Három villanyautóval érkezik az európai piacra a kínai BYD. Balról jobbra a hétüléses TANG SUV, a kecses és sportos szedán HAN és az ATTO 3 kompakt SUV
Néhány éve még sokak számára olyan mosolyogtató volt a BYD, azaz a Build Your Dreams kifejezést mozaikszóvá olvasztó kínai autómárka, mint mondjuk a Kia vagy a Hyundai 30 évvel ezelőtt, míg mára, pontosan tavalyra a Hyundai-Kia a Toyota és a Volkswagen után a harmadik legtöbbet eladó konszern volt. A BYD még tovább megy, pontosabban máris tovább ment. Már nem csak a világ első számú villanyautó-gyártójává kívánnak válni, hanem miután az első félévben a tavalyi évhez mérten 320%-kal növelték eladásaikat, közel 650 ezer autóval megelőzték az amúgy szintén 46%-os növekedést elérő Teslát, így már ma az elsők. Augusztus végére már az 1 milliós példányszámon is túl voltak, pedig teljesen automatizált, 1,5 percenként 1 autót termelő gyáruk csak nemrégiben indult el.
Norvégiában már tavaly piacra lépett a TANG - alapáron is gazdag ellátmánnyal, 22 colos kerekekkel
Norvégiában már tavaly megjelentek a 4,87 méter hosszú, hétüléses TANG SUV-val, de idén már 3 modellel büszkélkedhet a BYD, ezekkel első körben Dánia, Hollandia, Németország és Svédország piacán is, majd még idén Franciaországban és Angliában is megjelennek. Jövőre a többi jelentősebb európai piacon is színre lép a BYD, és így bizony hazánkban is várható a megjelenése. A BYD három Európának szánt modelljének közös tulajdonsága, hogy teljesen elektromos, nincs itt kérem belső égésű motorral bíbelődés, van viszont egy extra lapos BYD Blade Battery, ami rendszerét nézve lítium-foszfát polimer, így rizikó nélkül 8 év garanciával adott.
Prémium beltér, a TANG esetén forgatható, álló és fekvő pozíciót is tudó középső kijelzővel
A modellsorból a TANG mellett a még nála is nagyobb, 5 mm híján 5 méter hosszú HAN sportszedán is a nagyautók közé igazol. A TANG és a HAN egységes jellemzője, hogy első-hátsó villanymotort, így összkerékhajtást kap, 380 kW-os, 516 lóerős összteljesítménnyel, ezzel még a hétüléses TANG SUV is 4,6 másodperces 100 km/órára gyorsulásra képes, míg a kedvezőbb alaktényezőjű HAN 3,9 másodperces 100-as sprintet tud, végsebességük egyaránt 180 km/óra. A 86,4 kWh kapacitású akkus TANG hatótávja 400, a HAN-é ("csupán" 85,4 kWh-s akkuja ellenére) 521 kilométer.
4995 mm-es hosszával és 3,9 másodperces 100-as sprintjével, valamint 521 kilométeres hatótávjával is a BYD csúcsmodellje a Tesla-verőnek is hívható HAN, mégsem drágább a TANG-nál
A TANG méreteit jelzi, hogy még 7 ülés mögött is 235 literes csomagteret kínál, 5 üléssel már 940 litereset, az összes hátsó ülést lehajtva 1655 litert. A termékprezentáción egy norvég tulaj nyilatkozott, aki tavaly rendelte autóját, idén a vártnál nagyobb hatótávval kapta meg, majd meglepődött, hogy fölöslegesen vette meg a szokásos tetőcsomagtartót, nincs rá szüksége. A 410 literes csomagterű HAN esetén alighanem lenne. Egységes ugyanakkor a két E-szegmenesű, azaz nagyméretű autóban, hogy Németországban 72 ezer eurós (~29,52 millió Ft) alapárral fognak megjelenni, ami a hajtáslánc és az alapáron adott prémium felszereltség tükrében több mint versenyképes.
Hiába érkezik a kompakt SUV ATTO 3, nem várható egyelőre BYD 15 millió forint alatt, ám így is remek ár/érték arányt kínálnak a jól felszerelt, mindenképp panorámatetős modellek, melyek közül a legkisebb is 18 colos alufelniket kap
A BYD slágere ugyanakkor a kompakt szegmensbe érkező és a márka e-Platform 3.0 padlólemezére elsőként épülő ATTO 3 lehet majd Európában. Ez igazi kompakt SUV, 4,46 méteres hosszúsággal, 150 kW/204 LE teljesítményű, az első kerekeket hajtó villanymotorral, 7,3 másodperces 100-as sprinttel és 160 km/órás végsebességgel, valamint 60,5 kWh kapacitású akkumulátorával is 420 kilométeres hatótávval. Kifejezetten olcsó persze ez sem lesz, de 38 ezer eurós (~15,58 millió Ft) alapárával több mint 8 ezer euróval (3,28 millió Ft-tal) olcsóbb az azonos teljesítményű Volkswagen ID.4-nél, alapellátmányával pedig túlnő azon, például a panorámatetőt mindegyik BYD megadja az európai vevőknek, a HAN továbbá Nappa bőr kárpittal és karbonbetétekkel is kecsegtet - sok más mellett.
Az ATTO 3 beltere is rögtön a prémiumvilágot idézi
A kínai autók érkezése kapcsán az európai gyártók - akiket a BYD vezetői egyébként tisztelettel elismernek - bizony felköthetik a gatyájukat, a vevők pedig örülhetnek, mert a verseny fokozódni látszik, ebből pedig ugyanúgy profitálhatnak, mint a BYD által ígért, a villanyautóknál megszokottnál különösen rövidebb, már most is csak fél éves, jövőre pedig még jobbnak ígért szállítási időknek, az akár raktárról kiszolgálásnak is.
A gyári prezentáció hangulata mutatta, hogy nagyon komolyan veszi a BYD az európai piac meghódítását, 10 országból szerződtettek formatervezőket, Amerikában és Európában is fejlesztőközpontot nyitottak, 10 országból verbuvált dizájnercsapatukkal több mint 600 formát készítettek el, míg kialakították a mostani portfóliót