Innen komolynak tűnik az ezüst kartervédő, pedig szimpla műanyag
Kezdjük kissé szokatlan módon, amolyan családfa-kutatással. Amikor a Renault többségi tulajdont szerzett a Nissanban, az üzlet során képbe került a japánok dél-koreai partnere is, a Samsung. A hatalmas - Magyarországon döntően elektronikai termékeiről ismert - ipari holding 1994-ben alapította autógyártó részlegét, és négy évvel később kezdte a termelést, mikor is a Nissant megszerző franciákkal az ázsiai gazdasági válság idején elkezdődtek a tárgyalások. A sok papírmunka eredményeként 2000-ben jött létre a Renault Samsung Motors, amely Nissan és Renault alapokra épülő típusokat szerel össze, elsősorban a hazai igények kielégítésére. A francia dCi dízellel mozgatott, valamint 60 százalékban
Nissan Qashqai és
X-Trail alkatrészekből összeállított Koleos tulajdonképpen előbb volt Samsung, mint Renault, Dél-Koreában QM5 jelzéssel fut, és átemblémázva hajózik át Európába, hogy Renault-termékként értékesítsék. A rombusz-emblémával elsőként 2008 tavaszán mutatkozott szabadidőautót idén esedékes
frissítése előtt, eredetei formájában vélhetően utolsóként tettük próbára.
Fekete autó ritkán látványos, a semleges formavilágú Koleos sajnos nem tartozik a kivételek közé
Hatalmas embléma, alatta egyértelmű felirat: ez egy Renault Koleos
A Koleos karosszériája igazi kakukktojás. Mivel a kompakt SUV manapság az egyik legkelendőbb autóféleség, a gyártók megpróbálják egyéniséggel felruházni a modelljeiket. Csak a teljesség igénye nélkül mazsolázva a kínálatból, a prémiumos
Audi Q5 lezser eleganciát vonultat fel, a
Ford Kuga dinamikus, az új
Kia Sportage még dinamikusabb, és a sokszor unalommal vádolt Volkswagennek is sikerült némi karakterrel felruháznia a Tiguan különféle kiviteleit. Ehhez képest a Koleos a láthatatlan ember ideális autója, annyira semmitmondó a megjelenése. Nekem személy szerint első pillantásra egy olyan Clio Grandtour ugrott be, amit sűrített levegővel kétszeresére pumpáltak, és szánom, bánom, de hiába nézegettem minden szögből ezt a kocsit, valahogy elcsúszott rajta a tekintetem. Persze, mindez nem súlyos hiba, inkább szubjektív megítélés, de aki feltűnő, markáns kiállású SUV-t szeretne birtokolni, az ne a Koleos árlistáját böngéssze, mert a végén bánni fogja annak a 8,01 millió forintnak a kidobását, amennyibe a legerősebb dízelmotorral szerelt, leggazdagabban felszerelt Exception változat kerül. A tesztautó ennél picivel drágább volt, a metálfény és az elektromosan mozgatható tetőablak 8,33 millióra tornázta fel a végösszeget, de a korrektség kedvéért említsük meg, hogy a kínálat (2.0 dCi 4x4 Dynamique 150 LE) 6,99 millió forintról indul a csaknem állandónak tekinthető 1 millió forintos árkedvezménnyel.
Jól látható a váltókar előtt, jobbra a multifunkciós vezérlő. Az anyagminőség kellemes, és a szemnek is jót tesz a szimmetria. Komolyabb kritikával talán a szellőzés illethető
A hagyományos kulcsot nélkülöző kártyás rendszerrel könnyű bejutni az utastérbe, ahol nem erőlködtek sokat a márkaarculat megteremtésén. A más Renault típusokból ismerős kezelőszervekkel nem idegen a környezet, a műszerek rajzolata és a kormány szintén passzol a képbe, akárcsak a jónak mondható anyagminőség. A középkonzol nincs gombokkal túlzsúfolva, ami nagyban köszönhető a váltókar mögé tett multifunkciós vezérlőnek, ahonnan a navigáció és a fedélzeti számítógép kezelhető. A rendszer nem túlzottan bonyolult, de kell némi ráhangolódás a könnyed barangoláshoz – jegyezzük meg, a joystick körüli fix menüválasztó parancsgombok sokat segítenek. Csúcsmodell lévén a felszerelés gazdag, az utasokat (a vezetőnél elektromosan állítható) bőrülés, BOSE hifi, automata légkondicionáló kényezteti. A Renault szerencsére nem hajlandó azon szokásáról lemondani, hogy a sebességtartót teljes egészében a kormányról lehessen működtetni, a tempomat beállításához szolgáló billentyűk így a kormányra, a főkapcsoló az indítógomb mellé, a középkonzol tövébe került. Kritikával illethető a szellőzés, a légáramlatot szigorúan csak arra irányíthatjuk, amerre a piktogramok mutatnak, kombinálni nem lehet, pedig ha valahol, a Koleosban igazán visszaköszönhetne az e témában remekelő
Nissan Qashqai megoldása, hiszen (mint azt említettük) a két autó között meglehetősen szoros a rokonság.
Nehezen mozgathatók az ülések. Hátul pohártartóra is futotta a középső könyöklőnél. Magas üléspozíció fogadja a vezetőt és utasát az első sorban
Könnyebb terepen is elboldogul, de aszfalton érzi magát otthon
Bekategorizálás szerint a Koleosra is könnyen feladható a városi terepjárók köntöse, de valljuk be, ilyen autókkal nem sűrűn hagyják el a kődzsungelt, pedig a Renault voltaképpen alkalmas lenne ilyen kihívásra – persze, módjával. Ugyan differenciálzárakat, felezőt és hasonló terepjárós huncutságokat nem tud felmutatni, a Nissan-féle elektronikával bűvészkedő 4x4 hajtással sokáig elboldogulhat (főleg megfelelő gumiabronccsal). A műszerfali kapcsolóval 2WD, Auto és Lock (40 km/óráig állandó összkerékhajtás) üzemmódot lehet választani, az elnevezések önmagukért beszélnek, legfeljebb annyit tehetünk hozzá, hogy télen, csúszós úton ajánlott az amúgy alapértelmezett Auto állás, mert ilyenkor azonnal biztonságosabbá válik a haladás, ha arra szükség van. A kalandor életmód helyett sokkal fontosabb a praktikusság, már csak női szempontból is, mert a kompakt SUV-k volánja mögött gyakran látni hölgyeket, akiknek nagy valószínűséggel fontos a magas üléshelyzetből adódó biztonságérzet, a jó kilátás, és szívesen választanak maguknak ilyen kocsit. A Koleos azonban nem hozza az egyterűeknél standard variálhatóságot és a nőiesen könnyed kezelhetőséget, a hátsó ülések nem tologathatók, csak a 60:40 arányban osztott támlák dönthetők, illetve a kényelem fokozása érdekében állíthatók azok dőlésszöge is. Akadnak további bosszúságok is. A kétrészes hátsó ajtó alsó fele lehajtva túlzottan hátranyúlik, így akadályozza a kényelmes bepakolást, a kalaptartó-roló kivétele kétemberes művelet, és ugyan az ülések rugóerővel segítve hajtogatják magukat, a folyamat elindításához szükséges karok, illetve madzagok húzogatása nehézkes.
Sok a praktikus ötlet, van hová tenni az apróságokat, a kétrészes hátsó ajtó azonban csak látványos, inkább nehezíti, mint könnyíti a kényelmes rakodást
Összességében kellemes, de alul gyengélkedésre hajlamos a 2.0 dCi dízelmotor
Mozgás közben javul az autóról alkotott kép, a 2.0 dCi motor 175 lóereje és combos nyomatéka szinte minden forgalmi szituáció megoldásához elegendő, a dízelhang pedig nem válik tolakodóvá – egy ideig. A menetteljesítményekkel nincs különösebb probléma, ám észrevettük, hogy a motor 1500 1/min alatt, amikor még nem dolgozik a turbó, hajlamos erőtlenné válni, ami különösen meredekebb úton, lassú manőverezéseknél (pl. mély garázsbeállóknál) lefulladáshoz vezethet. Autópályán akár preventív, a mától kissé módosult
bírságoktól óvó módszernek is vehetjük, hogy a megengedett sebességhatárig relatíve csend honol a Koleos fedélzetén, ám kilépve a szabályos keretek közül, a menetzajok felerősödnek. A tempós, lendületes száguldást egyébként a futómű sem támogatja, a Renault (vagy a Nissan, netán a Samsung?) mérnökei a kényelem mellett tették le a voksukat, de a rugózás és a lengéscsillapítás inkább színpadias produkció, mintsem tökéletes komfortérzet – az állandó vertikális mozgásban lévő Koleos javára legyen mondva, hogy a legtöbb konkurense is ezt a szemfényvesztésen alapuló trendet követi. A nagyobb huppanók a hosszú rugóútnak köszönhetően puhán döccennek, de a kisebb útegyenetlenségekkel a rázkódáson kívül nem igazán tud mit kezdeni az autó. Aki mindezek ellenére mégis ész nélkül akarja nyomni a gázt, annak majd a túl könnyű kormánnyal, valamint a billegő karosszériával fog meggyűlni a baja. A fogyasztással nem tudtuk hozni a gyár által ígért 6,6 literes átlagot, nálunk 9,1 liter üzemanyag fogyott 100 kilométerenként.
Aki sportosan vezet, jól nézze meg a képeket: a Koleos karosszériája kanyarban túlságosan bedől, a futóművet nem száguldozáshoz hangolták. Jó eséllyel változtatnak majd ezen az idei modellfrissítéskor
Árát tekintve a Renault a népes kompakt SUV mezőny aljára lőtte be a Koleost: szétnézve a piacon, ennyiért nemigen lehet több lóerőt hazavinni. Aki tehát nem ragaszkodik ahhoz, hogy autója minden piros-lámpánál állva vonzza a tekintetet, de szívesen élvezné egy jól felszerelt, 4x4-es, erős dízelmotoros szabadidőjármű előnyeit, annak megfontolandó ajánlat lehet a Dél-Koreából érkező Renault Koleos - még most, a közelgő frissítés előtt is.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
127 kW (173 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
360 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
360 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
127 kW (173 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Az első hazánkba behozott Koleosok egyikének tulajdonosaként két és fél éve gyötröm és élvezem ezt a típust! Bose és navigáció nélküli, bőrmentes, legmagasabb felszereltségű, üvegtetős, automata, és metál. Hogy szép-e? Hát ez valóban ízlés dolga, de hogy kényelmes és biztonságos az biztos! No és megbízható! Az olajon és a szűrőkön kívül még semmit sem kellett cserélni, de javítani sem, pedig már hetvenezer felett jár. A cikk írójával szemben én nem érzem a vertikális billegést és a könnyű kormányt is inkább jónak, mint hátránynak tartom. A magyar jávorszarvas tesztnél – a váratlanul felbukkanó kátyúk gyors kikerülésénél – határozottan előnyős! Nálam a fogyasztás 8,6 liter/100 km, amit részben az automatának tudok be no meg a határon való sebességmegválasztásnak. 120-130 között elérhető a nyolc liter, de ez alá még nem sikerült lejönni. A teszten jelzett fogyasztáshoz igen csak pörgetni kellett, de hát a Koleos nem ralli autó! A motor automata váltóval nem mutatja azt a gyengeséget, amit a cikk említ, de tény, hogy füstölgő kerekekkel nehéz vele elindulni, mert egyesben érezhető a turbó kezdeti lustasága. A franciás kényelem szerintem fölé emeli a vele azonos kategóriájú japán kocsiknak. Belső elrendezése, a kezelőszervek elrendezése nekem ergonómikus és hamar megszokható! A kivitelezés minőségében nem sok kivetni valót találni. Összességében igazán jó ár-érték arányt mutat és elérhető azok számára is, akik munkával szerzik az átlagnál valamivel magasabb jövedelmüket. Szerencsére itt még nem kell megfizetni a négy karika, vagy a csillag felárát! Én egy kissé fanyalgónak és lenézőnek tartom a cikkben adott minősítést, de tudom, hogy ennyi pénzért ekkora biztonságot, ilyen utazókényelmet és felszereltséget nem igen lehet kapni! Igaz, mindezért elég sokat kell várni, mire a rendelést autóátadás követi. Üdvözlettel: Antolik Béla
Kedves Joya, köszönjük hozzászólását! Üdv: KZ
Egy kis segítség Zoltán.A Koleost Japánban tervezte a Nissan.A Renault kérésére.A Renault 4 dologhoz ragaszkodott.1,A mára nagyon kiforott automata kártyarendszer,2,légkondi/körbe párátlanitás-télen nem kell kaparni a jeget/ami sok kisgyermekes családnak áldás a finom müködése miatt.Nem kell állitgatni cask auto és kész.Aki használt Renault klimát az tudja hogy nincs ennél jobb.A lábra nyáron sem fúj hideget /fent tartja a keringést,napsugárzás érzékelős/,sok német prémiummal ellentétben.Hölgyek nyáron papucsba sem fáznak meg és a kisgyerekekre is figyeltek a tervezők.Egy jó klimatesztet lehetne pl. csinálni.
3,Dci motor.Nem tul nagy baj ha nem dolgozik 1500 alatt.Nem kívánám most felsorolni azoknak az alkatrészek sorát amik bármilyen és bárki által gyártot motorba elszállnak ha túl alacsony a fordulaton vannak használva/pl.motor tisztántartása, lerakodások a kipufogo rendszerbe/.Bátran használjuk 3-ba 50-nel .Ezek a mai komputeres motorok nem fogyasztanak többet ,sőt !!4,fékrendszer.
Vissza a gyártásba.A Nissan mérnőkei megtervezték és legyártatják Koreába.Az auto legnagyobb hibája a számítógépek elrendezése.A saját tervezésü Renaultokba figyelembe veszik azt hogy ütközésnél a legkissebb kárt szenvedjenek a drága alkatrészek.PL Opel az első lökháritó jobb oldalába rakta a motorvezérlőt.Egy kisebb kutya is komoly anyagi kárt tudd okozni/.A Renault egyébként nagyon elismert nyugaton az ütközéskár minimalizálásárol/koccanásos baleset/. Koleosban 19 számitógép a kasznit körbe öleli.Bárhonnan van a kisebb kocc gyakorlatilag sérül egy vgy több komputer.És ez nagy hiba a Japánoktól.Üdv Józsi