Tárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy - ennyi egy kuplungszett tartalma. A legjobb, ha cserénél így kompletten kerülnek beszerelésre a vadonatúj alkatrészek, ám ez egyben a legdrágább megoldás is
Autótípusonként változó, mennyi idő, és milyen macera a kuplung alkatrészeinek cseréje - ezt a műhelyek a munkadíj összegében is érvényesítik. Fronthajtásos, keresztmotoros modelleknél adódhatnak problémák, míg a hosszmotoros, hátsókerekeseknél általában egyszerűbb a szerelés
Menet közben a kuplungtárcsa nem kopik, hiszen a súrlódó felületek összeszorítva, együtt forognak. Kopás csak elinduláskor és sebességváltáskor, az össze- és szétkapcsolódáskor jelentkezik, amíg a különböző sebességgel pörgő tárcsák összeérnek. Ilyenkor a kopás mellett erős melegedés is fellép, és minél nagyobb a fordulatszám-különbség, valamint a terhelés, annál nagyobb mértékben. Legdurvább igénybevétel akkor éri a kuplungot, amikor meredek emelkedőn kell elindulni, például pincegarázsból kihajtáskor. A tárcsa anyaga a túlmelegedés hatására megéghet, a megégett tárcsa tükrös felülete miatt pedig a nagy nyomóerő dacára sem alakul ki a tapadás, a kuplung csúszni kezd. Ilyenkor a motor hiába pörög fel, az autó csak késve, vagy egyáltalán nem gyorsul. Csúszást azonban nem csak a megégett, hanem a természetes kopás következtében elvékonyodó tárcsa is okozhat, amelyet a rugók már nem képesek a tapadáshoz szükséges erővel szorítani. Aki csúszó kuplungos autójával nem siet a szerelőhöz, az nagyobb kiadások elé néz: a nagyfokú melegedés miatt a lendkerék felülete, vagy az acél nyomólap is károsodhat. Ezért a kopott kuplungtárcsa cseréje során a szétszerelés után ellenőrzik a nyomólap (azaz a szerkezet) állapotát is, amely nem csak akkor szorul cserére, ha felületén beégések láthatók, hanem akkor is, ha a kopott tárcsa szegecsei összekaristolták, vagy egyszerűen csak elkopott. Kérdéses esetben nem érdemes a nyomólap cseréjén takarékoskodni, hiszen az új alkatrész ára általában olcsóbb, mint a kuplungcsere munkadíja.
Hogyan vehető észre, hogy baj van a kuplunggal? A nehezen mozgó pedál általában bowden problémára utal. A tárcsánál az égés erős, jellegzetes szaggal párosul, és tapasztalható jelenségként említhető, hogy gázadásra az autó nem a megszokott módon gyorsul, miközben a motor felpörög – a legdrasztikusabb esetben már csak alig, vagy egyáltalán nem indul el. Csapágyhibára utal a kinyomott pedálnál hallható hang, míg a szerkezet károsodását zörgés, sebességváltásnál recsegés, akadozás, nehézkes kezelés jelzi. Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy pusztán holtjáték-állítással még orvosolható a probléma, és nincs szükség komolyabb anyagi ráfordításra, de akárcsak az alkatrészcserés javítást, ezt is a szakműhelyben tudják elvégezni.
Rossz vezetési szokással idő előtt tönkretehető a kuplung. Fokozottan ügyeljünk arra, hogy a kuplungpedál nem lábpihentető, erre van külön felület, haladás közben ne tartsuk a pedálon a lábunkat, mert így nagyon könnyen kivégezhetjük a kinyomócsapágyat. Sokan hajlamosak arra is, hogy piros lámpánál várakozva, különösen meredekebb utcában tilosat kapva, sebességben, kinyomott kuplunggal, csúszáshatáron megtartva várják a zöld jelzést. Ne tegyék, feltéve, ha nem áll szándékukban kb. harmadolni a csapágy és a tárcsa élettartamát. A vezetői tanfolyamon mindenkinek kötelező gyakorlat volt az emelkedőn való indulás rögzítő fékkel, meredek utcában ezt kell alkalmazni, és nem a kuplungot tönkretenni – éppen elég a szerkezetnek a rendeltetésszerű használat igénybevételét hosszú távon elviselni.
Amíg lenyomva tartjuk a kuplungpedált, addig a kinyomócsapágyon pörög a tárcsa, ezért élettartama is attól függ, mennyi ideig van kinyomva a kuplung. Az égésen, a kopáson kívül más gondok is adódhatnak, például eltörhet a tárcsában lévő rugó. Az új szettnél fontos, hogy beépítés előtt alaposan le kell tisztítani a rozsda ellen védő zsírt
Végezetül egy megfontolandó tanács. Ugyan nem véletlenül árusítják egy dobozban, kuplung-szettként a tárcsát, a nyomólapot és a kinyomócsapágyat, és abban is biztosak lehetünk, hogy tíz autószerelőből kilenc azonnal rávágja, ezeket az alkatrészeket bizony
együtt kell cserélni, ettől függetlenül mérlegeljünk! Nem mindegy ugyanis milyen autóval rendelkezünk, és ezzel összefüggésben mennyit költünk. Konkrét példával, egy 1992 körüli, cirka 400 ezer forintot érő BMW 525i esetében, ha cserére érett a tárcsa, akkor 20 ezerért már kapható jó minőségű alkatrész (ajánlott hozzá kinyomócsapágy is, kb. 5-9 ezer Ft), míg egy komplett szett 80-100 ezer forint – a kocsi reálértékének majd negyedrészét elkölteni ilyen formában tehát nem éppen életszagú megoldás, és akkor a munkadíjról még nem is szóltunk. Az persze igaz, hogy az új tárcsa a régi, kopott egységbe beszerelve már nem lesz olyan hosszú életű, mint teljes cserével lenne, de valljuk be, egy közel húsz éves, napi strapás gépnél ez már vajmi keveset számít, ráadásul ilyen értékű autót általában nem olyanok használnak, akik két kézzel szórhatják a pénzt. Fiatalabb, értékesebb kocsinál, amivel még hosszabb távra, évekre tervezünk, természetesen ajánlott a költségesebb, szettben végrehajtott szakszerű javítás.
GRETA
NEKEM VAN EGY FIAT PUNTO 1996 EVJARATU AUTOM .MOST NEM REG VOLT MEG CSINALVA .
MOST AZ A HIBA HOGY VALAMI ZOREJT HALLOK,MINT PELDAUL MIKOR VALAMI KI FOGYOBAN VAN.
NEM TUDOM HOGY MI LEHET AZ OKA,HA VALAKI TUD KEREM IRJON A KOV.E-MAIL CIMRE
[email protected]
ELORE IS KOSZONOM.
Nekem van egy 30 éves automata váltós 345-s Volvóm. A motor működik viszont már a kardántengely nem forog. Ki lett szedve a motor szét lett szedve a kuplung, a tárcsa csere érett de nem vagyunk benne 100% ig biztosak hogy csak az a baj. Van ott egy kis fehér elektromos kütyü az műszer szerint semmit nem mutat. A rásegítőhöz tartozik. Aki esetleg tud segíteni szívesen veszem. Előre is köszönöm. Andi e-mail: [email protected] Tel:06-70-411-94-52
A fogyasztáson nem akadtam ki mert gázos volt:) Kb 12 éve vettük és tettük bele a gázt. Akkor még akkora volt az árrés hogy olcsóbban kijött a trabi gázzal mint tesóm simsonja benzinnel. A simo állt is pár évig ezután. Nem akarom az egekig emelni, de akkoriban nagyon jó kocsi volt. Volt már akkor is szebb és újabb, de megbízhatóságban lépést tartott. De mára már lejárt az idejük.
Fabia kombi 1.4 101le, 183e Km ennek fele Budapesten. Még bírja a gyári kuplung, bár már eléggé fent fog… 🙂
Persze. Műszaki szempontból megbízható, nem rossz gép az 1,1-es Trabi. Méltatlanul értéktelen a piacon, bár úgy gondolom az üzemanyag felhasználása miatt van. Irreálisan magas a fogyasztása, ezért nem szeretik ma már. A köztudatban az szerepel, hogy VW motoros, ami csak részben igaz, mert a hengerfej, és rajta a többi egység az mind NDK. Sajnos meg is látszik rajta.
Nekünk régen volt egy 1.1-es Trabink. Mikor megvettük csak 30e km volt benne de azt csak városban mente. Nálunk tesóm horgászni járt vele, nap mint nap sárban bőgette. Sokszor vontattunk és futóztunk vele. Nem egyszer behuztam vele a céges 1.9D Peugeot Partnert. És még sorolhatnám. 17 évesen 220.000km-el adtuk el, a még gyári kuplunggal. Jó gép volt:)