Mutatjuk, melyik volt a legtisztább autómárka tavaly

Új rekord az európai emissziós flottaátlagban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bár az iparági átlag az emissziós átlagban tavaly 10 év után először nőtt, a bajnok márka rekord alacsonyra vitte saját értékét.


Soha egyetlen autómárka sem ért még el olyan alacsony CO2-kibocsátási flottaátlagot Európában, mint tavaly a Toyota, miközben az iparági átlag tíz év után először nőtt! A titok nem titok: a márka hibrid hajtásláncai egyre több modellcsaládban válnak egyeduralkodóvá. Ugyanakkor a piac egészén nem ilyen kedvező a tendencia: tíz éve először megfordult a kedvező trend, és növekedésnek indult az európai újautó-flotta átlagos CO2-kibocsátási értéke, derül ki a JATO Dynamics frissen közölt piaci elemzéséből. Míg 2007 és 2016 között elképesztő mértékben, 26 százalékkal csökkent a kontinensen eladott új autók összesített CO2-kibocsátásának súlyozott átlagértéke (159,1 g/km-ről 117,8-ra), tavaly három tized grammal romlott az átlag.
Hirdetés

Az ok kettős. Egyrészt nagymértékben csökkent a dízelmotorok népszerűsége (-7,9%, miközben a benzinmotorok népszerűsége 10,9 százalékkal emelkedett), ami ugyan számos egészségkárosító anyag (nitrogén-oxidok, koromrészecskék) kibocsátásának örvendetes mérséklésével járt, a dízelek csekély üzemanyag-fogyasztását viszont a legtöbb márka nem tudta ellensúlyozni. Másrészt a szabadidőjárművek elképesztő mértékű térnyerése sem kedvez a fogyasztásnak: az azonos kategóriájú személyautókhoz viszonyítva nagyobb homlokfelület és a méretesebb abroncsok miatt összességében egy szabadidőjármű több üzemanyagot fogyaszt, ezért átlagosan több széndioxidot is bocsát ki. Ezen az sem segített, hogy az általános fogyasztáscsökkentő technológiák terjedésével a crossoverek összesített átlagos CO2-kibocsátása 134,9 g/km-ről 133,0 g/km-re javult, hiszen az eladási darabszámok növekedésével egyre nagyobb súlyt képviselnek a piacon.

További javulást hozhat a hibrid technológia szélesebb körű elterjedése a szabadidőjármű szektorban. Jelenleg azonban a Carsalesbase.com adatai szerint tizenhárom olyan szabadidőjármű típus van (az összes méretosztályt egybevéve), amelyből tavaly legalább 100 000 darabot adtak el. Ezek között csupán egy: a Toyota C-HR kínál benzin-elektromos hibrid hajtásláncot.
Ami az egyes márkák átlagos CO2-kibocsátását illeti, különösen azokat érintik rosszul a fejlemények, akik az elmúlt években dízeltechnológiájuk fejlesztésével értek el fogyasztás-csökkentést – jellemzően a német és francia tömegpiaci márkák –, érdemi javulást pedig azok a márkák mutathatnak fel, amelyek kínálatában a közelmúltban megjelentek a hibrid technológiák. Közöttük is kimagaslik a Toyota, amely a tavaly előtti harmadik helyéről az elsőre ugrott, méghozzá minden idők legkiválóbb CO2-átlagával: a 2016-os első helyezettnél 0,6 g/km-rel jobb értéket mutathat fel a japán márka.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?