Ismerős az autó? Használttesztje óta 40 ezer kilométert futott, már túl van a félmillión, mégsem műszaki hiba miatt dobták volna ki a vizsgáról: a remek állapotú TDI Passat sötétített ablakaihoz nem járt műbizonylat. Mutatjuk, hogyan lett mégis "tiszta" műszakija!
Rengeteg autón láthatunk utólagos módosítást az utakon, az egyik legnépszerűbb ezek közül az ablakok fóliázása, utólagos sötétítése. Ezt lehet hivatalosan, szakszerűen is csinálni, ám sokan nem így teszik. A számlás, műbizonylatos, így drágább munka előnye nem csak a tartós minőség garanciája, hanem az is, hogy a felkerült fólia megfelel majd a hatályos szabályozásnak. Ettől persze megeshet, hogy egy házilag készült fólia (vagy bármilyen más utólagos "tuning") is minden téren helyt állna, ám a műszaki vizsgán sem kapacitás, sem pedig céleszközök nem állnak rendelkezésre minden egyes utólagos módosítás ellenőrzésére. Éppen ezért a hivatalos műhelyek nem csak számlát, hanem műbizonylatot is adnak, ami igazolja a minőséget. A kétévente esedékes vizsgán, ha az autón bármilyen módosítást látnak, és ez a forgalmi engedélyben nincs külön feltüntetve, akkor ezt a műbizonylatot fogják elkérni, ennek hiányában makulátlan műszaki állapotban is bukni fog az autó, legalábbis elméletben.
Nem tűnik sem tuningautónak, sem pedig lesötétített limuzinnak, mégis van fólia az ablakain, ráadásul teljesen szabályosan
Még mielőtt belemennénk a papírozós részletekbe, nézzük meg, hogy mire is való, hová kerülhet és hogyan szabályos maga az ablakfóliázás. Közel 10 éve már, hogy ezzel mélyre menően foglalkoztunk, ám a szabályozás és a fóliázott ablakok főbb funkciói sem változtak azóta. Akkor magát a fólia szakszerű felhelyezését követhettük nyomon
az ide kattintva olvasható cikkünkben, a számunkra fontos részleteket azért röviden összefoglaljuk most is. A fólia feladata nem csak a kitűnni akarás és látványtuning lehet, a fóliázott autó manapság már nem egyenlő a tükröződő vagy átláthatatlan üveggel rendelkező maffiakocsival. Akár hővédelmi, biztonsági vagy kizárólag UV-védelmet adó fóliák is léteznek, amelyeket szabad szemmel észre sem veszel. Mindegyik hasznos, s ha csak az UV-tól óvjuk meg magunkat és autónk kárpitjait, már rögtön sokat tettünk egészségünkért és az utastér burkolataiért.
Hővédő, enyhén sötétített fóliázás kerül egy Renault Grand Scenicre, láthatjátok a különbséget: balra a fóliázás előtt, jobbra a fóliázás után készült a kép
Ehhez az évtizedek óta érvényben lévő 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 97. paragrafusát kell elővenni, amely szerint a hátsó szélvédőre, valamint a nem vezető látóterében lévő oldalablakokra bármilyen – engedéllyel rendelkező - fólia feltehető, a szélvédőre és az első ablakokra azonban csak olyan, amellyel az üveg fényáteresztő képessége nem csökken 70 százalék alá. Ez még a hazai autópark 15 éves átlagos életkorát figyelembe véve is csak elvétve teszi lehetővé a B oszlop előtti fóliát, nagyjából az ezredforduló óta a legtöbb autó már gyárilag is rendelkezik egy enyhe üvegszínezéssel, ami éppen ezt a határértéket teljesíti. Emiatt elöl jellemzően csak egyetlen helyre, a szélvédő napellenzőkkel takart felső csíkjára kerülhet fólia, ide viszont a hátsó ablakokhoz hasonlóan akár teljes sötétítést adó is helyezhető.
Több mint húsz éves a Passat, mégis gyárilag sötétítettek az első ablakai is: ha ez egy autón szabad szemmel akár csak egy kicsit is látható, akkor azt az üveget már biztosan nem lehet legálisan tovább sötétíteni
Ezzel a műszerrel mérhető a fényáteresztő képesség: a fotókon látható gyári Renault oldalüveg is ugrálókötelezik a határértékkel
Ha ezeknek a feltételeknek látványosan nem felel meg a fólia, akkor szabálytalan, és nem is érdemes próbálkozni a legalizálásával, nem marad más szabályos út, mint eltávolíttatni az autóról és feltenni egy szakszerűt. Az sem garancia viszont, ha ránézésre minden stimmel, a felhelyezett fóliáknak ugyanis nem csak
„bemondásra” kell engedéllyel rendelkezniük. Ha az adott fólia minősített alapanyagokkal, szakszerűen, hivatalosan került fel, akkor a fólia és az üveg közt megtalálod az engedélyszámát is, ezt ugyanis eltávolíthatatlan módon el kell helyezni az összes érintett üvegre.
Így néz ki az engedélyszám a mi esetünkben: ott volt a fillérekért vásárolt használt autón a fólia alatt, mégsem ment volna át a műszakin
A másik feltétele a sikeres vizsgának, hogy a fóliázásról a kivitelezés után kapott műbizonylatot is be kell mutatni. Ezt egyébként is érdemes magunknál tartani, mert a rendőr is elkérheti a
"papírt" ami praktikusabb esetben kemény és összehajtható, de akár plasztikkártya is lehet. Ha mindez megvan, akkor is marad még egy extra feltétel, akadnak ugyanis olyanok, akik egy hivatalos, műbizonylatos fóliázásnak
"álcázzák" a szabálytalan megoldást és utólag
"ráfóliáznak" a műbizonylatos, engedélyszámos sötétítésre. Ha a műszaki vizsgán láthatóan sötétebb az első ablak, mint kellene, akkor emiatt a fényáteresztést is mérhetik. Ha az értékek nem felelnek meg, vagy a műbizonylatoson kívül más fóliázás látható nyomait észlelik, akkor hiába a papír és az engedélyszám, bukik az autó.
A fehér autón durvának nézhet ki már ez a fóliázás is, pedig marad még bőven fényáteresztő képessége: bentről kifelé nézve csak egy közepesen sötét napszemüveg mértékében sötétítenek a hátsó üvegek is
Esetünkben a használtan, félmillió forint alatti áron, munkásautónak vásárolt Passaton már volt fólia, ami még évekkel - és megannyi tulajjal - ezelőtt került rá. A műszaki vizsga előtti átvizsgáláson derült ki a probléma: a fóliát vagy el kell távolítani, vagy kérni fogják hozzá a műbizonylatot. Vásárláskor viszont ilyet nem adtak az autóhoz, sőt, az előző tulaj sem találkozott vele soha, nála csak egy rövid ideig volt a Passat, nem is kellett műszakira vinnie ezalatt. Így sajnos az sem derült ki, hogy hol csinálták a fóliázást, ám erre nincs is szükség ahhoz, hogy pótolhassuk a műbizonylatot.
Az engedélyszámot minden érintett ablakon megtalálod, általában valamelyik sarkában, a gyári jelölések környékén kell keresni
Engedélyszáma ugyanis nem az aktuális fóliázott üvegnek van, hanem magának a fóliatípusnak, ráadásul a szám mellett a fólia márkája is olvasható. Egy belső rendszerben elvileg vezetik, hogy ki, hol, mikor, milyen rendszámú autóra tett fel hivatalosan az adott fóliából, ám nem szükséges kideríteni, hogy mely műhelyben került az autóra a sötétítés. Már maga a fólia engedélyszáma és annak szabályos felhelyezése is bizonyítja ugyanis, hogy szakszerűen készült a tuning. Egy rövid internetes kereséssel kiderült, hogy a Passaton található fólia gyártója már nem létezik, ám még ma is forgalmaz fóliákat a cég, aki annak idején árulta ezt a márkát Magyarországon.
A műbizonylat esetünkben ez a kis kártya, amelyen a fólia adatai szerepelnek: érdemes a forgalmi mellett tárolni
A tulaj így őket kereste meg a problémájával. Mint kiderült, a forgalmazó is jogosult utólag kiállítani a műbizonylatot, még akkor is, ha már nem forgalmazza az adott fóliát. Természetesen ez sem bemondásra működik, de szerencsére nem kell szemlére vinni az autót. Elég a fólia engedélyszámát és az autó adatait megadni, valamint jól látható fényképekkel igazolni, hogy az adott fólia valóban az említett gépjárművön található. A kért adatok megadása után a fólia forgalmazója vissza tudja keresni, hogy helytállóak-e az adatok, esetünkben megállapították, hogy minden stimmel. Másnapra már érkezett is futárszolgálattal a műbizonylat, amelyet kérdés nélkül fogadtak el a műszaki vizsgán.
Esetünkben a "pótlás" szót is megtalálhatjuk a műbizonylaton a szükséges adatok mellett, ám ez semmilyen gyakorlati hátránnyal nem jár: az elveszett, megsérült, megsemmisült műbizonylat pótlására nem csak a fóliát felhelyező műhely, hanem a fólia gyártója is jogosult
Ha tudjuk, hogy mit kell csinálni, akkor akár másnapra pótolható az egykoron szakszerűen felhelyezett fólia műbizonylata. Ez természetesen bármilyen más, sorszámozott, legális esztétikai módosítás esetén megoldható, feltéve, hogy még létezik aktív jogutódja Magyarországon annak a cégnek, amely annak idején forgalmazta vagy szakszerűen beépítette az alkatrészt. Ráadásul még drágának sem nevezhető a mutatvány, a fehér Passat tulaja mindösszesen 6000 forintot fizetett a műbizonylatért. Ez jó eséllyel kevesebb, mint amennyiért a műbizonylat hiányában
"véletlenül nem vették volna észre" a módosítást a vizsgasoron, ráadásul így nem kell érte soha többé fizetni, és a rendőrnek is van mit odaadni, ha esetleg elkérné egy igazoltatás során.
A te autódon van utólagos sötétítés? Ha igen, akkor ellenőrizd, hogy kaptál-e hozzá műbizonylatot, mert műszaki vizsgán és igazoltatáskor is elkérhetik!
Vásároltunk még ősszel egy 2012-es CMax-ot ami B oszloptól sötétített. Sok ilyen autót látok Ford-ot (is) látok az utakon (B oszloptól körbe sötltítés). Nem kaptam hozzá semmi műbizonylatot, ellenben honnan tudom megállapítani hogy az gyári sötétítés-e?
Kedves János!
Magán az ablaküvegen is jelölve kell lennie, ha gyárilag sötétített, a cikkben is több helyen látható, az engedélyszám feletti gyári feliratokból deríthető ki. Ellenben hiába sötétített gyárilag az ablak, ha utólagos, engedély nélküli fólia is van rajta ezen felül, akkor ugyanúgy bukhat. Ezt az üveg széleinél, esetleg az előbb említett – és a képeken is jól láthatóan „buborékos” – feliratoknál érdemes ellenőrizni, a gyári sötétítésben nincsenek ilyen jellegű hibák. Ha ezek után sem biztos a dolgában, úgy érdemes lehet szakember segítségét kérni, de meg lehet próbálni az autó gyártójának egy hivatalos márkakereskedésében alvázszám alapján a gyári felszereltséget is lekérni, ebből szintúgy kiderülhet, hogy gyárilag sötétített volt-e az üveg.
Kedves Kornél!
Vásároltam egy Németországból behozott gépkocsit, amin fóliázás van a B oszloptól hátrafelé. Hivatalosnak gondolom, mert gravírozott számok vannak az ablakokon a fóliák alatt. Sajnos nem kaptam róla műbizonylatot. A kereskedő akitől vettem mossa kezeit és nem tud hozzá adni. A honosítási műszaki vizsgálaton nem foglalkoztak vele, nem lett bejegyezve a különleges megjegyzés rovatba, így a forgalmiba sem került bele.
A kérdésem az lenne, hogy van-e lehetőség Magyarországon bevizsgáltatni hatósággal aki adna róla igazolást, vagy esetleg egy olyan németországi adatbázis vagy keresési lehetőség, amiben meg tudom keresni, hogy ki fóliázta az autót, hogy esetleg közvetlen tőlük kérjem a műbizonylat pótlását?
Köszönöm előre is a válaszát!
Üdvözlettel nem rég fóliáztatam az autómat b oszloptól hátra felé az autó szerelő ismerősöm szólt hogy így nem fog le vizsgázni az autó mert a 3 ablaből csak az egyikbe van benne az engedély szám és nincs le pecsételve a műbizonylat a foliás azt mondta hogy ez így jó és Etele is tudta a dolgot azóta nem is tudok vele beszélni ön szerint van e megoldásrá válaszát előre is köszönöm
Üdv! A műszaki vizsga állomásra kell bemenni, ahol az autó vizsgázni fog, ott megmutatni mindent, ami a fóliához tartozik és tőlük megkérdezni. Nem kizárt az sem, hogy különböző vizsgabázisok különböző mértékű szigorral állnak ehhez a kérdéshez, így megéri több helyen is megkérdezni. Amennyiben nem felel meg a fólia, úgy el kell menni személyesen a fóliáshoz, ha hivatalos műhely, akkor van nyitvatartásis idő, panaszkönyv, fogyasztóvédelem, ezeken az utakon kell elindulni. Ha nem is tudja felvenni a kapcsolatot a fólia eredeti gyártójával vagy felszerelőjével, mert már nem létezik a cég, úgy annak jogutódját kell előkeríteni (fórumokon, autós facebook csoportokban érdemes feltenni a kérdést, hogy tudja-e valaki, hogy ki lett konkrétan annak a cégnek a jogutódja, aki az eredeti papírt kiállította. A jogutódot telefonon, majd e-mailben megkeresni, és új, lepecsételt műbizonylatot kérni.