Muszáj autózni? Igen is meg nem is

Az MGE újabb szerény piacbővülést jósol 2013-ra

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tavaly durván 53 ezer új autót vásároltak Magyarországon, a csekély bővülés mögött viszont aggasztó a helyzet. Miért és mennyire? Erről volt szó az MGE évindító sajtótájékoztatóján.


Mi történt tavaly, merre tovább magyar autós szakma? Röviden ez volt a téma a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) szokásos éveleji sajtótájékoztatóján. A szakemberek a lényegében már ismert 2012-es adatok kimerítő ismertetésén túl összefogást szorgalmaztak, megfogalmazták idei céljaikat, s elmondták, hogy nem muszáj autózni. Na jó, ez így önmagában nem igaz, nézzünk hát kicsit a dolgok mélyére.
Hirdetés
A "nem muszáj autózni" vélemény Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnökének szájából hangzott el, s ezzel arra utalt, hogy autóparkunk zömmel messze nem megnyugtató műszaki állapotban leledző kocsikkal bővül. 2012-ben ugye durván 53 ezer új autót értékesítettek hazánkban, a használtautó-import pedig az elmúlt évben ezt valamelyest meghaladva közel 54 ezres volt. Hol itt a baj? (Azt leszámítva, hogy az újakat 75-80%-ban cégek vették és veszik, s a magánvásárlók kvázi eltűntek...) A probléma ott van, hogy a behozott autók 55%-a, azaz több mint fele 11 évesnél is idősebb, és bár lehet köztük megbízhatóan működő, de ne csapjuk be magunkat: egész biztos, hogy jó részük finoman szólva is nincs a topon.
A nemrég a Citroën üdvözlendő autócsere-akciója kapcsán tartott beszélgetésen szintén említett aggályokat ismételve ezúttal is elhangzott, hogy a másik komoly gond az autók szakszerű karbantartása és javítása. A 4,5 millió regisztrált járműre ugyanis mindössze 11 852 hivatalos szerviz 54 967 szerelője, munkatársa jut, illetve sokan nyilván "okosban" gyógyíttatják autójukat, ahhoz tökéletesen nem értő kartársakkal, s a szürkésfekete gazdaságot erősítve. Az MGE nem véletlen javasolja az Értünk hozzá programot. Még néhány rémisztő szám: Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke elmondta, hogy míg Németországban például 8, addig nálunk 60% a feketejavítások aránya, több mint 550 ezer autón nincs érvényes műszaki vizsga, s majd feleennyinek forgalmija sincsen. Ilyen helyzetben hogy lehetünk nyugodtak, hogy bízhatunk abban, hogy haza is ér az otthonról elinduló autós? - a "sehogy" válasz nem mondatott ki, inkább az merült még fel, hogy a már bevezetett, de még gyerekcipőben járó kilométeróraállás-rögzítésesdin kívül a teljes járműtörténeti nyilvántartás elkészítése és beindítása a - magasztos, ám sajnos igen életszerűtlen - terv. Azt a fontos lépést, hogy idén január elsejétől a céges autók javítási és karbantartási áfatartalmának 50%-a visszaigényelhető, a javítói ágazat tisztítása érdekében továbbiaknak kell követniük.
Erdélyi a válságot más oldalról közelítette meg. Mert válság van, bizonyítja ezt többek között az, hogy a 2012-es 53 ezer eladott új autó voltaképp még annyi sincs, mint amennyire 1995-ben képes volt a Bokros-csomagos ország (55 ezer). Ilyenformán az, hogy a magyar gépjárműpiacon az új személyautó forgalomba helyezések összességében közel 18%-kal nőttek, s hogy a teljes új gépjárműpiac is 11%-kal bővült a 2011-es szituációhoz viszonyítva, nem ad okot kitörő örömre. Az bezzeg további borúlátás alapjául szolgál, hogy a céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, 2013-ban talán a magánvásárlók lassú visszatérése mozdíthat a piacon. Ehhez azonban a gépjármű-finanszírozás élénkülése is szükséges.
Az MGE 2013-as előrejelzése
2012 - tény 2013 - prognózis Növekedés
Személyautó 53 060 58 000 9,4%
Kishaszonjármű 10 899 12 000 9,0%
Összesen 63 959 70 000 9,4%
Nagyhaszonjármű 4171 4400 5,5%
Motorkerékpár 1799 2000 11,0%
Teljes piac 69 929 76 400 9,3%

A táblázat számaihoz még azt nem árt tudnunk, hogy 2012-ben csökkenést mutatott a kishaszonjárművek (5%), a nagyhaszonjárművek (3%) és a motorkerékpárok (8%) piaca is. Utóbbi annak ellenére esett vissza, hogy tavaly tavasz óta már B kategóriás jogosítvánnyal is vezethetők a 125 cm3 hengerűrtartalmú motorok, de a várt és más európai országokban tapasztalt forgalomnövekedést ez a lehetőség nem motiválta.
Végezetül, ahogy kezdtünk, zárjunk is a "muszáj-e autózni" gondolattal. Bizonyos okokból nem kevés embernek létfontosságú (munka)eszköz az autó, sokaknak pedig nem feltétlen kell kocsival mennie, de szereti, megszokta az autózást annak minden nyűgével és költségével együtt. Lehetőleg persze minél olcsóbban. Az autó és az autózás viszont drága mulatság. Drága az üzemanyag, drága a parkolás, drága az útdíj, durva az áfa - ebben a környezetben pedig mindenki úgy autózik, ahogy tud. Új autót vásárolni a nagy átlagnak továbbra sem lesz pénze/lehetősége, ergo tovább használja a régit, azt olyan takarékosan javíttatja, ahogy csak tudja, ha kocsit cserél, sanszosan korosat vesz, nem biztos, hogy 100%-os műszaki állapotban, és így tovább. Mert autózni muszáj.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “Muszáj autózni? Igen is meg nem is

  • 2017.10.30. at 09:00
    Permalink

    Aki józanul gondolkodik az sosem vesz új autót,mivel az csak egy hatalmas átverésnek minősül,a sok kitalált de jogsértő kötelező szervíz meg egyebek által kitalált elcsalható összegek! Tehát aki logikusan gondolkodik az használt autót vesz átvizsgálás után és ezzel spórol több millió huf-ot ,mivel a rengeteg kitalálciotól megmenekül,vagy egyszerűen megtagadja ha van jó autószerelő ismerőse,mivel ők nem kötelezett figurák,hanem autószerelő korrekt emberek! Ez van reálisan!
    LADISZLAO MOERG IN Malmö

  • 2017.10.30. at 09:00
    Permalink

    A címhez:
    Nem, az esetek igen jelentős részében nem muszáj. Az autózás az autóval közlekedők csak igen csekély részének létszükséglet. A többség kényelemből és/vagy szórakozásból teszi: tehát nem muszáj.

Vélemény, hozzászólás?