Nagyobb eséllyel ütnek el gyalogosokat a villanyautók

Egy kutatás szerint az elektromos járművek több gyalogost ütnek el, mint a belső égésű motorosok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy brit tanulmány kimutatása alapján az elektromos és hibrid járművek jóval nagyobb eséllyel ütnek el gyalogosokat mint a benzines és dízelmotoros autók. A szakértők szerint ez főként a hanghatás hiányának és a sofőröknek köszönhető.

Több milliárd mérföldnyi elektromos autóval, és több ezer milliárd mérföldnyi benzines és dízelmotoros járművel megtett utazást vizsgált egy londoni egyetem. A kutatás eredménye szerint előbbiek kétszer nagyobb eséllyel ütnek el egy mérföldre vetítve gyalogost, városi környezetben pedig még rosszabb a helyzet, ugyanis ott háromszor nagyobb veszély leselkedik a járókelőkre - írta meg a The Guardian.
Hirdetés
A tanulmányt készítők nem jelölték meg egyértelműen, mi okozhatja a nem túl biztató trendet, de több lehetséges okot is kiemeltek. Ezek közül a legnyilvánvalóbb a motorhang hiánya. Phil Edwards, az eredmény társszerzője kifejtette, hogy a járókelők hozzászoktak az autók hangjához, kulcsfontosságú a tájékozódásukban, majd hozzátette, ha a kormányzat száműzni akarja a "régi vágású" autókat, sürgősen kezdenie kell valamit a helyzettel. Más kérdés, hogy 2019 júliusa óta minden villanyautóba kötelező egy "külső hangszóró", amely figyelmezteti a környezetet a jármű érkezésére, viszont az említett dátum előtt értékesített modellek némelyikéből ez hiányzik. Ennek kapcsán elmondta Edwards, ha utólag kötelezővé teszik ezekben is, "az egy jó kezdet". A kutatás szerzői viszont nem csak az elektromos autókat, ezek sofőrjeit is felelősnek tartják. Tanulmányuk szerint az emissziómentes modellekkel közlekedők fiatalabbak, ebből kifolyólag tapasztalatlanabbak is, ráadásul a járókelők nehezen hallhatják e villanyautó érkezését, így a sofőrnek különösen kellene figyelnie - véli Edwards.
Hirdetés
A több mint 900 ezer brit utakon történt baleset eredményét egy 2017-ben megjelent amerikai tanulmány is megerősíti, ugyanis eszerint is 20 százalékkal nagyobb egy ütközés veszélye elektromos vagy hibrid autóval, lassú manővereknél (pl.: tolatás, kanyarodás) pedig 50 százalékkal nagyobb kockázati tényezőt állapítottak meg. Habár mindkét kutatás elismeri, hogy több olyan baleset történik, ahol benzines vagy dízelmotoros jármű a vétkes fél, kilométerre vetítve még mindig ez számít a biztonságosabb alternatívának.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?