Nem csak a GT4 RS, hanem bármelyik benzines autó működhet e-benzinnel
Az öreg kontinensen is megejtette első személyes bemutatkozását a Porsche 718-as széria abszolút csúcsmodellje, a Cayman GT4 RS. A 911 GT3 szívó hathengeresével szerelt középmotoros kupé az utcára éppen csak alkalmas pályagép, mégsem az aszfalton debütált, hanem az ausztriai Zell am See-ben, havon és jégen farolgatva. Szimbolikus volt a helyszínválasztás, hiszen a jégsapkákat elolvasztó globális felmelegedés egyik felelősének a fosszilis üzemanyagokat égető autókat tartják, amiben a sportkocsik különösen rossz példát mutatnak nagy fogyasztásuk miatt. Csakhogy a Porsche nem akármilyen benzinnel tankolta meg a GT4 RS-eket, és ha megvalósul az általuk elképzelt jövő, akkor bizony még évtizedekig lehet benzint égetni a környezetre rótt többletteher nélkül.
Hiába pöfögtetnek szén-dioxidot a levegőbe, csak azt bocsátják ki újra, amit előtte már kinyertek a légkörből
A sportkocsikat a bemutatóra e-benzinnel töltötték fel, ami számos nagyvállalat, többek között a Porsche, a Siemens és az ExxonMobil közös projektje. Mint arról már korábban
beszámoltunk, az e-benzin számos lépésen keresztül jön létre: először szélenergiából áramot nyerve, elektrolízissel "zöld" hidrogént állítanak elő. Ezután kerámiaalapú szűrőkkel befogják a szén-dioxidot a levegőből, amihez vízgőzre van szükség. A hidrogénből és a szén-dioxidból metanolt, azaz - környezetbarátsága miatt - e-metanolt készítenek. Ez már önmagában is felhasználható, vagy tovább konvertálható e-benzinné, ami a képeken látható GT4 RS-eket is hajtotta a bemutatkozó erejéig, és ami bármilyen benzines autóba tankolható.
"Mióta teljesen zöld egy benzines autó?" - gondolhatná elsőre valaki, aki a projekttel szemben kritikus, de gondoljuk csak végig: igaz ugyan, hogy az e-benzin elégetésével szén-dioxidot juttat a légkörbe, de annál többet nem pöfögtethet ki, mint amennyiből áll - azaz amennyit már eleve kinyert a légkörből a gyártás során. Összességében tehát nem kerül több szén-dioxid a levegőbe az autó működésétől, mint amennyi előtte jelen volt.
Walter Röhrl is az e-benzin pártján áll
Igaz persze, hogy nitrogén-oxidok itt is keletkeznek az égés során, amik egyébként azonos mennyiségben sokkal szennyezőbbek a szén-dioxidnál, összességében azonban az emissziók nagyon kicsi hányadát teszik ki ezek a gázok - ezt elismerve a Porsche is "majdnem" fenntarthatónak hívja az e-benzint. Ezt leszámítva azonban semmilyen mértékben nem növeli a légköri szén-dioxid mennyiségét az e-benzin, ellentétben a hagyományos benzinnel, ami az olajban lekötött szenet szabadítja a levegőbe. Chilében már működik az első, tesztüzemű gyár, ahol szélenergiával e-metanolt, majd abból részben e-benzint állítanak elő, idén utóbbiból már 130.000 liter készül, amit az utolsó cseppig a Porsche vásárol meg. A környezetbarát benzint aztán a Porsche saját versenyszériáiban használják, mint ahogy már tavaly is tették a Mobil 1 Supercupban.
Sajnos arról még nem említett szót a márka, mennyibe is kerül egy liter ebből a csodaszerből, de bizonyára nem 480 Ft. A következő években többszörösére növelik majd a gyártókapacitást, később pedig további gyárakkal talán lehet akkora mennyiséget előállítani, ami utcai használatra alkalmas árkategóriát is lehetővé tesz. Ennek nem csak az lenne az előnye, hogy sokkal olcsóbban és kényelmesebben lehet a már meglévő üzemanyag-infrastruktúrát használva átállni a szénsemleges közlekedésre, hanem az is, hogy a klasszikus, régi kocsikat, köztük veterán sportautókat továbbra is használhatnánk. Ahogy Walter Röhrl ralilegenda mondja:
"Nagy reményem, hogy a jövőben régi autókat vezethetek bűntudat nélkül, mert e-benzinnel mennek."