Lehet, hogy csúnya vége lesz, ha a tervezettnél tovább tart az ársapkás időszak?
Gázolajhiány és a kontinens legmagasabb üzemanyagárai várnak vajon Magyarországra a jövőben? Egyelőre mindenki csak találgat, miután érvénybe lépett az EU olajembargója Oroszországgal szemben. A korlátozásokat fokozatosan vezetik be, a nyersolajra hétfőtől (dec. 5.), a finomított kőolajtermékekre 2023. február 5-től. De csak azzal a kitétellel, hogy az orosz nyersolajból előállított termékeket a kivételezett országok csak a hazai piacaikon értékesíthetik. Céljuk, hogy Oroszország kereskedelmi nyeresége csökkenjen, ezáltal kevesebb pénz jusson a háború folytatására. Kivételt tettek azonban azokkal a tagállamokkal, amelyek földrajzi helyzetük miatt sajátos függőségben állnak az orosz energiahordozókkal.
Egyre kevesebb helyen lehet 95-ös benzinhez jutni
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a G7 országok is elfogadták a 60 dolláros ársapkát az orosz olajra, illetve az is, hogy a február 5-től érvényes kereskedelmi tiltás miatt Magyarország és Szlovákia között a MOL nem tudja optimális módon elosztani a legyártott üzemanyagot. A Privátbankárnak nyilatkozó Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője szerint ez tovább növelheti az ársapka miatt hazánkban kialakult ellátási problémákat.
Jövőre nálunk lehet a legdrágább az üzemanyag
Az elemző elmondta még azt is, hogy valószínűleg végül el kell búcsúzni az üzemanyagok ársapkájától, ám miután visszaáll a piaci verseny, a kevesebb megmaradt szereplő (rengeteg kút kivérzett az elmúlt egy évben), és az ebből adódó kisebb verseny miatt vaskosabban fognak árazni. Ezért a szakértő „nem lenne meglepve, ha nálunk lenne hamarosan az adók és járulékok nélküli legmagasabb üzemanyagár Európában, és így végül sokkal rosszabbul járnánk majd, mint árstop nélkül.