Mit tegyünk autónkkal, ha jön az özönvíz?

Ismét sok autós pórul járt a keddi esőzésben, mutatjuk, mire érdemes figyelni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kedd este nem csak Budapestre, az egész térségre váratlanul sok eső hullott, a csatornarendszer pedig nem tudta elvezetni a vizet. Sok autós pórul járt, pedig egy részük megúszhatta volna.


Váratlanul csapott le a szokatlanul sűrű, néhol jeges eső kedd este Budapestre és környékére. Praktikusan délután ötkor, a legtöbbek számára munkaidő végén. Én magam már a komolyabb eső után indultam útnak, épp arra, a Dózsa György út felé vitt a navigáció hazafelé, ahol többen is bent ragadtak a vasúti felüljáró alatti mélyedésben. Ott olyan magas volt a vízszint, hogy ott normál autóval bizony nem lehetett áthajtani, de bevallom, én már a Lehel utcán is félve haladtam. Miért mentem egyáltalán oda? Mert egyirányú utcán keresztül arra vitt a GPS. A menekülést nehezítette, hogy a villamospálya betonpuklikkal van elválasztva a forgalmi sávoktól, a 17 colos kerekekkel szerelt tesztautóval nem mertem azokon keresztülhajtani, egyenletes tempóval, lassan elgurultam az első keresztutcáig, ahol vissza tudtam fordulni.
Hirdetés

Én megúsztam, sokan azonban nem, nem csak úrvezető, hivatásos trolisofőr is volt, aki megpróbált átkelni a Dózsa György úton a Lehel utcától a Hősök tere felé, vagy fordítva. Számukra talán lehet mondani, hogy lehettek volna bölcsebbek, hiszen mint arról már két évvel ezelőtti is írtunk, ha egy normál személyautó a tengelyszintjénél mélyebb vízbe kerül, akkor bizony futóműelemei, például gömbfejei is végzetesen károsodnak, ha pedig a motor vizet szív, azonnal beáll. Gyakorlatilag gazdasági totálkáros lesz, ahogyan az az autó is, amit mondjuk egy mélygarázsban önt el a víz. Sajnos ilyenre is volt példa, most kedden is, a tulajdonosok teljes tehetetlensége mellett. Ha tehát víz van az úttesten, akkor csak akkor kíséreljük meg az áthajtást azon, ha nem ér tengelyszintig, amúgy próbáljunk menekülni, a kisebb vízszint irányába. Egyenletes, lassú tempóval, hogy autónkkal ne csapjuk fel a vizet, ne keltsünk hatalmas hullámokat. Ha autónkkal mégis bele kellett hajtanunk a vízbe (sokszor nincs más megoldás), az első és legfontosabb teendő, hogy kiszárítsuk a kocsinkat, azonban itt nem ér véget a történet, a járóképes autót is érdemes átvizsgáltatni, hogy ne később derüljön ki, hogy volt még nedvesség valahol. Az autó belseje ugyanis korrodálásnak indulhat, illetve akár penészedni is kezdhet. Ha autónkat például egy mélygarázsban, vagy akár rossz utcában parkolva teljesen elöntötte a víz, sajnos nincs nagyon más választásunk, mint a gazdasági totálkárral való barátkozás, ilyen esetben leginkább a casco biztosításra számíthatunk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 18:06
    Permalink

    Mindíg legyen nálad egy collstok, hogy mérni tudd a haladás irányába eső éppen aktuális folyadék szintjét, vagy rendelj az ALI-ról egy, a kalaptartó melletti hűtőrácsra is erősíthetől autós szonárt baj esetére, és persze egy tisztességes hygro baro és refraktometer sem hátrány a csomagtartóban.Mindenki szerezze be eme egyszerű kiegészítőket, mert csak egyszer kell belekeveredni egy ilyen szituációba és ócska rogyadék lesz a féltett járgányából…

Vélemény, hozzászólás?