Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tökéletes marketingérzékkel, a Ford a Raptorral indítja az új Ranger piaci bevezetését. Aztán ne csodálkozzatok, ha egyre sűrűbben találkoztok majd ezekkel a "dínókkal" az utakon. Pontosabban a földutakon, mert ez az autó a természetbe vágyik.
Mielőtt belevágnék a Raptor röpke bemutatásába érdemes néhány szót szólni a Ford Pro, tehát a kékoválosok haszonjárműves üzletágának sikereiről. Tavaly ugyanis sorozatban 8. éve őrizte meg piacvezető pozícióját a Ford Európában, ráadásul folyamatosan növekvő részesedéssel. 2022-ben például 15 százalékot hasítottak ki maguknak azeurópai piaci tortából. Nem kevésbé sikeres itthon a márka. Igaz, kevesebb haszonjárművet adtak el, mint egy évvel korábban, ám így is az első helyen végeztek. A 7462 eladott autó 26,6 százalékos piaci részesedést jelent, tehát toronymagasan az elsők. A hazai pickup piacon a Ranger őrzi első helyét. Tavaly 1550 darabot adtak el belőle, amivel a piac 44,5 százalékát tudhatja magáénak.
Most pedig érkezik az új generáció, egyből a Raptorral, amelynek dizájnja ügyesen utal az F-150-re, márpedig sokan kíváncsiak rá, miért imádják annyira az amerikaiak az a platóst, ami évtizedek óta a legkelendőbb autó az USA-ban. Nos, erre nem tudom megadni a választ, viszont azt biztosan állíthatom, hogy az új Ranger kipróbálása nem hiányzik a jóval nagyobb F-150. A Rangerrel ugyanis meglepően könnyű manőverezni a városban is, de szűk erdei utakon szintén, amit előtte európai méretű autók jártak ki, szóval már csak ezért is ez a megfelelő méret. De mekkora is pontosan? Nos, a hosszúsága 5,3 méter, a szélessége pár milliméterrel haladja csak meg a két métert, míg a magassága 1,9 méter. Mindez 3,2 méteres tengelytávolsággal.
A műszerfalat, a belső kárpitozást és az üléseket „vérnarancs színű betétek díszítik, emellett jár a modellhez fűthető sportkormány, rajta középállás-jellel, illetve magnéziumöntvény váltófülek. A vezető gyönyörű, mozgó ikonok megjelenítésére is alkalmas, 12,4 colos digitális műszeregységről olvashatja le az adatokat, a 12 colos központi érintőképernyőhöz pedig a Ford új generációs SYNC 4A konnektivitási és szórakoztató rendszere kapcsolódik, amelyen felár nélkül működik a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto kapcsolat. Mivel a tesztautót még ne ma magyar piacra szánták, ezért nem vagyok benne biztos, hogy tud-e már magyarul a SYNC4, de gyanítom, hogy nem. Vigasztalhat azonban a 10 hangszórós B&O hangrendszer.
Az újabb meglepetés a motortérben vár. Vadonatúj, kettős turbótöltésű, 3,0 literes V6-os EcoBoost benzinmotor mozgatja 292 lóerővel és 491 Nm forgatónyomatékkal, amit 10 fokozatú, automatikus sebességváltó továbbít a kerekek felé. A motorblokk grafiterősítésű vasöntvény, ami 75 százalékkal erősebb és 75 százalékkal merevebb, mint egy hagyományos, vasból öntött szerkezet. A Ford Performance szakemberei a GT és a Focus ST modellekben alkalmazott megoldáshoz hasonló, turbólyuk-semlegesítő rendszert éptettek bele, ami garantálja, hogy a vonóerő azonnal rendelkezésre álljon. Nem mellesleg brutálisan szép hangon szólal meg, a kipufogó hangerejét pedig gombnyomásra lehet vadítani.
Azonban, aki az autó igazi lelkét keresi, a futóművet kell közelebbről szemügyre vennie. A hardvert a FOX szállította, ám a tuningot és fejlesztést a Ford Performance végezte. A rugófeszesség-szabályozástól kezdve hasmagasság-állításig minden területen úgy hangolták be a szerkezet működését, hogy tökéletes egyensúlyt teremtsenek a kényelem, az irányíthatóság, a menetstabilitás és a tapadás között, legyen szó akár közúti autózásról, akár terepezésről.
Hirdetés
Az első motorvédő lemez majdnem kétszer akkora, mint a normál új generációs Rangeré, és 2,3 mm vastag, nagy szakítószilárdságú acélból készül. Ezt a lemezt (a motor alsó burkolatával és az osztómű védőlemezével együtt) úgy tervezték, hogy hatékonyan megóvja a legfontosabb szerkezeti elemeket, például a hűtőt, a kormányművet, az első keresztmerevítőt, az olajteknőt és az első differenciálművet. Terepezés közben hasznos segítség az elöl és hátul egyaránt megtalálható kettős vonószem-csatlakozás. A dupla kialakítás megkönnyíti a hozzáférést az egyik rögzítő ponthoz, ha a másik éppen hozzáférhetetlen, és lehetővé teszi a kipányvázó hevederek használatát, amikor mély homokból vagy sárból kell kiszabadítani az autót.
Annak érdekében, hogy a Ranger Raptor ugyanolyan magabiztosan mozogjon az aszfalton, mint a mély sárban vagy a kerékvályúkkal szabdalt terepen, az autó vezetője hét különböző üzemmód közül választhat; ezek közt a Baja beállítás is szerepel, ami az egyik legélvezetesebb mód, hiszen a nagy sebesség terepezéshez való.
Végül az ár: Természetesen nem olcsó mulatság egy ilyen élményautó, – hiszen a Raptor maximálisan az – de manapság a bruttó 26 022 300 forint nem vált ki akkora döbbenetet. Ráadásul ez a V6-os benzines ára, ám rendelhető kétliteres dízelmotorral is, ami 24 942 800 forintról indul.