Nagycsaládosok és kisvállalkozók álomautója – Dacia Dokker teszt
Dacia Dokker 1.5 dCi Arctic teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Erősebbik dízelmotorjával és egészen gazdag ellátmánnyal járt nálunk az amúgy puritán, de nagyon tágas Dacia Dokker. Így is viszonylag olcsó maradt.
Az ülések amúgy 3,5 cm-rel magasabban vannak, mint a Loganban, vagy mint egy átlagos személyautóban, ez, s a tágas, magas ajtók átlag feletti beszállási kényelmet adnak. Az üléspozíció pedig egyterűs: csaknem függőleges sípcsonttal lehet ülni, ami egészen jó utazási kényelmet is ad. Leginkább ez írható a menetkomfort javára, az ülések ugyanis csekély tartásúak, összességében azonban mégsem kényelmetlen utazni a nagynak tűnő, de nem minden dimenziójával nagy autóval. A Dokker méretei ugyanis egészen csalókák. Megjelenése drabális, magassága 1,81 méter, azaz embernyi, hosszúsága ugyanakkor csak 4,36 méter, nem nagyobb mint egy átlagos kompakt autóé, s 1,75 méteres szélessége sem vállasabb annál. Függőleges síkokkal határolt formája miatt azonban nagynak tűnik, s ugyanazon okból kifolyólag belül is tágas. Tehát ismételten csak azt mondhatjuk, hogy itt bizony nincs átverés.
Az utastér természetesen olcsó, kemény plasztikokkal burkolt, s a tetőoszlopoknál vagy a hátsó ajtókon a meztelen lemezek is előtűnnek. A műszerfalra ellenben az Arctic verziónál világos betét is jutott, ami feldobja a sivár plasztikvilágot. Még inkább a középkonzol feláras, hatalmas (7 colos) és érintőképernyős Media Nav szórakoztató-rendszere, mely iGo alapú, tehát a létező legjobb navigációt, használható kihangosítót és kormányról vezérelhető, USB-olvasós audiórendszert is ad. CD? Az nincs, de bevalljuk ez ma már nem zavaró, pláne nem az a Daciában, ahol bizonyára senki sem fogja bánni, hogy nem CD-, hanem csak MP3-minőségben hallgathatja kedvenc zenéit.
Az utastér tehát abszolút a célszerűségről szól, s az autó egésze is. Az 1.5 dCi dízelmotor a Renault jól bevált mindenese, ami Twingótól Grand Scénicig vagy Lagunáig mindent visz. Stop-start nélküli, de alapjáratával sem bántó, 90 lóerős, 200 Nm nyomatékú verziójával egészen vígan mozgatja a Dokkert is. Ilyen magas autót még sosem vitt, de fogyasztása így is baráti. A gyári vegyes érték 4,5 liter, a városi és autópályás szakaszokat is bőven tartalmazó teszt 1 literrel magasabb átlagot hozott. Persze még a nyári, a mostaninál érezhetően enyhébb forgalomban, és azt szem előtt tartva, hogy ezzel az autóval, annak 1,81 méteres magasságával autópályán 120 km/óránál tempósabban nemigen ajánlott menni. Hatalmas ugyanis úgy a szélzaj, s szinte nekünk is fájó, hogy mennyi levegőt tol a hatalmas szekrény. Ha persze egy előzéshez kell, nem gond az említett tempó, sőt, akár annál több sem, de utóbbi taglalását a gyorshajtókra utazó mind több traffipax világában hagyjuk persze…
Említsük inkább meg, hogy a magasabb tempótól a fokozott oldalszél-érzékenység miatt is érdemes tartózkodni, meg persze azért is, mert a Dokker futóműve minden, csak nem stabil. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros rendszer a rossz úton is kényelmes futás érdekében lágy hangolású, így aztán mindenféle terhelésváltáskor nagyot billen a karosszéria, előre-hátra vagy jobbra-balra is. Viselkedése persze nem veszélyes, inkább csak ijesztő. Ellenben ütni valóban nem üt, még a legzordabb utakon is viszonylag nyugodtan keresztül lehet menni a ballonos, 185/65 R15 abroncsokkal. És mint a Dokkerben minden, ez is a józanságra nevel: kíméletesen hajtva országúton egyáltalán nem kunszt vele 5 liter alatt fogyasztani, közben pedig öten kényelmesen utazhatunk benne, sok-sok csomaggal. Ha nem kell más, a Dokker bizony remek választás a család vagy akár áru szállítására is, s a kettőt szinte egyszerre, de felváltva fokozottan jól végezheti.
Az alapesetben is 800 literes, függőlegesen osztott ajtós csomagtér mindennél jobban pakolható, két részletben a teljes hátfalat kitárhatjuk, a 180 fokban nyíló ajtók akár a targoncás rakodás lehetőségét is megadják. Hosszában egy raklap is befér, ehhez mondjuk előre kell billenteni a hátsó üléseket. A padló sík és gumiborítású, könnyedén takarítható. Babakocsi, gyerekbicikli simán fér a csomagtérbe, s ott még egy összehajtható felnőtt bringa is elfér. A hagyományos pedig akár csak a 2/1 osztású hátsó ülés kisebbik részletét előre hajtva akár be is állítható a raktérbe.
Ilyen sokcélú autó bizony nincs nagyon másik a piacon, ráadásul a Dokker kvázi filléres, ez a klímás, 4 légzsákos, már kétoldali hátsó tolóajtós, elektromos ablakos, központi záras változat is megvan 3,7 millióból, de navigációval és ESP-vel is alig több mint 3,9 millió forint. Új autóként, gyári, akár 5 évre nyújtható garanciával, előre megvásárolható szervizcsomaggal. És tényleg nem bántó, hanem inkább józan, nem fényűző minőségben. Olyan utastérrel, amiben nem fogunk szívrohamot kapni, ha összekeni az ajtókárpitot a gyerek, ha kifolyik a lekvár a csomagtérben, mert szinte minden kimosható slaggal. Akinek ez bejön, az imádni fogja a Daciát, s nem fog keseregni a futómű hangolása vagy az utastéri műanyagok miatt.
Árak
Tesztmodell alapára
3 690 000 Ft (2013.09.02.)
Tesztautó ára
3 910 000 Ft (2013.09.02.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
55 kW (75 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13,9 s
Végsebesség:
162 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4363 mm
Szélesség:
1751 mm
Magasság:
1852 mm
Saját tömeg:
1205 kg
Össztömeg:
1818 kg
Tengelytáv:
2810 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
800 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1460 mm
Belmagasság elöl:
1080-1110 mm
Belmagasság hátul:
1110 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
480 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1380 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1140 mm
Csomagtér magassága:
1060 mm
Csomagtér hossza:
1110 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1550 mm
Raktérnyílás szélessége:
1140 mm
Raktérnyílás magassága:
540 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro5
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
200 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
55 kW (75 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
162 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13,9 s
CO2-kibocsátás:
118 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
71 dB(A)
Jo de a Peugeot az orrat turta a Mazda bal elejebe,es ahogy en tudom az auto eleje erosebb
az oldala gyengebb vagyis mar franc tudja ezek a tervezett gyurodozonakkal de akkor is meglepett.
Hogy a Mazda stabilab maradt a Peugeot eleje meg eltunt
Na de X6-os nem annyi rohangál az utakon mint egyéb márkák típusai, melyek egytől-egyig nehezebbek legalább 300 kilóval és a példád is mutatja, hogy a Mazda626 lábon távozott, a jóval kisebb Peugeot-nak meg lőttek és csak trailer tudta elszállítani. (bár az erő a sebesség/gyorsulás függvénye is, így nem csak a tömeg számít)
Hat nem tom a Daciarol nekem se jut eszembe sok rossz 1310TX a kenyelmevel meg a rugozasaval
nekem bejott tiszta nyugtato terapia nekem.
Es ott van a kombi keresztanyamek szomszedjanak olyan volt par napja talalkoztam veluk
aki mondta hogy visszasirja azt a kombit.
Szerintem minden jo vele angliaban is elfogadtak nem egyszer lattam mar haz elott Dustert Sandrerot
mellette Golf Focus netan Merci vagy Audi ,es a gazszerelonk mondta hogy o most a Logan MCVre fizetett
be ugyhogy a Dacia csak itthon ciki.
Biztonsag es a japan autokrol annyit hogy a 626osunkat mikor eltrafalta a 207CC vel valaki
a Mazda bal eleje A-oszlop alja,ajto,golyalab masik oldalt pedig 1beton kerites vegighuzta a 207CC
a orranak lottek olaj viz legzsak kuka es az ajtok se nyiltak es treleren tavozott a 626labon
ja a Mazda 1300kg es elotte azt hittem hogy a Mondeom biztonsagosabb az 1450evel.
De 1jo karosszeriast meg mindig keresek neki mert az A-oszlop alja meg mindig gyurott az ajto nem
zar es 140nel mar huzatos.
De ha jon 1X6os akkor mindegy hogy Dacia vagy Golf.
A Sokdának egy nagyon értékes brandet sikerült felépítenie az utóbbi kb. 20 évben. Nagyon jól nyúltak a korábbi nevekhez is (Felicia, Octavia, Superb). Fokozatosan léptek előre folyamatosan, nagyon jól csinálták. A Renault abban hibázott, hogy Magyarországon nem szabadott volna a Dacia nevet használnia. Erre a legtöbb autós újság már akkor felhívta a figyelmet, amikor az első Logannak még csak a híre jött meg. Valószínű nem voltak körültekintőek a marketingesek (nyilván nem magyarokat alkalmaztak). Jobb lett volna, ha nálunk is Renault néven jöttek volna az új kocsik, mint Oroszországban, mert egy Romániában gyártott Renault itthon sokkal jobban hangzik, mint egy Dacia.
Ha egyszer a Dacia gyárt majd egy olyan szinvonalú, minőségű, anyagfelhasználású autót mint pl. az Octavia, akkor is hátrányban lesz, még akkor is, ha olcsóbb lesz, mert a Skodának nagyobb a presztízse.
Ez egy Renault Kangoo minden porcikájában. Néhény design elemet változtattak csak rajta.
Én is azon a véleményen vagyok, hogy számít, hogy egy partner milyen autóval jelenik meg. És teljes mértékben egyet értek tanár úrral, hogy egy “kis polski” is bizonytalanságot kelthet, de éppúgy egy X5-ös is (egy X6-os meg pláne :). Egy “kis polskis”-nál az ember egyből azt gondolja, hogy likviditási gondok lesznek, túlvállalja magát és nem tud majd teljesíteni, egy X5-nél meg az az alapgondolat, hogy ez az ember nem csak tiszta üzletekkel foglalkozik.
A “rendes ember” Golffal, Jettaval, Passattal, Focussal, Mondeoval, Octaviaval jár, vagy ezek francia, japán vagy kóreai kategóriatársaival.
De ezek a sztereotípiák éppen így megvannak a ruhával, irodával kapcsolatban is. Jópár éve egy kolléganőm elment egy másik céghez érdeklődni munkahellyel kapcsolatosan. És úgy jött vissza, hogy már a személyzeti vezető irodája sem tetszett neki, mert 3×3 méter volt, és volt benn egy 30 éves szekrény, meg egy 20 éves asztal. Nálunk a szemályzeti vezetőnek legalább 25 négyzetméteres irodája volt új irodabútorral.
A Dacia-nak meg amúgy is rossz híre van nálunk. Mindenki egyértelműen azonosítja a 80-as évek széthulló, rohadó, rosszul összeszerelt 1310 TX-szel. Nekem is mindig beugrik Hofi egyik kabaréjelenete : ” a rabló elmenekült egy Daciával …. na ezzel bukott meg, mert egy Dacia elrohad, lerobban, szétesik, de menekülni azt nem lehet vele….”.
Ahhoz, hogy ez kitörlődjön az agyakból évtizedes jó teljesítmény kell(ene). A márkaépítésnek az sem tesz jót, hogy ez a Renault olcsó autója, mert ebből megint az jön ki, hogy a legolcsóbb, legegyszerűbb, ami olcsó – tehát gagyi – anyagokból van.
Ezzel szemben a Skoda megítélése gyökeresen más. A Sokdának volt neve 90 előtt is, ha nem is pont a 120L volt a híres darab. A gyerekkori szomszédaimtól mindig hallottam, hogy mentek a 60-as években a Feliciával, meg az Octaviaval. Továbbá az emberek fejében ott volt az “erős cseh ipar”. És ennyi – valamint a VW-hez “szerződés” – elég ahhoz, hogy egy Skoda egy presztízsautónak számítson egy Dacia mellett.
[b]“nem ezen áll vagy bukik a megrendelés.”[/b]
Nem bizony! A tisztesség, egyértelműség, stabil karakter, magabiztosság, kiszámíthatóság, és tisztelet azok a tulajdonságok, amelyek meghatározóak, különösen a hosszútávú üzleteknél. Az, hogy eközben milyen autóval jelenik meg az illető, sokad rangú.
Azt hiszem,maradok a Caddy-nél.
Hidd el,megnézik,milyen kocsiból szállsz ki.
Egy kispolákkal nem állíthatok oda milliós megrendelések reményében az élelmezés vezető ablaka elé.
Mondjuk egy X5 sem vetne rám jó fényt…..
Csak a vételárat néztem, más költséget nem számoltam, nem szántam rá annyi időt. Ha a Caddy a legjobb ajánlat, akkor egyértelműen azt kell venni. Én egy “másik franciát” kerestem, mert gondoltam, hogy ez a Dokker nem annyival olcsóbb, mint amennyivel kevesebbet ér. Másrészt egy cégnek azért számít a presztízs is, és egy Berlingoval, pláne egy Caddyvel elegánsabb megjelenni, még ha kisteher, akkor is. Mert a partner nem azt gondolja, hogy “a Dokker egy racionális választás”, hanem azt, hogy “… jé Daciaval járnak ….. hú de sz.rul mehet nekik…”.
A dízelmotorok mindegyike jó, a VW-s crtdi és a francia HDI is, sőt még ez az 1.5 dCi is. Ehhez sokáig nem volt nagy bizalmam, aminek hangot is adtam egy ismerősnél, aki egy 1.5 dCi Renault Kangooval járt. Ő meg arra “panaszkodott”, hogy nem tudja széthajtani. Mérges volt, mert a cégnél már mindenki kapott új kocsit csak ő járt a régi Kangooval. Gondolta tönkrevágja, úgyis van már benn 400 ezer. Gyilkolta a gépet, de nem akart tönkremenni. Aztán végül kapott új kocsit, a Kangoo meg ment a kereskedésbe 460 ezer km-rel, és működő motorral. De azért a Hdi-t és a VW dízelt kicsit többre tartom, bár ez valószínű szubjektív.
Ennyi pénzért AUTÓT is kapok !!!
Mindenkinek ezt ajánlom akinek nem számít az élete, nah és az ár/érték aránya is a legjobb, főleg Mo-n. Inkább egy használt Caddy mint ez….
http://www.euroncap.com/results/dacia/lodgy/486.aspx
“””Mindenképpen biztonságosabb egy 10 éves japán kocsitól, amik valóban életveszélyesek.”””
Milyen japán autóra gondolsz?? Elég nagy butaságot írtál, mert ha egy 2003-as Suzuki Swift-re gondolsz akkor mondjuk igaz, de ha egy Toyota Avensis-re, Land Cruiser vagy mondjuk egy Honda Accord-ra vagy Mitsu.Pajero stb.sorolhatnám még.. akkor pedig nem igaz! Az meg a másik hogy ez egy 2013-as autó ugye nem pont 10 éves autóval kell összehasonlítani, de egyébként egy pár 10 éves autó is felveheti vele a versenyt a maga kategóriájába is, nem csak igy kiragadva valamit hogy “10 éves japán”!
És két egyforma baleset sincs, tehát nem pontos összehasonlítási alap, viszont a törésteszt az szabályozottabb több infót le lehet vonni belőle.
Bocsesz,beleszámoltad a Berlingoba a szervíz,meg egyéb járulékos költséget is?
Mi is cégautó váltás előtt vagyunk,a legjobb ár-érték arányban Caddy Life-t találtam 5 év garival,200 ezer km futással.
Nem vagyok német fan,de elgondolkodtató adatokat lát az ember.
Mondjuk egy misét megérne egy Dokker-re is ajánlatot kérni.
De ez az 1,5-ös dci egy lutri motor,haverom márkaszervízben dolgozik,állítólag 10 ezer km-es szervíz intervallummal sokáig jók.Sajnos ma Magyarországon nem 3 évente tudja cserélgetni egy kisvállalkozás az autójait,hála a mindenkori kormány(ok) emberbarát adópolitikánknak.
Nekem ez a Dokker alapból nem tetszik, valahogy nem jön be az eleje, a hűtőrács és az első lámpák. Ugyanígy vagyok a Lodgyval is, az sem tetszik, annyi “plusszal”, hogy annak a hátulja is rendkívül ronda. Legalábbis szerintem, mert ugya ezek szubjektív dolgok, nyilván van akinek meg pont ez tetszik.
A belseje az full műanyag, elég csak ránézni. Nem vagyok egy műszarfalat kopogtató fajta, de ez valahogy olyan, mint amikor a napjainkban mindenfelé vándorló olcsó kirakodó vásárokban az ember ránéz az 1500 forintos cipőre. Nem kívánja a lábára húzni. Nekem valahogy ilyen érzésem van a Dokkerbe való beüléssel. Jó, ha máse, akkor beülök, de hogy pénzt adnék érte, azt nem hiszem.
Kíváncsiságból megnéztem, hogy mennyibe kerül egy dízel Citroen Berlingo. Mindenféle akciókkal 4,1 millióért elhozható egy 1.6 Hdi, abban is van “villanyablak”, manuális klíma, sőt fűthető elektromos tükrök, és még a CD-t sem spórolták ki (mert nekem van még jónéhány :). Szóval nincs az az isten, hogy a 3,7 milliós Dokker helyett ne egy 4,1 milliós Berlingot vennék. A 10% felárért cserébe egy minőségi autóba ülhetek, amiben jól is érzem magam.
A tömeg meg gondolom nem is számít, ez csak fizikai mellébeszélés. Jó masszív lehet valóban az utascella 1,1 tonna körüli súllyal, egy ekkora méretű gépkocsi esetében lásd a benzines változatok saját tömege. A VW Caddy-vel például kilapítom mint egy úthenger.
esetleg nézz meg egy ilyen autót, hogy milyen a belseje, kicsivel jobb, mint egy caddynek.
törésteszt tekintetében bőven tudja azt, amit a 4-5 éve megjelent hasonló kategóriájú autók. az utascella igen masszív, láttam már több Daciat (Logan MCV, Duster) összetörve (szakmámból kifolyólag) és az utasok jól megúszták. Mindenképpen biztonságosabb egy 10 éves japán kocsitól, amik valóban életveszélyesek.
Különösen azoknak a nagycsaládosoknak ajánlanám, akik itt a rengeteg “pozitív” érvként felsorakoztatott dolgon kívül (pl.: amiben nem fogunk szívrohamot kapni, ha összekeni az ajtókárpitot a gyerek, ha kifolyik a lekvár a csomagtérben, mert szinte minden kimosható slaggal) az se bánják, ha egy szimpla karambolban totálkárosra törik és meghal az egész család.
Értem én, hogy az autós újságírók nem Kazinczy-díjra hajtanak, de talán kikophatna már az Autónavigátor szókincséből a “prémiumos”, mint melléknévből képzett melléknév. A “prémium” ez esetben melléknév, a “prémiumos” pedig ugyanolyan nyakatekert, mint ha azt mondanám egy hangszóróról, hogy hangosas, vagy egy lámpáról, hogy fényeses.