A beszállítók megnövekedett költségeit az autógyártók fogják elszenvedni
Az autóipar a modern, globalizált gazdaság egyik legjellemzőbb megtestesítője, annak előnyeivel és hátrányaival egyaránt. Az utóbbi évtizedekben a teljes világot behálózó beszállítói és partneri kapcsolatot kiépített autógyártók kihasználták vásárlói erejüket, hogy minél alacsonyabb árakon tudják beszerezni az autók alkatrészeit, a beszállítók pedig a méretgazdaságosság elvét alkalmazva, nagy befektetéseket eszközölve hatalmas kapacitásokat építettek ki, hogy az egy alkotóelemre jutó átlagos költség minél kisebb legyen. Ez az üzleti modell viszont nem feltétlenül áll készen egy akkora mértékű leállásra, mint ami az
utóbbi hetekben történt, és amekkorára még számíthatunk a koronavírust követő válságban.
A Volkswagennél már több gyár is üzemel
Stefan Sommer, a Volkswagen beszerzésért felelős igazgatótanácsi tagja, korábbi vezető a Continentalnál és a ZF-nél, a Financial Timesnak adott
interjújában azt nyilatkozta, hogy a vállalat profitja nagy mértékben csökkenhet, mert a beszállítói láncuk rájuk hárítja a megnövekedett költségeket.
"A beszállítók a nagy volumenű gyártásba fektettek. Most csökkenés van, az általános költségek pedig megmaradnak, amiket nem lehet egyik napról a másikra csökkenteni." A Volkswagen már újraindította wolfsburgi üzemeit, és más autógyártók is hasonlóan tesznek, ami a nyersanyagok és az olaj árainak csökkenésével együtt mind a beszállítói hálózat erősödését segíthetné elő, de Sommer szerint az alkatrészek árai így is növekedni fognak - abban viszont nem biztos, hogy a magasabb árak mennyire lesznek tartósak. Bár egyesek feltételezik, hogy a Volkswagennek át kell majd alakítani beszállítói hálózatát a kialakult helyzet miatt, Sommer ezt cáfolta, mert a jelenlegi járványhoz hasonló események előfordulási helye és ideje túl bizonytalan ahhoz, hogy ezek alapján egy másik rendszert lehessen tervezni.
Az autógyártók - állítólag - nem engedhetik meg, hogy a vásárlókra hárítsák a megnövekedett költségeket, maguk fogják ezt lenyelni
Autógyártóként a Volkswagennek lehetősége lenne a megnövekedett költségeket az autóik árának növelésével a vásárlókra hárítani, ám az autópiacon jelenlévő verseny ezt valószínűleg nem teszi lehetővé. Csakúgy, mint a megállapodás nélküli Brexitre és a vámokból adódó megnövekedett költségekre készülő brit márkaképviseletek tervezték az utóbbi időben, most is inkább szinten tartanák a járművek árait és lenyelnék a profitcsökkenést a hosszú távú versenyképesség fenntartása érdekében. Ezt erősíti a járvány miatt hosszabb időre visszaeső kereslet is (az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Olaszországban és hazánkban is majdnem felére esett az új autók iránti igény), amit az árnöveléssel csak tovább súlyosbítanának. Ez különösen igaz az elektromos autókra: bár az akkumulátorok árai is várhatóan emelkedni fognak, a környezetbarát meghajtású járművek széleskörű elterjedésének küszöbén hiba lenne drágítani ezeket, hiszen ez a teljes folyamatot megakaszthatná, márpedig az eurómilliárdokat befektető autógyártók nem alacsony eladásokat szeretnének villanyautóikból, mert az nem termelné ki a kezdeti költségeket. Éppen ezért várhatóan egy zéró emissziós autók iránti keresletet növelő támogatásról egyezhetnek meg a német autóipar képviselői Angela Merkel kormányával - ez ugyanakkor egyelőre elmaradt. A Volkswagenen kívül további vállalatok is nyilatkoztak a koronavírus utáni kilátásaikról: a Daimler pozitívabban látja a helyzetet, a beszállítói hálózatuk egyelőre sikeresen vette az akadályokat, bár lehetségesnek tartják, hogy a java még csak később jön; a Bosch viszont a 2008-as válság idején tapasztaltakat is eltörpítő zuhanásra számít az autóiparban, a hazai piac ugyanakkor az Eurotax elemzése szerint
kedvező helyzetben van.