Mivel úszható meg a hóláncos macera?

Alternatív hólánc

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Van, amikor csak a hólánc segít az előrejutásban, de van, hogy egyszerűbb megoldással is beérnénk. Utánanéztünk, milyen megoldásokat kínálnak az áruházak.

Még javában benne vagyunk a télben, sokan csak most tervezik a családi sítúrát, így mindenképpen aktuális téma a hólánc. Korábbi körképünkben próbáltuk összefoglalni, a környező országokban milyen előírások vonatkoznak eme kiegészítő tartozékra, most pedig alternatív megoldások után kutattunk. Egy rossz hírt már előzetesen elmondhatunk, nevezetesen, hogy a hóláncot helyettesíteni szabályszerűen nem lehet, azaz hiába szerezzük be az alábbi eszközöket, a hatóságok nem fogadják el őket. Röviden: ha például a közkedvelt Ausztria az utazás célja, és ellenőrzésnél kiderül, hogy csak hózsák van nálunk, akkor bizony nem engednek be minket az országba.
A legtöbben kényelem orientáltak vagyunk, púp a hátunkon a szerelgetés, a kerék melletti, kezet, nadrágot összepiszkoló térdelés, és ugyan már kaphatók olyan okos, ügyes, önbeálló hóláncok, amelyek felszerelése végtelenül egyszerű, ám ezeknél igen gyakori a 80-100 ezer forintos árcédula – hiába, a kényelemnek mindig ára van. Nem mindegy továbbá, milyen körülmények között használjuk az autót. Sokszor az is elegendő, ha a síkos, csúszós úton a relatíve jobb tapadáson kívül nagyobb biztonságérzetet kapunk, és ezeknek a kritériumoknak tökéletesen megfelelhet a folyékony hólánc. A spray kivitelű termék egyrészt olcsó, mert 1 000 forint alatti áron beszerezhető az autósboltokban, másrészt a használata semmilyen szaktudást, illetve műszaki érzéket nem kíván. A gumiabroncs futófelületére kell fújni a gyantaszerű anyagot, majd néhány perc kötési idő után el lehet indulni, de vigyázat! Nem tartós állapotról van szó, a felhordott réteg lekopásával arányosan romlik a tapadás, ez igénybevételtől függően 10-20 kilométeres távolságot jelenthet, majd szükség esetén újra el kell végezni a fújást. Ismételten hangsúlyozzuk, hogy ez a spray - bár nagyon praktikus - nem helyettesíti a hóláncot.

Adott esetben nagy segítség lehet a textilből készült hózsák is, amelyet viccesen emlegetnek autós téli zokniként is. A költségeket tekintve itt sem szálltak el az árak, párban 5 000 forint körül érdemes számolni, a beszerzésnél pedig a nagyobb autófelszereléseket forgalmazó áruházakat ajánljuk. A hózsák használata egyszerű, csak rá kell húzni a hajtott kerékre, majd pici gurulással véglegesen igazítani, a használaton kívüli tárolása pedig nem okoz gondot még a csomagtartóban sem, mert könnyű és kis helyen elfér. Szélsőséges körülmények mellett nem tud annyit, mint az igazi hólánc, de jeges, havas úton megkönnyíti az előrejutást. Amire vigyázni kell, hogy lejtős úton nem ajánlott a használata, ahogy aszfalton sem, és a sebesség nem fokozható 50 km/h fölé.

Segítséget jelent, de már a szerelős kategóriába tartozik az indulássegítő lánc, amely elsősorban a haszonjárműveknél (kamionoknál) használatos megoldás, és csak az indulást könnyíti meg, folyamatos haladásra nem alkalmas. A hó- és jégkarmok olykor félelmetesen néznek ki a kerékre feltéve, de nehéz körülmények között is jó szolgálatot tesznek a bajban. Az olcsóbb kiviteleknél (fronthajtásos autókhoz, 5 000 Ft-tól/pár) hasonló művelet a felszerelés, mint a hóláncoknál, míg a drágább - kb. 45-50 ezer forinttól kezdődő - változatoknál a karmokat tartó adaptert a felnit rögzítő csavarokkal együtt kell rögzíteni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Mivel úszható meg a hóláncos macera?

  • 2017.10.31. at 21:09
    Permalink

    Én is beszereztem egy egyszerű hóláncot a kocsimhoz amikor vettem.Azóta egyszer se volt felrakva.Pedig ezt a telet is nyári gumikkal autózom végig.és ráadásul eléggé lestrapált gumikkal. Tavaly télen még volt téli gumim akkor volt egy helyzet, hogy szükség lett volna rá de olyan hideg volt,hogy nem volt kedvem kiszállni.Általában ami hiányzik technikailag azt pótolom rutinnal és odafigyeléssel:)

Vélemény, hozzászólás?