Mit tegyünk, hogy ne szálljon el a turbó
Alapvető hibák a turbófeltöltőknél
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A turbófeltöltő kétségtelenül olyan alkatrész az autóban, amelynek tartóssága erősen függ a használói mentalitástól. Összefoglaljuk a legfontosabb hibalehetőségeket.
Turbófeltöltő alapfokon: felépítés, alkatrészek, javítási lehetőségek
Egy autó, amelynek hátulján védjegy a felirat: Porsche 911 Turbo
- Mindig időben - komoly igénybevételnél az előírtnál gyakrabban - végezzünk olajcserét, légszűrőcserét, és ne a minőségen akarjunk spórolni.
- Hidegen indított motort soha nem szabad padlógázzal felpörgetni, meghajtani a teljes olajnyomás felépülése előtt.
- Melegen (különösen hosszú út után) soha ne állítsuk le azonnal a motort, szánjunk 1-2 percet az alapjáraton történő hűtésre.
Munka közben így izzik a turbó. Képzeljék el, mi történik, ha hirtelen megszűnik a kenés vagy a hűtés...
Jellegzetes hibák: kenéshiány, késedelem, illetve túlhevülés miatt szó szerint megégnek az alkatrészek. Bal szélen jól láthatók az ún. hőfuttatási színek
Idegen anyag másképpen is bekerülhet a zárt rendszerbe, például hirtelen motorleállításnál az olajnak nincs ideje kellőképpen lehűlni, és a túlhevülés következtében a kenőanyagból kiváló anyagok elkeverednek a folyadékban, majd idő előtt tönkreteszik a csapágyakat. A szilárd szennyeződések nem körömhegynyi darabokat jelentenek, mikronokról beszélünk, ám ezek jól felismerhető, barázdás károsodásokat idéznek elő a fémfelületeken. Az olaj mellett a légszűrő rendszeres cseréje is nagyon fontos. Ha a koszos, eltömődött szűrő nem enged át elegendő mennyiségű levegőt, akkor a turbó bizony a kelleténél jobban is „beleszippanthat” az olajsaras kartergázcsőbe (ahonnan eleve szív a kötelező környezetvédelmi előírás miatt), és ennek hosszútávon káros következményei lehetnek. Ugyancsak megeshet, hogy a szívóhatás átszakítja a szűrőbetétet.
Kivétel nélkül súlyos károkat okoz a házba bekerült idegen anyag, itt már csak a lapátkerekek cseréje segíthet
Nem csak az olaj rossz minőségére fizethetünk rá, a kenés hiánya, késedelme is tönkreteheti a turbót. A hiánynál 8-10 másodpercről van szó, ennyi már elegendő ahhoz, hogy a teljes csapágyrendszer komoly mértékben károsodjon az extrém, hirtelen magas hőterhelés miatt – ilyen esetben ún. hőfuttatási színek láthatók az alkatrészeken. Ennek a sérüléstípusnak az enyhébb változata, amikor 3-5 másodpercre „kimarad” az olajnyomás, a jelenség voltaképpen ugyanaz, csak a mértéke szerényebb. Ritkán, de megeshet, hogy a lapátkerekek bekerült idegen anyagtól mennek tönkre, amelyek valósággal ledarálják, megrágják a lapátokat. Végezetül ejtsünk szót a kiegyensúlyozottságról, amely a turbófeltöltő hosszú életének az alapja. A kiugróan magas üzemi fordulatszám miatt a legkisebb kiegyensúlyozatlanságból eredő rázkódás is egyenlő a halálos ítélettel, így az alkatrészeket több lépcsőben, precízen centrírozzák – az első lépés a tengelyre és a lapátkerekekre vonatkozik, majd következhet a már összeszerelt középrész üzemszerű körülményekhez hasonlatos beállítása, de nem a motorra, hanem egy sűrített levegővel működtetett célgépre szerelve.
Csúnyán tönkreteszik a fémfelületeket a kenőanyagban lévő, mikron nagyságú szennyeződések, a képeken is látható barázdás károsodásokat előidézve
(Az illusztrációs képeket köszönjük a Felcsiki Turbószerviznek)
25éve autózom mindig benzinesem volt.Az utóbbi idöben diesellel járok isuzu 1,7 td tökéletesen müködik mind a motor mind a turbó 350,000km után is.Tehát japánt kell venni.Üzemanzagban két turbó árát is megtakaritotta már.Pedig az én véleményem is az volt hogy a diesel traktorba és teher autóba való.TÉVEDTEM.
Ez érdekes,hogy egy 1.6-os dízelnek nagyobb nyomatéka van,mint egy 2 literes benzinesnek.Papíron lehet.A valóság egészen más képet mutat nálam,mert nekem van egy 2 literes Omegám,és egy 1,7 cdti astrám,80 ló,170nm,ergo eléggé nyomatékosnak kellene lennie.Nem rossz motor(Isuzu),de nem képes elvontatni egy ráakasztott lerobbant másik autót,csak ha kiesik a motor a helyéből.Akkor hol a nyomaték?Ilyen gondom még az ezerkettes zsigával sem volt.A 2 literes 115 lovas Omegám meg észre sem veszi,hogy rá van kötve egy másik autó.
Két nagyon fontos dologra és a közöttük lévő kapcsolatra világított rá a cikk írója.
1. A turbó feltöltős autók meghibásodási esélye egyenes arányban nő a szerviz igénnyel és a szervizek maradéktalan végrehajtásával. Az alkatrészek minősége illetve az ezekhez kapcsolódó adalékanyagok felhasználása pedig magával a szervizelési eljárással (szerviz választással függ össze).
2. A turbófeltöltős dízelautók az eladási árukon lévő többletköltséget, csak üzemanyag megtakarítással tudják kompenzálni. Mind az alkatrész ellátásuk, mind a szervizelésük sokkal drágább, mint egy azonos teljesítményű szívó motornak.
Ergo: A használat körülményei döntik el, hogy egy gépkocsit mely esetekben éri el a leggazdaságosabb üzemeltetést. A hibaszázalékok értékelésénél, pedig azok valószínűségi előfordulását is figyelembe kell venni.
Sajnos a gépkocsi vásárlás sokszor még mindig érzelmi és nem észbeli döntés. Az autó vásárlást funkcionális célok és nem a jól kinéző „húdevagányvagyokezzelamenőverdával” alapján kell eldönteni. Ódákat lehetne zengeni arról, hogy hányan döntenek úgy autóvásárlásról, hogy egyel, vagy kellővel nagyobb kategóriájú gépkocsit vesznek, mint amit megengedhetnek maguknak, aztán pedig…… Tudjuk mit eredményez a felelőtlen hitelfelvételi gyakorlat.
A golyóscsapágyas turbókat miért nem alkalmazzák széria autóban?Tudja valaki?Vagy van valami előnye/hátránya a csúszócsapágyashoz képest?Mert a tuning autókban szívesen használnak golyóscsapágyasat.én viszont nem tudom,mi az előnye ennek.Egyébként igaz,hogy a legkevesebb macera a szívó benzinmotorral van,összességében valószínűleg azt a legolcsóbb üzemeltetni,pláne gázzal.
Megmontad a tutit! Benzines az igazi…+LPG! Én gázzal járok 1,6-os Toyotával km-enként kb. 10 forintos megtakarítással benzinhez képest. Költségben ott vagyok, ahol egy dízel 4,7 literes fogyasztással. Nincs turbo, meg egyéb hülyeségek, ettől olcsóbban ekkora autóval nem tudnék járni. Benzinhez képest eddigi megtakarításom 4 év alatt: 10 ft x 96 000 km, az annyi mint 960 ezer. Beszerelés költsége: 220-250E, eddigi szervizköltségeim gázzal kapcsolatban 2 finomszűrő és egy computeres utánállítás kb. 12 000 forint értékben. Lehet számolni. Pótkeréktartály esetén a hely is megmarad a csomagtartóban, normál körülmények között úgy megy, mint benzinnel és ha normális computeres szettet veszel, gázszag kizárva!
Ezt, hogy érted…… átvágtak az olajcserével.
Azt mondták, hogy lecserélték és közben nem?
Sajnos a típushibák lehetősége mindig kísért, magam is részese voltam egy megkímélten használt VW Bora 1.9 PD TDI (130 LE) turbóhalálának alig 60 ezer kilométernél… Hogy mit mondtak a szervizben, azt nem írom ide, mert akkor magamat kellene kimoderálnom 🙂 Most inkább arra próbáltunk rávilágítani, hogy lehetőség szerint saját magunk ne öntsünk olajat a tűzre, és mik a legjellemzőbb hibák, tünetek. Üdv: KZ
sógorom seatjában (leon, 140Le valami 2 literes turbo diesel) 108e Km-nél a legnagyobb odafigyelés – gondos használat mellett adta meg magát a turbo. 600e Ft-os javítás nézett ki seat márkaszervízben, aztán valami 250e körül megállt nem márkaszervízben. Na most akkor mennyit spórolt a diesellel?
Tovabbra is azt gondolom 1 tonna körüli autóba 1.6-os szívó benzines, 1.2 t mellé 1.8-2.0l, 1.5t-hoz 2.5-3.0 literes szívó benzin.
Nincsenek csodák, a fentiek 300e km-t gond nélkül tudnak, legfeljebb kell 2l + benzin 100-on. Azt legalább nem egyszerre kell kifizetni, mint a több 100e-es turbo javítást.
Az kimaradt azért a cikkből, hogy használtautóknál fokozottan oda kell figyelni az olajcsere periódus megvolt-e.
Saját esetem: megvettem a turbófeltöltős autót, csak átvertek az olajcserével. Az olajban lévő mikroszennyeződések meg tönkrevágták a kompresszorjárókerék felőli ház részét meg magát a kompresszor járókereket. Persze nem olyan brutálisan roncsolódott a járókerék, mint ahogy az egyik képen van, de látszott hogy kikezdte, sorjás volt. Arról nem is beszélve, hogy nyomta a jellegzetes „huhogó” hangot, illetve a drasztikus teljesítménycsökkenés is megvolt.
ez mind szép és jó, de mi van azokkal az autókkal amelyek már start/stop
technikával vannak felszerelve és ki sem lehet kapcsolni?