | Pályamatrica kötelező az autópályákon | Pályamatrica kötelező az autópályákon | Pályamatrica kötelező az autópályákon, ahol az előírt, legalább 70 méteres követési távolságot is mérik | Pályamatrica kötelező az autópályákon |
Én meg 4-et tudok akki a japókba töltögeti. 4>3: én nyertem? pfff
Üdv mindenkinek
13 éves Ford Fokusz Kombi TDDI 196000-km van benne—- olajcserétől— olajcseréig nem kell után töltenem!!!!!!!!!!!!
Az intervallum 10.000 km pedig kenem 120-160 között!
A hajam ősz-a korom-65!!
Jó utat mindenkinek :))))))
Számomra az nem sztereotípia, ha kapásból 3 embert tudok mondani a környezetemből, aki literszámra töltögeti az olajat az Opeljébe, lehet az Vectra vagy Zafira is akár.
Tisztelet a kivételnek persze, nyilván van pozitív ellenpélda is.
Párom majdnem új japójába töltögetni kell időnként. A szar Opelembe soha. Érdekesek ezek a sztereotípiák. 🙂
“ellenőrzés 1000 kilométerenként kötelező, annyi alatt még gyári norma szerint is elfogyhat egy liter kenőanyag”
LOL 😀
Esetleg egy Opelben, de nem egy karbantartott japó vasban!
Motorral melyik országokban használható a buszsáv, ha van.
Motorral való parkolási szabályok összefoglalása is jó lenne.
Elnézést kért?
Manapság ez elég ritka (főleg felsőbb körökben).
Elnézem, további jó munkát.
Elnézést, valóban hibásan szerepelt. Természetesen többször is átolvassuk a cikkeket megjelenés előtt, de valóban előfordulhatnak hibák, ahogyan mindenhol.
Ez érdekes.
Németországban csak menetiránnyal szemben lehet parkolni?
Akkor egyirányú utcában hol?
Jó lenne átolvasni, mielőtt egy cikket leadnak!