Mutatjuk az összes Type R Honda ősét!

30 éve él velünk a Type R megjelölés

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már nálunk is járt a Honda Civic 11. generációja, ám a Type R változat még várat magára. Mielőtt megérkezik a hazai márkakereskedésekbe, érdemes felidézni, hogy mikor is kezdődött a Type R név használata. Illetve azt is, hogy mivel!

Már tudjuk a Honda Civic Type R hazai árait is, ám ezeknek a sportos változatoknak az ősét nem ennek a típusnak a történelmében kell keresni. A Type R legendát ugyanis a Honda NSX indította el. Az 1990-ben bemutatott sportautót egy F-16-os vadászgép pilótafülkéje ihlette, fejlesztésében pedig az F1-bajnok Ayrton Senna tanácsaira is támaszkodtak. Egyes pletykák szerint a McLaren F1 megszületését is az NSX ihlette, amely egyébként az első alumíniumkasztnis autó volt, amely sorozatgyártásban készült. Háromliteres, V6-os, 280 lóerős motorja szintén alumíniumból készült, az akkoriban forradalmi újításnak számító változó szelepvezérléssel.
Ám a ’90-es évek elején, egészen pontosan 1992-ben Japánban egy durvább változatot is piacra dobtak. Ez volt az NSX-R. Bár a nevéből még hiányzik a Type szócska, végső soron ez az autó tekinthető azok előfutárának. Az NSX-R-ből kihagyták a légkondicionálót, a hifit és a hangszigetelés nagy részét. Kovácsolt Enkei kerekekkel és a karbon ülésekkel (de furcsa módon még mindig elektromos állítással) 120 kilót spóroltak, így az NSX-R tömege 1 230 kilogrammra csökkent. További jellegzetességei a titán váltógomb, a sárga mutatók a műszeregységben és a légzsákmentes Momo kormánykerék. Állítólag a motorhoz nem is nyúltak, az maradt 280 lóerős, ám a nyomatéka mégis nőtt 5 Nm-rel.
Hirdetés
Ha az első tényleg Type R nevű modellre vagyunk kíváncsiak, akkor 1995-ig kell előrelépkednünk az időben. Akkor debütált ugyanis a sokak szerint valaha épített legizgalmasabb elsőkerék-hajtású autó, az Integra Type R. A Teg", ahogy a rajongók néha hívják az Integrát, 1985-ben jelent meg a piacon, de még egy évtized és két generáció kellett hozzá, hogy megkapja az R kezelést. Az 1,8-as szívó benzinmotorja 200 lóerőt tudott. Kapott még részlegesen önzáró diffit, látványos hátsó légterelőt és 9 ezres fordulatszámot! Japánban ráadásul négyajtós szedánként is készült a sportautókat kedvelő családok számára. Na, de nézzük meg, hogy a Civicből mikor készült az első Type R! Nos, ehhez 1997-re kell visszatekintenünk. A Civic 6. generációját vadították meg először olyanformán, hogy az 1 090 kg-os testbe 185 lóerős, 1,6 literes szívó benzinmotort építettek, amely 8 400-as fordulatszámig képes pörögni. Persze az is tény, hogy az első Civic Type-R mindössze 160 Nm nyomatékot produkált, és egészen 7500-as fordulatszámig kellett pörgetni ehhez.
Hirdetés
Szerencsére nem csak a fentebb említett modellekből született Type R, hiszen az Accordot sem hagyták ki a szórásból, 1998-ban debütált belőle a kiélezett változat. Ami azért egy kicsit konszolidáltabb volt, annak ellenére, hogy motorja nagyobb, mint a Civicben használté. Szóval 2,2 literes szívó benzinmotort kapott, ami 220 lóerőt tudott, tehát fajlagos teljesítménye kisebb, mint a Civicé. Forgatónyomatéka pedig 216 Nm, ami 6700-as fordulatnál érkezik, a vörös zóna pedig 7500-nál kezdődik benne. Úgyhogy ebből is látszik, hogy próbálták megtartani azért a családi autó imázst is. Persze lassan, de biztosan gyűjtői kedvenccé válik, hiszen csak 1980 darabot gyártottak belőle. Kíváncsiságból rá is kerestem a Használtautó.hu felületén, ahol egyetlen darabot találtam, ami 3,49 millió forintért kínálnak.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?