Motorkárosodást is okozhat a kopott ékszíj

Nem csak a vezérműnek van szíja, az ékszíj csere is fontos!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A vezérműszíjhoz hasonlóan nagyon fontos az ékszíj és feszítőgörgőjének időbeni kicserélése.


A valóban ék alakú ékszíj feladata korábban az áramfejlesztő, a vízpumpa, vagy a hűtőventilátor meghajtása volt, napjainkra azonban - az extrák elszaporodásával - az autóba épített, meghajtást igénylő segédberendezések száma jelentős mértékben gyarapodott. Forgatni kell a szervokormány hidraulikus szivattyúját, a klíma kompresszorát, de a generátorok teljesítménye, és ezzel arányban a forgatásukhoz szükséges erő is legalább megkétszereződött. Ennyi munka elvégzéséhez a hagyományos ékszíj már nem alkalmas, ezért a gyárak áttértek a bordásszíj használatára. Ennek, és feszítőjének kicserélése viszont éppen olyan fontos, mint a motor működésében kulcsfontosságú vezérműszíjé. Hosszú szíjaknál lengéscsillapítóval csökkentik a segédberendezések bekapcsolásakor jelentkező rántásokat, növelve ezzel a többi aggregát élettartamát. Bár szakadás esetén - szerencsés esetben - csak kisebb károk keletkeznek, de gyakran az elszakadt szíj darabjai a vezérműszíj és tárcsája közé kerülve a vezérműszíj átugrását, és ezzel a járó motor károsodását okozhatják.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 16:51
    Permalink

    Melyik (értelmes) kocsinál tud kárt okozni a vezérlésben a hosszbordásszíj, mikor a vezérlés le van burkolva teljesen, pont ezért?
    Mindenesetre a cikk és mondanivalója jó!

Vélemény, hozzászólás?