Bár a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását a lehető legegyszerűbbre kívánták formálni, mégis több ponton akad a rendszer. Ez az autó például előbb készült el és érkezett az országba, mint az egyedi rendelésével egy időben beadott támogatási igény feldolgozása
Ha volt előre nem látott fordulat tavaly a hazai autópiacon, az a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. Februárban tudta meg a piac, hogy július 1-től igényelhető a legalább három gyerekkel rendelkező (utánuk családi pótlékra jogosult) családok számára, 7-9 üléses személyautó vásárlása kapcsán a legfeljebb 2,5 millió forintos vagy az autó vételárának 50 százalékát kitevő vásárlási támogatás. A rendszert úgy hozták létre, hogy az - elvileg - a lehető legegyszerűbb legyen: ha valaki jogosult a támogatásra, szerződéskötés után a támogatás összegét közvetlenül a kereskedőnek utalja a Magyar Államkincstár, a vevőnek pedig a támogatással csökkentett mértékben kell csak állnia (akár készpénzzel, akár részint finanszírozással). Miként arról már tavaly is
írtunk, a rendszerben azért vannak problémák, ami nem is meglepő azok alapján, hogy a legfrissebb hírek szerint már több mint 20 ezer támogatási igény született, ami bizony 50 milliárd forintos tételt jelent az államháztartásnak.
A piac legolcsóbb hétülésesének számító (és a legtöbb vevőt érdeklő, a legtöbbek számára megfizethető) Dacia Lodgy esetén közel fél évre nőtt a várakozási idő, esetében nem gond a MÁK lassúsága, ugyanis a határozat megérkezése után fél év van csupán szerződést kötni, aki kifut belőle, természetesen újra igényelheti a határozatot
Nem csak az állam számára jelentős a roham, az egyik további jelentős probléma, hogy a forgalmazók messze nem voltak arra a keresletre felkészülve, amit a támogatás szült. A hétüléses egyterűk szegmense korábban ráadásul lejtmenetben volt, ám a támogatás gyakorlatilag robbantotta a piacot; van olyan modell, amelynél az előző évi kereslet tízszeresére ugrott kereslet miatt átmenetileg rendelési stoppot is el kellett rendeljenek. Miként arról
már ősszel írtunk, nem ritkák az 5-6 hónapos várakozási idők. A támogatás ügymenete (
amiről részletesen itt írtunk) elvileg a következő lenne: támogatási kérelem benyújtása (
akár online), határozat megkapása, érvényes határozattal autóvásárlás/szerződéskötés, ami után a kereskedőnek a támogatást a MÁK, az azzal csökkentett vételárat a vevő fizeti, aki aztán átveszi az autóját.
Bármilyen 7-9 üléses személyautóhoz jár a nagycsaládosok számára a 2,5 millió forintos, legfeljebb az autó vételárának felét kitevő támogatás, a legnépszerűbb "nagycsaládos" SUV a Skoda Kodiaq
A gyakorlat persze más. Mivel a támogatási határozat kézhezvétele után 6 hónap áll rendelkezésre arra, hogy megvásároljuk az autót, aminek már alvázszámmal is kell rendelkeznie. Bevett gyakorlat, hogy a vásárlók már a határozat megérkezése előtt előrendelik autójukat, hogy az időben befusson, végleges szerződést természetesen csak az érvényes határozat kézhezvétele után kötnek. Bár a kérelmek elbírálására eredetileg 30 nap állt volna rendelkezésre, ezt 60 napra nyújtották, igaz, a vevők rohama miatt ez az idő sem bizonyult elegendőnek, nem ritka a több mint 2 hónapos elbírálási idő. Már szinte köztudott, hogy akinek sürgősebben szüksége van a támogatási határozatra, az erősen felgyorsíthatja a folyamatot azzal, hogy bemegy a MÁK Fiumei úti központjába és személyesen kéri ügye előbbre vételét. Ezt nyilván csak akkor érdemes megtenni, ha az autó már rendelkezésre áll.
Leginkább az olcsóbb hétüléseseknél alakultak ki sorok és várakozási idők, a magasabb árfekvésűek akár egyedi rendelésből is viszonylag gyorsan, akár 2 hónap alatt, vagyis a MÁK határozatánál gyorsabban is megérkezhetnek
Nem csak készletről vásárolt autóknál adódhat úgy, hogy hosszúnak tűnik a MÁK ügymenete, nemrégiben az élet egy Ford S-MAX esetén szülte azt a példát, hogy az egyedileg összeállított majd legyártott autó előbb érkezett meg a kereskedőhöz, mint az azonos időben igényelt támogatási határozat. A Fiumei úti MÁK központ felkeresése persze 2 óra várakozással megszülte a papírt, amivel aztán mehetett vissza a vevő a kereskedéshez. Az autókereskedések nem csak a határozatok lassú érkezése, hanem a 15 napos utalási vállalás be nem tartása miatt is orrolhatnak az Államkincstárra. Gyakorlatilag minden autóskereskedés (és vevő) arról számol be (például a Nagycsaládos Autóvásárlási Támogatás Független Információs Csoport nevű Facebook csoportban), hogy az utalások késnek.
A kereskedések számára nincs jó megoldás a csúszó utalások esetén, talán a kisebbik rossz, ha az autó már nem náluk foglalja a helyet, ám hasznukat akár fel is emésztheti, hogy a vételár egy részét hitelezniük kell
Vannak kereskedések, akik megvárják az autó átadásával a MÁK utalást, hiszen az autó akkor van teljesen kifizetve. Vannak, akik odaadják, azaz meghitelezik az összeget és vannak olyanok is, akik egy ideig hiteleznek, de kérnek például egy vállalást a vevőtől, hogy ha az állam 75 napon belül nem utal, akkor a támogatás összegét letétbe helyezik náluk. Igaz, a vállalást az állam is megtette. Mivel a kereskedőknek az sem előnyös, ha náluk sorakoznak, helyet foglalnak a részint ki nem fizetett autók, legtöbbjük azért átadja azokat. Egy-egy nagyobb kereskedés esetén akár százmilliós nagyságrendű is lehet az az összeg, amit várnak az Államkincstártól. Cikkünk írásakor a több márkát is forgalmazó Schiller Autó Család összesen 106 autó után várja az egyenként 2,5 millió forintot, ami összesen több mint negyed milliárd forintos tételt jelent. Egy kisebb kereskedésnek hasonló teher lehet, ha csupán 10 autó után késik az utalás, márpedig ez egyáltalán nem ritka.
Hogy legyen egy kis jó hír is: a MÁK az idei évben már állítólag növelt kapacitással, több emberrel dolgozik a támogatási kérelmek feldolgozásán, a pletykák szerint már a november végieknél tartanak, ennek az információnak a hitelességét persze erősen megkérdőjelezi, hogy a cikkben említett, múlt héten már megérkezett S-MAX igényét október végén adták be. De ne legyünk telhetetlenek, a 2,5 milliós támogatásnál a 2,5 hónapos elbírálási idő sem tűnik tragikusnak!