Ha egy igazán élvezetes forró ferdehátút keresel, akkor próbáld ki a Focus ST170-et!
Amikor az 1990-es évek végén megjelentek az első képek a Ford Focusról, szinte harapni lehetett a levegőben a döbbenetet. Az Escort utódja mintha egy másik galaxisból érkezett volna. Nagyon betalált a New Edge Design, amit az is bizonyít, hogy még manapság is öröm ránézni az első generációs Focusokra. Mostanra már megszoktuk a formát, de még mindig érezni rajta a különlegességet, még mindig süt róla, hogy annak idején rendkívül merésznek számított. Ráadásul a kategóriájában etalon futóművet pakoltak alá, amely szintén állja az idők próbáját. Szintén merésznek tűnt az RS változat, amely, mint a neve is mutatja (Rallye Sport) a Rali Világbajnokságon induló WRC modell homologizációjához született, ám a Piranha kódnéven futó ST170-ről sem szabad megfeledkezni. Bár kevésbé vált legendássá, de ez betudható talán a visszafogottabb formai változásoknak.
A Cosworth szakemberei is belepiszkáltak a fejlesztésekor
Pedig az ST170 sofőrök is megnyalják mind a tíz ujjukat a kormánykerék mögött, olyan finom dolog vezetni az RS kistestvérét. Ízig-vérig átjön a rali hangulat ebben az autóban is. Ami csak a Focus első ráncfelvarrása után érkezett meg a piacra, tehát a legöregebb darabjai 2002-ben születtek. Ahogy említettem, nem olyan drámai az optikai tuningja, mint az RS modellé, ám az értő szemek egyből felismerik, hogy mivel állnak szemben. Árulkodó a 3 ajtós kasztni. Persze a „polgári” Focusokat is lehetett így rendelni, de azért elég kevesen döntöttek mellette. Aztán ott van a méhsejtmintás hűtőrács, az egyedi ködfényszórók, a modellre jellemző 17 colos könnyűfém felnik. A képeken látható példány 2003-as évjáratú, a korából adódóan látszanak is a karosszéria hibái. A legkellemetlenebbek a rozsdásodó küszöbök, viszont a karcokkal és a kavicsfelverődések okozta sérülésekkel együtt lehet élni. A jobb első sárvédő volt még cserés, egyelőre színben nem passzol a fekete fényezéshez, valamint a felnik sem makulátlanok. De hát az autót a rendeltetésének megfelelően használják, versenypályákon is szívesen vendégeskedik, ennek ellenére motorikusan alig akad vele probléma. Már csak azért is mert szívátültetésen is járt. Ne gondoljatok semmi rosszra, mindjárt elmagyarázom, hogy miért.
A rozsdásodó küszöbök a legégetőbb javítanivalók
Egyedi ködfényszórókat kapott az ST170
Kisebb-nagyobb sérülések tarkítják a fényezést. A színre fújt kilincsek is ST sajátosságok
Előtte azonban kukkantsunk be az utastérbe. Az ST170 Recaro sportüléseket kapott, profibb hifit építettek be a gyáriak, hatfokozatú a Getrag polcáról érkezett sebességváltó, bőrburkolatú a kormánykerék és még alukilincsekkel is feldobták a belsőt. Na, meg fehér hátlaposak a műszeregység órái. Csupa-csupa apróság, amelyek sportosabbá teszik az összhatást. Az első üléseken már „megszottyadt” a bőr, a varrás sem bírta, hátul viszont oly keveset utaztak, hogy szinte újszerű. A váltógomb kissé elfordult és persze a kopás tisztán látszik rajta, ám a váltószoknya jó állapotban vészelte át az éveket, ahogy a bőrkormány is, amelynek annyira kellemes a fogása, hogy simán megbocsátható a háromküllős kialakítás hanyagolása. Oh, a fém pedálokról majdnem el is feledkeztem, de a sportos hangulatban még ők is szerepet játszanak. A kopott részektől eltekintve jó állapotban van az utastér, értem ezalatt, hogy nem csörög, zörög semmi, a légkondi is prímán működik.
Korához képest teljesen elfogadható a műszerfal állapota
Az első üléseken látszik inkább a kor, a hátsók viszont mintha újak lennének
Akik kezdő „estések”, talán meglepődtek a 170-es számon, hiszen a második generációtól kezdve már csak simán ST ezeknek a modelleknek a neve. Nos, nem kell túlgondolni a dolgot, egyszerűen csak a lóerők számára utal. De mennyire isteni 170 ló ez! Csupán 1,2 tonna az autó üres tömege, a kétliteres szívómotor pedig gyönyörűen adja le a teljesítményt. 5000-nél azért érkezik egy rúgás és még inkább meglódul, a fordulatszámmérőn hétezerig simán felkúszik a mutató, sőt még fölé is. Örök hála a Cosworth mérnökeinek, akik kezelésbe vették az alap blokkot! Alumínium hengerfej, 2 fokozatú szívócső, változó szelepvezérlés, rozsdamentes acél kipufogórendszer, sport katalizátor, hogy csak a fontosabb jellemzőit említsem a mexikói „Csivavából” érkező motornak. Emellett nagyobb fékeket és módosított kormányművet is kapott az ST170, pedig már egy mezei 1,4-es Focusban is szuper a kormányzás.
Az egyik legélvezetesebb sportos ferdehátú a kategóriájában
Hol van a buktató? Kérdezhetik jogosan a forró ferdehátúra vadászó benzinvérűek. Hát, igazából sehol. Ami elkophat, az elkopik, de váratlan nagy hibákat nem produkál az autó. Akkor miért is volt az a fentebb említett motorcsere? Nos, a tulaj nem titkoltan „szétjátszotta” a váltót. Amikor becserkészte a cseredarabot egy svájci modellből, megtudta, hogy annak csak 130 ezer km a futásteljesítménye. Meghallgatta a motorját és beleszeretett, ennyi. Ráadásul annyira kedvező áron kínálták a motor+váltó párost, hogy egyszerűen nem tudott ellenállni neki. Hibaként a rakoncátlankodó IMRC-szelepet említette, illetve a szervokormány szorult még javításra. Valamint emberi hiba okán a leömlőt ütötték meg, ami szintén cserés lett, a csomagtartóban ott figyel még a lecserélt darab. Egy féltengely társaságában, ami viszont nem szorult cserére, szintén a váltóhoz járt. Javításra vár még a motorháztető zárszerkezete. Az első generációs Focusokon ugyebár kulcs nyitja a fedelet, az embléma elforgatásával válik elérhetővé a kulcslyuk. Most kulcs helyett egy csavarhúzóval matatva lehet kinyitni, amennyiben megtaláljuk a megfelelő pontot.
A motorháztető zárszerkezete javításra szorul
Árulkodó a csomagtér tartalma
Ahogy pedig megy, az valami csoda. Szinte kitalálja az ember gondolatait. A kuplungot szokni kell, lehetne kicsit rövidebb a pedál útja. Ám a feszesre hangolt futómű, hátul független felfüggesztéssel, egyszerűen csodálatos. A motor szépen szól, amennyire egy négyhengeres szépen szólhat. Érces, sportos, imádnivaló, ahogy a rendkívül közvetlen tökéletes visszajelzéseket adó kormányzás is. Benzinből 10 litert kér százon, óvatoskodva levihető kilencre, de jóval többet is benyakal, mondjuk miközben Mazda MX-5-ösöket büntet az Euroringen. Gazdája nem is igazán akar megválni tőle. Inkább belefeccöl munkát és pénzt, hogy kijavítsa a hibáit, ami jól mutatja, hogy mennyire képes megfogni az értő közönséget az ST170. Árukat is jól tartják, a
Használtautó.hu felületén 650 000 forinttól indulnak, de szép állapotú példányokért másfél millió forintot is elkérnek.
650 000 forinttól már találsz Focus ST170-et
Nem rossz autó, de azért egy TS Corolla az 1,8-as motorjával simán kifújja az orrát.
Ez az MX5-öt büntet is erősen kérdéses, mert egy 115 lovas autó mégsem 170. Az új 180 lovassal szemben meg semmi esélye. Egyébként is ez főleg vezető függő.
Valóban jó futóműve van a Fordnak, de közúton nagyon kell tudni vezetni, annak a kihasználásához, így az főleg versenypályán jöhet ki.
Egyébként a képeken látható autó kinézetre nagyon gáz.
Közúton egyszer akadtam össze egy ilyennel, de biztos örökre megjegyezte, hogy nem mindegyik Corolla max.1,6-os vagy dízel. 🙂
András, hogyan tudnék kapcsolatba lépni veled? Itt nem talalok rá lehetőséget…