Mit tudnak a villanyautók télen? Megnéztük!
Év Magyar Autója összevetés: Honda e, Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf, Volkswagen ID.3
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Vajon mit tudnak a villanyautók, mit tud mellettük egy plug-in hybrid, ha egy szűk 200 kilométeres kört szeretnénk megtenni egy téli napon? Megnéztük az Év Magyar Autója díj zsűrijével!
A Renault ezúttal nem villanyautójával, a Zoeval, hanem a szintén zöldrendszámos plug-in hybrid Captur E-TECH modellel állt ki a villanyautók ellen - volt olyan, aminél olcsóbban autóztunk vele
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Honda e | 3894 | 1752 | 1512 | 2538 | 171-861 |
Hyundai Kona Electric | 4180 | 1800 | 1570 | 2600 | 332-1114 |
Nissan Leaf | 4490 | 1788 | 1545 | 2700 | 420-1161 |
Volkswagen ID.3 | 4261 | 1809 | 1552 | 2765 | 385-1267 |
Nem túl messzire, budaörsi találkozóval Tatabányáig autóztunk csupán, ráadásul lefelé országúton, de a mezőny egyik villanyautóját, a Honda e-t kétszer is töltöttük, ugyanis eredetileg hosszabb távot terveztünk, ám az első töltésnél kiderült, a Hondával nem érdemes. A teszt legfőbb tapasztalata, hogy hideg akkumulátort ne kívánjunk villámtölteni, jobban járunk, ha már egy hosszabb menet után tesszük
A legjobb anyagminőséget és a leginkább egyedi dizájnt kívül-belül a Honda e adja, 50:50 arányú tömegelosztásával, elképesztően kicsi fordulókörével is szerethető, hatótávjával azonban jelentősen elmarad a többiektől
A mezőny egyetlen négyüléses modellje, alig formázott ülésekkel, de négy felnőttnek elegendő helykínálattal
Pöttöm, 171 literes csomagteret ad a Honda
Honda e | Hyundai Kona Electric | Nissan Leaf | Volkswagen ID.3 | |
Belső szélesség elöl [mm] | 1420 | 1480 | 1440 | 1460 |
Belső szélesség hátul [mm] | 1340 | 1460 | 1410 | 1455 |
Belmagasság elöl [mm] | 875-970 | 950-1020 | 980-1020 | 910-985 |
Belmagasság hátul [mm] | 920 | 940 | 930 | 930 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] | 225 | 200 | 270 | 280 |
Ülőlap hossza elöl [mm] | 530 | 500 | 510 | 510 |
Ülőlap hossza hátul [mm] | 470 | 480 | 480 | 460 |
Csomagtér maximális szélessége [mm] | 1110 | 1230 | 1150 | 1230 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] | 740 | 1020 | 980 | 1200 |
Csomagtér magassága [mm] | 360-680 | 400-670 | 590-890 | 550-860 |
Csomagtér hossza [mm] | 550 | 700 | 760 | 760 |
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] | 1400 | 1470 | 1520 | 1600 |
Raktérnyílás szélessége [mm] | 740-900 | 1100 | 1000 | 1000 |
Raktérnyílás magassága [mm] | 740 | 870 | 700 | 700 |
Még frissítés előtti verziójával sem tűnik öregnek a Kona beltere, kormánykereke jó fogású, és a mezőny többi tagjához hasonlóan fűthető
A Style csúcsverzió beltere már bőr/szövet kárpitozást ad, ám a Kona első ülőlapjai a mezőny legrövidebbjei
A Honda csomagterének csaknem dupláját adja a Hyundai, ám az ID.3-énál is bő 50, a Leafénél csaknem 100 literrel kisebbet
Valódi ellenfélnek a Kona/Leaf/ID.3 trió tekinthető, s közülük a Kona nem csak a legolcsóbb, a legkisebb is, igaz, ez belső mérteiben talán csak a hátsó lábtérnél tűnik fel, de ott is el lehet férni.
A hatótávok kapcsán viszont már a Kona nyer: 449 ígért kilométerrel, amit enyhe időben valószínűleg tud is hozni, közel 400-at pedig télen is. Hőszivattyús (350 ezer forintos extrát jelentő!) klímája alig csökkenti a hatótávot, fogyasztása pedig nem csak katalógusérték szerint, a teszten is a legalacsonyabb volt. További ütőkártya, hogy 7,2 kW-os AC töltése helyett 150 ezer forintért 11 kW-os is kapható (ez a tesztautóban is szerepelt), így a teljesen lemerült akkumulátor AC oszlopról is 5-6 óra alatt feltölthető, míg a 100 kW-os DC villámtöltés alapáron jár, megfelelő töltővel akár fél óra alatt 80%-os töltést kaphatunk.Lapított kormánykerék és 6,9 másodperces 100-ra gyorsulás a Leafben - ilyeneket csak ő ad, mégsem ő a legjobban vezethető, üléspozíciója és tömegközéppontja is magas. Tömege szerényebb, mint az ID.3-é, ám mégis többnek tűnik
Méretes, jól formázott üléseket ad a Leaf, kapcsolói hagyományosak, középső padlódudora a legjelentősebb
A Bose hifis csúcs Leaf is 420 literes, bajnok csomagteret ad, a töltőkábeleket helytakarékosan helyezhetjük el a két oldalsó rekeszben
A legmodernebb, egyben leginkább megszokást és tanulást igénylő utastér az ID.3-é. Világos beltere feltűnően légies a mezőnyben
A hátsó lábtér versenyszámot is az ID.3 nyeri, anyagminősgében azonban nem méltó a mezőny legmagasabb árához. Igaz, egy villanyautónál ez nem tragédia, a szoftveres hibák viszont igen
A kapott szatyorba rendezve az ID.3 töltőkábelei sem foglalnak sok helyet, 385 literes csomagtere jól használható
Honda e | Hyundai Kona Electric | Nissan Leaf | Volkswagen ID.3 | |
Teljesítmény [kW/LE ] | 113/154 | 150/204 | 160/217 | 150/204 |
Nyomaték [Nm ] | 315 | 395 | 340 | 310 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 8,3 | 7,6 | 6,9 | 7,3 |
Végsebesség [km/h] | 145 | 167 | 157 | 160 |
Fogyasztás - vegyes [kWh/100 km] | 17,8 | 14,3 | 18,5 | 16,9 |
Tesztfogyasztás [kWh/100 km] | 19,3 | 16,2 | 18,9 | 19,3 |
Akkumulátor kapacitás [kWh] | 35,5 | 64 | 62 | 62 |
AC töltés [kW] | 6,6 | 7,2/11 | 6,6 | 11 |
DC töltés [kW] | 56 | 100 | 50 | 100 |
Hatótáv, WLTP [km] | 210 | 449 | 385 | 426 |
Saját tömeg [kg] | 1520 | 1685 | 1707 | 1794 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1980 | 2170 | 2140 | 2270 |
Kedvezményes alapár állami támogatással [Ft] | 8 499 000 | 12 499 000 | 14 690 000 | 14 188 400 |
A tesztautó listaára | 12 679 000 | 14 099 000 | 15 090 000 | 15 976 770 |
Élénk gyorsulásukkal, fűthető kormánykerekükkel, távolságtartós tempomatjukkal és sávtartójukkal kivétel nélkül komoly önvezető képességet adnak, s ha az otthoni tarifával számolunk, mind 800 forint alatti, azaz alig több mint 2 liter benzin árának megfelelő 100 kilométerenkénti "üzemanyagköltséget".
Ez már általánosan is elég jó, s bár vezethetőségével az ID.3, csomagterével a Leaf nyer, hatótávjával és fogyasztásával egyértelműen a Kona. Amennyiben pedig városi autó kell, egyáltalán nem rossz választás, stílusával egyedülálló a Honda e, igaz, nem kicsit csábító a nála olcsóbb és nagyobb hatótávú alap Kona sem; a koreaiak már megint megmutatták, hogy komolyan kell venni őket.
Talán egy autós szaklap leszakadhatna már az olyan pongyolaságokról, hogy „normál közterületi töltő”. Pláne, hogy a cikkíró aktív villanyautós. Nem kell az olvasókat megóvni a tényektől. Ha a benzines és dízel autónál ott van a forgatónyomaték és a teljesítmény, akkor a villanyautóknál is nyugodtan le lehet írni, hogy az AC 22 kW-os töltőkről miért tud lassabban tölteni az egyik típus, mint a másik.
Mellesleg a „normál közterületi töltők” között vannak 22 kW-os DC töltők is, ezekről ráadásul a Leaf is tud gyorstölteni.
A Leaf esetén pont lényegtelen, hogy 11 vagy 22 kW-os az AC töltő, 6,6-ot tud róla felvenni. Ezt szerintem pont nem minden olvasó érti, ezért fogalmaztam ennyire pongyolán, távolságtartóan.
Hát szerintem a 11 kW-os háromfázisú AC töltőről a Leaf csak 3,3-at tud felvenni…. Ha egy fázison lenne 11 kW, akkor természetesen tudná a 6,6-ot. Így aztán végképp nem mindegy, hogy milyen töltőről van szó. Ha a teszt olyanoknak íródott, akiket egyébként nem érdekel a villanyautózás, akkor természetesen felesleges ezeket részletezni.
Azt tegyük hozzá, hogy a kona testvére (niro) ugyanennyi pénzért ugyanezt a fogyasztást/hatótávolságot tudja, és az szerintem nagyobb is mint a leaf/id3.
Szvsz a jelenlegi villanyautó kínálatból ez rendelkezik a legjobb ár/érték aránnyal .
Honda-e:
– „percalapú számlázással ott 10,7 kW-ot 3900 forintért sikerült beletöltenünk”
– Tesztfogyasztás [kWh/100 km] = 19,3
Számoljunk egy kicsit:
– A beletankolt 10,7 kW hány km-re is elég? 10,7 / 19,3 * 100 = 55,44 km
– Ezek alapján 100 km megtételéhez 100 / 55,44 * 3900 = 7034 Ft szükségeltetik
– Ha ezt benzinessel tesszük meg, akkor a mostani benzinárral számolva 7034 / 380 = 18,5 liter
Következtetés 1:
– Ha nem tudsz otthon tölteni, akkor télen a Honda-e villanyautód 18,5 literes fogyasztású benzinessel egyezik meg, ami a benzinköltséget illeti. És ebből még az állam sem kap annyit mintha benzit vásároltunk volna, hisz ez utóbbin sokkal nagyobb az adóteher.
Következtetés 2.
– Befektetési körökben piti összegekért most éri meg villany-kutakat telepíteni. Hatalmas nyereséggel jól le lehet húzni a bőrt az emberekről.
Arról nem is beszélve, ha elterjed az elektromos autózás, azon is lesz plusz adó. Az állam nem fog lemondani a kieső bevételről, út alapról.
Jó hogy kiszámoltad, meg kellett kapaszkodnom, mert ez így rengeteg, de azért azt is meg kell említeni,hogy nem csak perc alapú töltés van, 100-120 Ft/kWh árral számolva 5-6 literes fogyasztás jönne ki . A Honda-e tetszik ,de amúgy nagyon nem hatékonyra sikeredett és csak csak egy divat tanulmánynak tartom, mert egyáltalán nem praktikus sem.
Na ezek az ócskaságok lesznek majd veszélyesek… Vadállatok (pl:őz, szarvas) nem hallja hogy suhan simán kiugrik elé és egyből papírgalacsin formát ad az autónak benne ülőkkel együtt…
2,3,5 év múlva az a rengeteg elhasznált „akkumlátor” lesz még csak környezet szennyező…
Az ilyen tesztek mindig meggyőznek. A Renault Captur a plug in hybrid kivitelben 5,7 l/100 km átlaggal abszolválta a tesztet. Feleségem dolgozni jár az 1.33 TCE Capturunkkal. Jellemzően napi 50 km-t megy, éppen ma tankoltam, átlagfogyasztása 5,9-6,0 L/100 Km körül van. Az a 2-3 deci elhanyagolható különbség, az viszont nem, hogy a 6,25 millió Ft áll szemben a 11,4 millió Ft-tal. És nem kell mindenféle töltögetéssel szórakoznom naponta. Ma megtankoltam, legközelebb kb. febr. 1-2 körül fogok, addig csak be kell ülni és menni.
Igen, amíg a törvényi szabályozás nem kényszeríti ki, addig nagyon szűk körnek éri meg a plug-in hybrid. A keveset autózó városlakóknak leginkább. Nekem pl 6 kilométer a reggeli suli-ovi kör, ha nem home office-ban, hanem az irodában lennék, akkor lenne 13, de sűrű városi forgalomban. Ezekre nem jó a belső égésű motort gyilkolni.
„hanem az irodában lennék, akkor lenne 13, de sűrű városi forgalomban. Ezekre nem jó a belső égésű motort gyilkolni.”
Ja és napi 13 km-re megéri plugin hibridet venni? Anyagilag semmiképp..
Még a környezetet sem hiszem hogy jobban kíméled így..
Csak a városlakóknak lenne jó, mivel nem lélegeznének be annyi káros anyagot.