Nálunk port szívnak, Oslóban embereket szállítanak a robotok

Kemény télben, Oslóban teszteli önvezető autóját a Sensible 4

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A robotok már köztünk járnak: a robotporszívók már többünk otthonában jelen vannak, helyettünk dolgoznak, de tesztüzemben már robottaxik is léteznek, például Norvégia fővárosában, Oslóban.

A világ talán legtapasztaltabb autonóm mobilitási mérnökei kíméletlen környezeti körülmények között, most éppen hóban-fagyban teszik próbára világelső, új generációs önvezető rendszerüket. Ha egy rendszerben ennyi a változó, szükség van egy fix pontra, amire lehet számítani és építeni. A Sensible 4 kísérleti projektjében a Toyota Proace jelenti ezt a biztos pontot.
Hirdetés
A finn Sensible 4 alapítói a nyolcvanas évek óta foglalkoznak autonóm mobilitással. A díjnyertes, tőkeerős start-up vállalkozás specialitása az időjárási változók – a köd, a havazás, az eső stb. – kiküszöbölése; plug-and-play rendszereiket kifejezetten az utólagos integráció igényeit szem előtt tartva fejlesztik. Ígéretük szerint 2022-ben piacra dobják a világ első, időjárástól függetlenül működő, 4. szintű autonóm járművezérlő szoftverét; az odáig vezető úton pedig az a projekt játszik nagyon fontos szerepet, amelynek keretében hamarosan két sofőr nélküli Toyota Proace áll üzembe a norvégiai Oslóban.
Hirdetés
A helyi tömegközlekedési vállalat, a Ruter; a városban jelenleg is autonóm buszjáratot üzemeltető Holo; valamint a Toyota Motor Europe aktív részvételével megvalósuló projektben két Toyota Proace-t szerelnek fel a Sensible 4 szenzorrendszerével, valamint új generációs vezérlő szoftverével. A saját járatszám (529) alatt közlekedő, hat utas szállítására alkalmas, kerekesszékes rámpával is rendelkező Toyotákat az teszi különlegessé, hogy működésüket nem gátolják az olyan, látási viszonyokat rontó természeti jelenségek, mint a köd, a hó vagy az eső. Nem mellesleg a ma kapható, távolságtartós tempomattal felszerelt autók jelentős előnye is, hogy ködben is látják, van-e előttük haladó, így a rendszer messze nem csak kényelmi, sokkal inkább biztonsági tényező is. A Sensible 4 rendszere jelentős előrelépésnek tekinthető az önvezetés terén. Míg a Holo jelenleg alkalmazott autonóm járművei 18 km/h-val közlekednek, a Toyota Proace-ek a környező forgalmat észlelve képesek akár két-három másodpercre előre gondolkodni és tervezni. Ez elméletben lehetővé teszi, hogy akár 40 km/h-val is tökéletes biztonságban haladhassanak, készen arra, hogy bármikor időben megálljanak, ha a helyzet úgy hozza.

A projektben a biztonság kedvéért 30 km/h-ban maximálják a járművek sebességét.

Ez is fontos előrelépés azonban, hiszen a forgalom átlagos sebességénél jelentősen lassabb jármű maga is baleseti kockázatot jelenthet; a megnövelt sebesség ezzel szemben kiszámíthatóbbá és egyenletesebbé teszi a közlekedést. Ne feledjük, Nyugat-Európában számos helyen 30 km/óra a belvárosokban megengedett legnagyobb sebesség! Az egy éven át tartó projekt első szakaszában feltérképezik a kijelölt útvonalat, valamint a norvég törvényekben előírt 500 tesztórát teljesítik a Toyota Proace-ek. Amennyiben ez a fázis sikeresen lezárul, már 2021 első negyedévében megkezdődhet az utasok szállítása. A Toyota Proace több okból is jó választás az önvezető rendszer befogadására. A Toyota Norvégia második legnépszerűbb tradicionális autómárkája, ami kiváló szervizhátteret és általános elfogadottságot jelent országszerte. Ráadásul – bár a kísérletben részt vevő modelleket dízelmotorral szerelték fel – a Proace tisztán elektromos hajtáslánccal is rendelhető már (a hazai piacra úgy jövőre érkezik). Így a Sensible 4 rendszere problémamentesen átültethető lesz emissziómentes alapokra, ami pedig kulcsfontosságú Norvégiában, ahol a tervek szerint 2025 után egyáltalán nem értékesíthető belső égésű motorral szerelt új jármű.
Hirdetés

Forrás: Smarter Media
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?