Motortisztítás gőzzel? Már ilyen is van!
Kipróbáltuk a Decarbonizer motortisztítót
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Rohamosan nő a föld lakossága, a mind több ember pedig mind többet is autózik. Nagyon nem mindegy, hogy milyen járművekkel. A Decarbonizer motortisztító új és használt járművek esetén is fogyasztás és emissziócsökkenést ígér.
Egyre több üzemanyag fogy hazánkban is, nem árt, ha minden lehetőséget megragadunk ahhoz, hogy kevesebbet fogyasszunk, kevesebb emissziót termeljünk autózás során
A nyolcvanas években még csak 5 milliárd fő volt, ma már bőven több mint 7 milliárd a föld lakossága. A legdinamikusabban fejlődő régiók jellemzően a szmoggal is küzdenek, de még Európában is többen halnak meg évente a légszennyezés miatt, mint például autóbalesetben. Ez évente 310 ezer főt jelent. Nem árt tudni, hogy Európában az üvegházhatást okozó gázkibocsátás negyede a közlekedésből származik, még úgy is, hogy itt sokkalta jobb a járművek emissziója, mint például Kínában. Az előbbiekből adódóan nem kell meglepődni azon, hogy a Decarbonizer motortisztító (is) Kínából származik.
A legújabb motortisztító technikát képviseli a Decarbonizer: egy speciális tisztító folyadékot szárazgőzzé alakítanak, azt pedig a motor szívórendszerébe juttatják, a tökéletesített égés a lerakódásokat hivatott megszüntetni
Munkában a Decarbonizer készüléke. Egy 1.5 dCi motoros Cllio Grandtourral tettük próbára. A kisebb, 1,6 liter alatti benzines és 2,4 literesnél kisebb dízel motoroknál 30, a nagyobbaknál 45 perc a kezelés. Ezek a gép A és B programját jelentik
Jól látható, kellemetlen szagú, de tapintásra száraz a levegő, amit a Decarbonizer a motor szívórendszerébe tol
Hogy egy kicsit közelebb kerüljünk az igazsághoz, a tisztítást magunk is próbára tettük egy közel 5 éves, csaknem 110 ezer kilométert futott Renault Clio Grandtour 1.5 dCi-vel. Bár nyilvánvaló, hogy közúton lehetetlen, de a változó széljárás miatt még zárt pályán is nehéz azonos körülményeket alakítani, tisztítás előtt referenciamérésként megnéztük, milyen fogyasztással jutunk le a céghez Szombathelyre. A fogyasztásmérőt már Budaörsön, teljesen üzemmeleg motornál nulláztuk, ahol lehetett, 130 km/órával mentünk az autópályán, s így kaptunk 4,3 l/100 km értéket, ami ismételten bámulatos lett a sokat bizonyított dízeltől. Szombathelyen az előírás szerint üzemmeleg motornál megvolt a kezelés, ami 2400 köbcenti alatti dízel és 1600 ccm-nél kisebb benzinmotorok esetén 30, a nagyobbaknál 45 perc. Igaz, az effektív teendő nagyjából 5 percnyi, a készüléket csatlakoztatni kell a motor szívórendszeréhez, majd alapjáraton kell járni hagyni az autót, amíg a készülék nem jelez, hogy készen van. A dCi járása nem változott a kezelés által, talán túl új és túl jó alapból is, a fogyasztás visszafelé viszont a Szombathely-Budaörs, sőt a teljes Szombathely-Budapest belváros távon kereken 4,0 l/100 km lett, ami egészen bámulatos. Persze a forgalom is teljesen más volt: az M1-esen visszafelé a forgalom miatt alig lehetett 130-cal jönni, volt viszont egy rövid, de igen intenzív eső, ami ugye jelentősen növelte a közegellenállást.
Esetünkben valóban kedvezőbb lett a fogyasztás a kezelés után, de más volt a forgalmi helyzet is, a kezelést kipróbáló autótulajdonosok szerint hosszú távon is érezhető a változás
A Decarbonizer motortisztítás ajánlott fogyasztói ára 50 euró (~16 000) forint (illetve a nagyobb motorok esetén szükséges 45 perces programmal 75 euró, azaz mintegy 24 000 Ft). A kezelés elvégeztetése a forgalmazó szerint 20-30 ezer kilométerenként ajánlott, s ha valóban kijön az új autóknál 4-8, használtaknál 8-12 százalékos fogyasztáscsökkenés, akkor ki is termeli az árát, a szerényebb emisszió pedig mindenki számára hozadék és persze nem kevéssé fontos. Jelenleg csak Szombathelyen, Zalaegerszegen és Fertőszentmiklóson érhető el a rendszer, de a forgalmazó elég jó ösztönzőkkel keres partnereket: az 5000 eurós tisztítókészülék akár bérelhető is, továbbá két hetes próbaidőszakra is oda tudják adni az érdeklődő szervizeknek, akiknek ráadásul területi kizárólagosságot is ígérnek. Csodára nyilván a Decarbonizer sem képes, a drasztikus lerakódásokat nem fogja feloldani, a fogyasztáscsökkentés kapcsán pedig fontos tudni, hogy több múlik a sofőr vezetési stílusán, mint azon, hogy kapott-e kezelést a motor, de ha csak utóbbi is hoz néhány százalékot, ha a sofőr figyel arra, hogy takarékosan vezessen, már nyert mindenki, talán tisztább lesz a levegő és kevesebben fognak elhunyni a légszennyezés miatt. Bár a forgalmazó (Pad-Ko Szállítmányozási Bt.) elsősorban az érdeklődő szervizek jelentkezését várja weboldalán, természetesen a végfelhasználókat is útba tudják igazítani, hogy ők hol tudják elvégeztetni autójuk motortisztítását.
A tisztítás előtti/utáni endoszkópos vizsgálat sokat segített volna a hitelesség javításában. Így csak az látszódik, hogy valamilyen oldószert beporlasztunk a szívóágba, ami elvileg szépen leoldja a kátrányt, ami majd elég az üzemanyaggal együtt. Így viszont marad a hit ereje, meg a placebo, hogy visszafelé kisebb forgalom mellett csökkent az átlagfogyasztás.
Amíg történt a beporlasztás, nem növekedett az alapjárat?