Nagy tekintély kompakt méretekkel – Audi Q3 teszt
Audi Q3 2.0 TDI quattro S tronic teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A legkompaktabb Audi SUV csúcsverziójával, erősebbik dízelével, összkerékhajtással és automata váltóval, valamint a nagyobbakét súroló árral járt nálunk.
Az Audi jelenlegi legkisebb szabadidő-autója, a Q3 is nagynak mutatja magát. Segít neki a króm oldalüveg-szegélyezés és a hasonló, lemezbe süllyesztett tetősín
Ahogyan az a Q-modellektől megszokott: a csomagtérajtó teljes szélességben, már-már az oldalfalakból harapva nyílik
Formáival, anyagaival is a nagyobb Audikból ismerős a műszerfal
Leszámítva a hátsó középső helyt, nincs gond a helykínálattal, elöl kifejezetten jó tartásúak a változtatható laphosszúságú - opciós, 195 580 forintos - sportülések
ESP alapáron, automata légkondi és ülésfűtés extraként jár, a pakolóhelyek nem óriásiak, de van belőlük, például a klímapult alatt is
Míg utastérben a Q3 városbarát méretei nem kívánnak túlzó kompromisszumot, a csomagtér már igen. A 460 literes alapméret nem lenne rossz, az viszont felfoghatatlan, hogy merev, kézzel pakolandó és nem is túlzottan egyszerűen ki-be emelhető kalaptartót, illetve raktérfedőt kapott. Ha ezt sikerült volna kiváltani – akár a Mazda által már a 6 Sportkombijában, de a Q3 konkurensének számító CX-5-ben is bevetett, s részlegesen itt is alkalmazott – az ajtóval emelkedő megoldással, eszünkbe nem jutna az 1365 literig csaknem a padlósík megtartásával bővíthető teret bántani.
Nem lenne rossz a 460 literes csomagtér, ám kalaptartójának zöme fix, csak nyúlfarknyi része a csomagtérajtóval emelkedő
Bővítve nagy, 1365 literes a csomagtér
A farnál azonban bizonyára érdekesebb az orr, pontosabban, hogy mi lapul ott: a tesztautó esetében 2,0 literes, közös nyomócsöves TDI turbódízel, 177 lóerővel és 380 Newtonméter nyomatékkal, stop-start elektronikával. Míg a szerényebbik, 140 lóerős dízel csakis kézi váltóval, de opcióként quattro összkerékhajtással is kapható, az erősebbik mindenképp összkerekes és 7 fokozatú, dupla kuplungos, az Audi nyelvén S tronic automata váltós. Utóbbi gyorsan, de az automatákhoz szokottak számára kissé talán érezhetően kapcsol, talán szándékos hangolási játék miatt, érezze csak mindenki, hogy ez nem egy hagyományos automata. Sok fokozatának köszönhetően az autópályás 130 km/órás tempó szerény, 2200 1/perc fordulattal és csendesen futható. Nem tréfáltak a gyáriak, hogy még az alapokat adó Cross Coupé quattro koncepciómodellhez mérten is apasztották a légellenállási együtthatót, a Q3 autópályás futása tényleg nagyon halk. És nem csak halk, takarékos is, az 5,9 l/100 km gyári vegyes fogyasztási érték összkerékhajtással, automata váltóval és bő 1,5 tonnás saját tömeggel kiváló, s a 6,8 literes tesztátlag sem rossz. Szintúgy jó a 8,2 másodperces 100 km/órás sprint is, a Q3 kellően dinamikus és ami sokszor még fontosabb, stop-start rendszere is finoman dolgozik.
Könnyű terepen jól mozog, de 17 cm-es hasmagassága behatárolja képességeit
Városban gyorsítva jól hallható, egyébként csendes és erőteljes a 2,0 literes TDI
Az autópályán csendes és országúton is feltűnően halk dízel városban gyorsításkor azonban már hallhatóvá válik, kicsit mormogós, s zavaró lehet, hogy az elektromos szervóval könnyített – felárért parkoláskor akár saját magát tekerő – kormánykerék is jól hallható hangokat ad. Az elöl MacPherson, hátul multilink futómű az extraként szerelt, 235/50 R18-as (Pirelli Scorpion Verde) abroncsokkal kissé feszes, ellenben a méretekhez képest kiemelkedően jó kanyarjellemzőket ad. Bár a Q3 is quattro, mivel keresztmotoros, nem a nagyobbaktól megszokott Torsen diffis, állandó összkerekes, hanem Haldex kuplungos, azaz a hátsó kerekek csak az elsők elpörgésekor kapnak nyomatékot, meg persze akkor, amikor a számítógép úgy gondolja, hogy szükséges, így tempós kanyarban is, csökkentve minimálisra az ott fellépő alulkormányzottságot. Fixre nem zárható, így a 17 centiméteres hasmagasság (és az abroncsok miatt) eleve korlátozott terepképességek nem kiemelkedőek, de abban azért biztos lehet a Q3 tulaja, hogy télen a sípályához ugyanúgy könnyedén fel fog tudni menni, mint ahogyan a csak járdán lévő parkolóhelyhez.
Alapáron monokróm, felárért színes kijelzős a műszerfalból kihajtható központi kijelző. Navigáció legolcsóbban 270 ezer forintért kérhető hozzá
Ez a látvány sokaknak, sokat megér, ugyanis a visszapillantójukban megpillantók rendszerint kitérnek előle
Visszagurulásgátlós ESP, 6 légzsák, légkondicionáló és az alapvető kényelmi extrák (elektromos ablakok, központi zár, légkondi, nem is rossz rádió) alapáron járnak a Q3-hoz, opcióként pedig temérdek tétel, akár sávtartó elektronika, holttérfigyelő, táblafelismerő rendszer vagy Google alapú navigáció is elérhető. Nem olcsón, s már az elektrokróm (éjszaka fényre sötétedő) tükrökért, az automata klímáért és az USB/iPod csatlakozóért is felárat kell fizetni. Tesztautónk mintegy 3 millió forintnyi extrájába navigáció nem, csak annak előkészítése fért bele, automata reflektoros Xenon fényszórói viszont elemi fényerejükkel jól vizsgáztak. Nem vitatható, hogy a Q3 kompakt méretei ellenére kiváló sokcélú autó, városban, országúton, autópályán, de még könnyű terepen is kellemes, ám mind a 2.0 TDI quattro S tronic 10 769 980 forintos listaára, mind pedig a tesztautó extrákkal növelve 14 234 250 forintos vételára jól mutatja, hogy komoly prémium-felárral érhető csak el.