Az Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft. tavaszi online kutatása 2022. március 28. és április 9. között kérdezte a vásárlókat a gumiabroncspiac kapcsán, összesen 1992 válasz érkezett, a felmérés nem reprezentatív
Kutatást végzett a Vredestein magyarországi képviselete, többek között azzal kapcsolatban, hogy számítanak-e áremelkedésre a magyar vásárlók a gumiabroncsok piacán, illetve arról is megkérdezték a felmérésben résztvevőket, hogy mekkora áremelkedést hajlandóak elviselni anélkül, hogy a minőségből lejjebb adjanak. A felmérés bizony nem alaptalan, hiszen valóban áremelkedés várható. A piaci realitással eléggé tisztában voltak a megkérdezettek, mivel 20-ból 19 válaszadó számít áremelkedésre a közeljövőben. Mikolai Béla, az Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft. szakértője szerint akár 20 százalékos emelkedés is elképzelhető a piacon, mivel „
az alapanyagok árváltozása és adott esetben hiánya árfelhajtó hatással bír. Az ipari korom 30-40 százaléka Oroszországból érkezik, értelemszerűen ez a forrás most kiesett. Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a távol-keleti abroncsok ára is felment, ez a pandémia okozta logisztikai költség emelkedésnek köszönhető. Ha egy abroncsot nézünk, ez akár 4-5 ezer forinttal magasabb árat is eredményezhet.”
4-5 ezer forinttal emelkedhetnek a gumiabroncs-árak, darabonként, így garnitúránként 16-20 ezer forintos drágulásra kell számítatni
Viszont a kutatásból kiderült, ha egy darab abroncs ára 5000 forinttal emelkedne, akkor a válaszadók közel fele másik terméket keresne, míg 10 ezer forintos emelkedés esetén a válaszadók közel harmada nézne új abroncsmodell után. Ez azt jelzi, hogy a magyar vásárlók 80 százaléka 10 ezer forintos emelkedés esetén már biztosan olcsóbb gumit használna. A kutatás arra a kérdésre is kereste a választ, mekkora díjat tartanak reálisnak az autósok egy szett 16 colos gumiabroncs szerelési munkájáért. A válaszadók közel 70 százaléka maximum 8 ezer forintot, azaz guminként legfeljebb kétezer forintot fizetne. Ugyanakkor áremelkedésre kell számítani a szerelési munkák esetében is, így a legkisebb, 13-14 colos abroncsok darabjára vetített alapszerelés munkadíja elérheti a 2500 – 3000 forintot, a nagyobb méretek esetében ez akár 5-6 ezer forint is lehet.
Az Apollo Tyres szakértője a szerelési munkadíjak emelkedését is előrevetítette
A szakértő figyelmeztetett arra is, hogy gumiabroncs-hiányra is számítani lehet, ám a Magyarországon található gyárak enyhíthetik ezeket a nehézségeket, mivel a kész abroncsok szállítási költsége alacsonyabb, mintha más országokból importálnánk a termékeket. A felmérés egyébként erre is kitért: kiderült, hogy minden ötödik válaszadó inkább Magyarországon gyártott abroncsot vásárol, amennyiben teheti. Viszont a válaszadók mindössze 30 százaléka van tisztában azzal, hogy Magyarországon 4 gumigyár található, és mintegy 70 százalékuk szerint csak kettő vagy három üzem készít abroncsokat itthon.