A versenygép akcióban - a kis Yaris GR végre ott lehet, ahová eredetileg született
Az ausztrál nemzeti ralibajnokságban a címvédő bajnok Henry Bates istállója - a Neal Bates Motorsport - megépített és bemutatott egy, a GR Yaris helyi változatára épülő rali-versenyautót. Két példány már április második hétvégéjén rajthoz áll a canberrai Netier ralin. Az autó a Toyota Australia aktív támogatásával jött létre, a karosszériát például a forgalmazó terméktervezési és fejlesztési részlegének munkatársai álmodták meg.
„Igazán gyönyörű az autó, ám ennél sokkal többről van szó” – árulta el Neal Bates.
„A kerékdobok, a lökhárítók és a többi karosszériaelem formáját ugyanis a Toyota legmodernebb technológiáira támaszkodva tervezték meg, így aerodinamikai szempontból is különösen kedvező a forma.”
A délkelet-ázsiai régióban versenyző, összkerékhajtású raliautókra vonatkozó AP4-es előírások csupán minimális módosításokat engedélyeztek a motor terén, de a jó alapnak hála így is rendkívüli gázreakciókat tudtak kihozni az 1,6 literes, ralisportra optimalizált háromhengeres turbómotorból. A kocsi egy Sadev hatfokozatú szekvenciális váltót kapott, egyedi áttételezéssel. Ugyaninnen jött az összkerékhajtás is, az előírások szerint 50:50 arányú nyomatékelosztást eredményező, zárt központi differenciálművel. További módosítás még, hogy a kormányt a közvetlenebb áttétel érdekében átszerelték a bal oldalra, illetve elöl 50 milliméterrel megemelték a futóművet.
Bates szavaival élve: „Egy modern raliautó gyakorlatilag egy murvára tervezett szupersportkocsi, és az építése is ahhoz hasonló erőfeszítéseket igényel”
A hattagú csapat több ezer órát töltött már utcai modellek darabokra szedésével, majd versenyautóvá építésével, így hihetünk nekik, ha azt mondják: ez volt a legegyszerűbb eddig, mivel a rendkívül könnyű GR Yarist eleve raliautó-alapnak tervezték. Ez különösen jól jön egy olyan kategóriában, ahol a karosszéria főbb elemeit - például az ajtókat és a tetőlemezt - nem lehetett módosítani. Csakhogy a GR Yaris eleve alumínium ajtókkal és szénszálas tetőlemezzel kerül forgalomba, így a szabályok ellenére a kész versenyautó igen könnyű lett, mély tömegközépponttal. Mindezen felül a versenyautón a motorházfedelet és a hátfalat üvegszálas kompozitból formálták meg, a külső visszapillantó tükröket és a motorházfedélen elhelyezett légbeömlőket 3D nyomtatták, az ablakokat pedig plexire cserélték. Hogy mindez mennyire lett könnyű? Annyira, hogy a kategória 1230 kilós tömegminimum szabályának hála ballaszttal kell felszerelni.