Mit mutat a hibajel a műszerfalon?
Fizetett hirdetés
Vajon miről ismerhetjük fel a hibás EGR-szelepet?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Csak egy világító lámpa a műszerfalon, sokan nem is törődnek vele, másokat zavar, de nem tudják az okát. Ilyenkor segít az EOBD-csatlakozó és a hibakód-olvasó.
Elmúltak már azok az idők, amikor az autók bajait hangra kellett azonosítani, manapság leginkább egy visszajelzőt, leginkább feliratot látunk a műszerfalon, amivel sokan egészen addig nem törődnek, amíg az elektronika be nem sokall, a hibajelzés el nem éri a kritikus szintet, s a vezérlőelektronika jobb esetben vészüzemmódba nem kapcsol, vagy akár teljesen le nem tiltja a motor működését. Érdemes megelőzni a komolyabb bajt, s egy ma már kötelező szabványnak számító EOBD-csatlakozós hibakód-olvasóval megpróbálni rájönni a hibára, illetve annak okozójára.
A kódok rendszerét kevesen ismerik, ám a hibakód-olvasó által kijelzett, 5 karakterből álló üzenet nem is túlzottan bonyolult rendszerből azonosítható. Az első karakter egy betű, P jelöli a hajtáslánc (Powertrain), B a karosszéria (B), C a futómű (Chassis) és U a kommunikációs rendszer (BUS/Network) hibáit. Nem nehéz kitalálni, leggyakrabban a 4-essel kezdődők adódnak, ritka az olyan autó, amely karosszériáját vagy futóművét is elektronikával figyeli, persze ilyenek is léteznek.
A betűjel utáni első számjegy 0 értéke a gyártótól független – általános – kódokat jelöli, ott az 1-es gyártós-specifikus, a 2-es és a 3-as pedig különféle szabványok szerinti kódokat jelöl, ám kevéssé jellemző. Leggyakrabban tehát P0 kezdetű a hibakód, s utána az 1- és a 2-es kezdetűek üzemanyag- és levegőméréssel, a 3-asok gyújtásrendszerrel vagy égéskihagyással, a 4-esek a károsanyag-csökkentő kiegészítő rendszerekkel, az 5-ösök a sebesség-, és üresjárat-szabályozó rendszerekkel, a 6-osok a vezérlőegységgel, illetve annak jelkimeneteivel, a 7-esek és a 8-asok a sebességváltóval kapcsolatos problémákat jelölik.
A komolyabb motorhibák szerencsére vagy szolgáltatói, azaz szervizes szempontból (kaján mosollyal) inkább sajnos nem túl gyakoriak – tudtuk meg Kajári Zoltántól, a motorfelújító-guru Fortuna Bt.[/url] ügyvezetőjétől, ugyanakkor az kifejezetten jellemző, hogy a segédberendezések hibái idővel komolyabb galibákat tudnak okozni. Ilyennek számítanak a ritkának egyáltalán nem nevezhető, 4-essel kezdődő, legtöbbször a kipufogógáz-visszavezetéshez, illetve az EGR-szelephez tartozó hibakódok, illetve hibák is. Ezek okaként pedig két fő ok említhető: az egyik az üzemanyag, a másik pedig a ritka hosszú távú autózás, azaz a városi üzem. Utóbbi esetén ugyanis több lerakódás képződik a gázvisszavezető rendszerben, akár magában az EGR-szelepben, vagy a füstgázt vezető csövekben, netán a légtömeg-érzékelőben. Elektromos EGR-szelepnél nem csak annak eltömődése, még akár elektronikai hiba is okozhat bajt, s még könnyebben szorulhatnak meg a pneumatikus működtetésű szelepek, utóbbiaknál pedig a vákuumszivattyú hibája is előfordulhat.
Kipufogógáz-visszavezető rendszerek hibakódjai és lehetséges hibái, valamint azok megoldásai
Hibakód | Hiba | Megoldási lehetőségek |
P0400 | Átfolyásos működési hiba: az EGR-szelep nem nyit, azaz nincs füstgáz-visszavezetés vagy azt a motor nem ismeri fel. Ebből kifolyólag a motor nem tudja elérni maximális teljesítményét, akár szükségüzembe is kapcsolhat, menet közben is egyenetlenül, valamint alapjáraton is nyugtalanul járhat | Kézi vákuumszivattyúval ellenőrzendő az EGR-szelep, amennyiben nem marad meg a vákuum, a szelepet fel kell újítani vagy cserélni kell. Amennyiben a szelep vezérlése nem működik, a vákuuvezetékeket kell ellenőrizni. Az EGR-szelepet látható sérülések és elszíneződések kapcsán is meg kell vizsgálni, ellenőrzendő a füstgázrendszer átjárhatósága, valamint turbós motoroknál a töltőnyomás-szabályzószelepe és a vezérlés működése is |
P0401 | Gyenge átfolyás az EGR rendszerben: van gázvisszavezetés, ám nem kellő mértékben. Ilyenkor az EGR-szelep nem nyit kellő mértékben vagy szennyeződés (kokszolódás) szűkíti a keresztmetszetet, esetleg az EGR-szelep nyitási ideje a kelleténél rövidebb - például a hibás vagy szennyezett légtömegmérő miatt | Ellenőrzendő az elektromos vagy pneumatikus vezérlés (rendszertől függően), szelepragadás esetén az EGR felújítandó vagy cserélendő, s a befecskendező-rendszer, valamint az olajköd-leválasztó is ellenőrzendő. Elektronikus EGR-szelepek esetén a vezérlés és az érzékelők, pneumatikusnál a légtömeg-érzékelő is ellenőrzendő |
P0402 | Túl erős átfolyás az EGR rendszerben. Ilyenkor az EGR-szelep nem az előírt értékeknek megfelelően nyit, mondjuk mert már nem is tud zárni vagy mert a légtömeg ézékelő meghibásodott, szennyezett | Ellenőrzendő az EGR-szelep, ismételten a befecskendező-rendszer és az olajköd-leválasztás, az EGR-vezérlése, valamint a légtömegmérő is |
P0403 | Az EGR vezérlési körének hibája: hibás, illetve értelmezhetetlen EGR-jelek | Az EGR-szelep potenciométere vagy a hőmérséklet-érzékelő lehet kopott, cserére érett |
P0404 | A vezérlési kör mérési vagy teljesítménycsökkentő rendellenessége: az előírt értékhatéron kívül eső füstgáz-visszavezetés, hibás vagy nem értelmezhető EGR-jelek | Ellenőrzendő, szükség esetén cseréldendő az EGR-szelep potenciométere és a hőmérséklet-érzékelő, a légtömegmérő és az összes elektromos csatlakozás, illetve vezeték is |
P0405, P0406, P0407, P0408 | Áramköri problémák az EGR-rendszerben: hibás vagy nem érzékelhető EGR-jelek | Ellenőrzendő, szükség esetén cseréldendő az EGR-szelep potenciométere és a hőmérséklet-érzékelő, a légtömegmérő és az összes elektromos csatlakozás, illetve vezeték is |
Hiba tehát lehet bőven, a műszerfalon pedig legtöbbször csak egyféle hibajel létezik, ezért kell a már több mint 10 éve kötelezőnek számító, egységes EOBD-csatlakozó és a kódolvasó, majd kezdődhet a fejtés, a hiba és a hibás alkatrész kiszűrése. Egyszerűbb így, mintha vakon kellene cserélgetéssel barkóbázni, hogy mi lehet a rossz. A fenti táblázatba néhány hibakódot, a hozzájuk tartozó hibákat és azok megoldási lehetőségét gyűjtöttük össze. Ha megvan, hogy mi a probléma, akkor a hibás alkatrészt vagy annak csatlakozóit érdemes először megtisztítani, szükség esetén pedig cserélni, akár a Fortuna Bt.[/url] segítségével, hiszen mindenféle motorikus alkatrész van náluk, tudják, hogy hova mi való, s szívesen segítenek is, még akkor is, ha azzal legfőbb bevételi forrásuk, a motorfelújítás elkerülését támogatják. Érdemes őket a Facebookon is követni, hiszen a felvetett kérdésekre ott is válaszolnak, bónuszként pedig akciós termékeiket elsőként ott hirdetik meg, így egy-egy alkatrészt ott lehet a legkönnyebben ára alatt elcsípni.
Vettem egy OPEL ASTRA -t a Kürt nem működik,segítsetek,hogy mi lehet a hiba ? A hátsó ablak fűtése sem működik. köszi!
Valószínűleg a CIM modul lesz/volt a bűnös(gondolom már megoldódott).
az öszes eddigi (diesel) autómnál ugy lkezdtem h dugó az EGR re 🙂 Azt kéne agyonütni aki megtervezte az EGR-t mekkora faxság…szerencsétlen motor mi mocskot beszív, aminek nagyrésze a motorolajban landol(ugye ettöl lesz szép koromfekete azonnal olacsere után) nemvbeszélve h a mocsok koptatja a szelepvezetőket meg a szelepszárszimeringeket. szovel ha ven rá lehetőség akk mechanikusan ledugózni ha nincs akkor szoftveresen kiiktatni..a benzineseknél mondjuk szarabb a helyzet de azoknál nem is nagyon van gond vele…
Köszi, a tippet! Ilyesmire, én is gondoltam, csak nincs a közelünkben autópálya és ritkán is vezetem a Suzukit, de majd, adok a pofájának, ha a kezeim közé kerül.
Vidd ki az autópályára 4.-ben 120-al menj vele 100 km-t.Csak koszos a katalizátor.Ha sokat jársz vele rövid távokat mindig ez lesz.
A számítógépes hibákba inkább ne menjünk bele, mert a tököm ki van azzal is. Múltkor vagy 3 hétbe telt megállapítani (kb tízszer vittem vissza), hogy egy vadiúj gép esetében rossz az alaplap, mondjuk nem a „bootoláskor” jelentkezett a hiba, hanem véletlenszerűen kikapcsolt a gép hébe-hóba. Na ennyit a számítástechnikai hibák diagnosztizálásáról…
Ezt már az F Astra A Vectra B Corsa is tudta ki is próbáltam
Igaz ezek nem japáni csodák és nincs bennük OBD-sem viszont egy darab drót segítségével a műszerfalon kivillogja a hibakódot : )
számítógépekbe a 90-es évek vége óta létezik az alaplapon egy kijelző ami jelzi a hibát hogy hol akadt el bootoláskor a pc….sőt a márkásabbjába már előtte is volt ilyen.
Nem értem hogy egy ilyen diagnosztikai egységet miért nem lehet a fedélzeti számítógépbe integrálni, és a kijelzőn megjelenítettni?
Ja hogy akkor nem kell azonnal szervízbe rohanni?Esetleg a szerviz nem kér plusz pénzt a félrediagnosztizálás miatt beszerelt cuccokért?
A Mazdaklub fórumán van egy tényleg hozzáértő Mazda szerelő, aki már a hibejelenségekből is megmondja mi a baja a kocsinak 😀 vicc de rohadt sokan megköszönik neki hogy segített mikor 5 szerelő is csak próbálgatta a dolgokat a kocsijukon, nem kis pénzért hibakód olvasóval..
Szóval a rutin, az évek, meg a hozzáértés…:)
Fiamnak Peugeot 406 HDI van. Már bőven túl 300.000 km-en. Évek óta világít ez a kijelző. Semmilyen problémát nem észleltünk. Számtalan szervizben, több márkaszervizben voltunk. Nem tudnak rákapcsolódni a szervizcsatlakozóra. Hát ennyiben maradt. Mondtam neki, ne idegeskedjen, ha zavarja ragassza le, vagy szereltesse ki a műszerfalból a kijelzőt. Nem kell az ilyen dolgokat „túlspirázni”.
Adott, egy 2006-os, Suzuki Swift, 1.3 VVTi. Világít a lámpa. A kiolvasás eredménye, katalizátor hatékonyság, nem megfelelő. Létezik, hogy egy 105.000-et futott, bármilyen autón, tönkremenjen a katalizátor, ha nem érte semmilyen mechanikai behatás? Én, inkább, az ellenőrző Lambda-szondára gyanakszom.
Mi a véleményetek?
Jobb kocsikban a saját műszerfalon (!) kiolvasható a hiba kód (amire persze elég ritkán van szükség), külön méregdrága berendezés vagy lehúzós munkadíj nélkül! Persze, hogy a japók termékeire gondolok! :)))
Egészségügyi problémával se orvoshoz jársz, hanem egy „maszek” kuruzslóhoz gondolom. 🙂
Nekem a maszek szerelőm megállapította a hibát a kódolvasóval (Neki nem egy kis PLC-je volt, hanem rögtön egy számítógépen néztünk mindent, amit csak tudni lehetett az autóról). Kicserélte a halott Lamda szondát egy új NGK-ra, és ez együtt volt 27e Ft. Ilyenkor nem kér pénzt a kódolvasásért, mert nála szereltetem meg a hibát. Ha csak kódolvasás kellene, akkor 4e Ft.
A céges autókat márkaszervízbe hordjuk, de azok nem értenek a diagnosztikához. Inkább 5-6-szor megvetetenek veled drága dolgokat. Aztán talán eltalálják a hibát. Ez többször megesett. Ha a saját kocsimmal járnék abba a márka szervízbe, akkor a család már éhenhalt volna…
Tisztelettel jelzem nem olyan egyszerű a kérdés a diagnosztika, mint azt sokszor gondolnánk. Sajnos még a drága profi szintű diagnosztikák sem hoznak mindig pontos kielégítő választ. Ugyanis a gépkocsik elektronikai rendszere rendkívül összetett. Nagyon sok esetben csak probléma körökre való utalások történnek, tüneteket jeleznek, gyakori amikor szakmailag homlok egyenest ellentétes kódok íródnak ki hülyeségeket jeleznek. Az orvosi diagnosztika után kiértékelés konzultáció történik a pontos diagnózis felállításához. Na valahogy így van az autós diagnosztikával is. Rendkívül komoly felkészültséget, rutint, típus ismeretet igényel attól aki ezzel foglalkozik. Nem elég hozzá egy interneten vásárolt kütyü amit rádugunk az autóra és megmondja mi a baj és mit kell cserélni. Sajnos itt még nem tarunk, de biztosan eljön az idő. Ezt 25 éves tapasztalattal szerény bátorsággal merem kimondani.
Nem azért írtam, mert büszke lennék rá.
2005-ben több mint 6 millát hagytam a kereskedésben és 3 évig náluk volt a kötelező szerviz a garancia miatt.
Szerintem nem jártak velem rosszul, annak ellenére, hogy az autó hiba nélkül teljesített.
A lambda szonda cserére adtak egy 70.000 Ft-os árajánlatot. Mivel nem volt kedvem egy több mint 200.000-et futott autóba 60.000-ért venni egy új szondát, így a bontóból beszereztem 15.000-ért és beraktam. Ez csak a kipufogógáz összetételét vizsgálja és adatot továbbít a számítógépnek. A szerviz szerint a vizsgáig a rosszal is eljárhattam volna, de én nem szeretem, ha valami nem stimmel az autóval az égő visszajelzőről nem is beszélve.
Az vesse rám az első követ, aki nem ezt tette volna.
Persze nyilván te szívesen fizetsz 10-15 ezret egy hibakód olvasásért, más viszont nem.
Az, hogy mi a hiba és ezt kijelezze a drágán vásárolt autó – tökéletesen megoldható lenne már több mint 10 éve.
Páran már leírták de neked nem esett le: NEM a hiba megállapításáért kéne pénzt kérni, hanem a hiba KIJAVÍTÁSÁÉRT!
Ja és még egy apróság : Kijavítás != 3x-os túlszámlázás azaz anyagi csőd…
Már bocs, de nem értem ezzel mi a baj.
Bement az ember a márkaszervízbe, ahol az autót vette és nem kevés pénzt ott hagyott. A márkaszervíz elvégzett egy kb. 2 perces műveletet, a hibakód kiolvasást. És nem kértek érte pénzt! Hát óriási! Ez szerintem a minimum lenne….de valóban ritka.
Ja, hogy emberünk nem kérte a javítást? Valszeg azért nem, mert amit Ő 20-ból megoldott, az a márkaszervízben egy 100-as lett volna! Inkább ez a szégyen, nem az, hogy sajnos egyre több mindent megpróbálunk megoldani saját erőből…lévén hogy rettegünk a lehúzástól.
Nekem eddig 2 alkalommal kellett hibakódot olvastatnom.
Az első eset pár éve történt a Hyundai-ommal: túl volt a kocsi egy alapos fullszervízen, ami közel 200 ezrembe került. Mégis minden szarra hibakódokat dobált. A maszek szerelőmnek volt ugyan cucca a kódkiolvasáshoz, de az nem volt kompatibilis a kedves Hyundai-al. Ugye milyen kedves :).
Elvittem hát szakszervizbe. Kedvesen leültettek a váróban, a kocsimat meg elvitték. 10 perc múlva jött egy szaki, kezében egy nyomtatott papírral. Közölte, hogy semmi egetverő baj nincs, a hibakódokat kiütötték.
Fáradjak a kasszához és fizessek 7 ezret. Oké.
A hibakódok még aznap visszajöttek!!!!!!! Azt hittem felrobbanok.
A második eset tavaly volt, már a Fiat Puntommal. Letiltott az elektronika, a ház elől mozdulni sem tudtam. Találtam hozzáértő szakikat a neten, de házhoz jönni nem akartak….vontassam el az autót a műhelyükbe. Tovább keresgéltem és találtam a Fiat fórumon egy embert, aki kijött és volt is egy ilyen OBD-s kütyüje. Kiolvasta, hogy „főrelé hiba”. És akkor mondom most hogyan tovább? Hát ő azt nem tudja, hiszen megjavítani azt nem tudja, (mert még egy 10-es kulcs sem volt a nyomorultnál) de a hibakód kiolvasásért fizessek egy 5 ezrest. Mint mondta, azért csak ennyit, mert végül is nem jutottunk előre. Milyen kedves ember ugye?
Mint később kiderült a diagnózisa is egy kalap szar volt, mert egy egyszerű vezetékkidörzsölődés miatt fellépett zárlat okazta, hogy a computer letiltott és nem hagyta indítani az autót.
A nevetséges persze az a dologban, hogy ilyet például, hogy „az önindítónál a sárga vezeték kikopott”…na ilyet nem tud kiírni a csudálatos computer. Helyette „főrelé hiba” címmel addig szívat, amig meg nem fogadod, hogy a következő autód az egy Skada 120L lesz, amibe csak akkor lesz computer ha épp magaddal viszed a laptopod :-))
Ilyen ez a fránya kapitalizmus. Kiolvassák a hibát miután beletoltak egy vödör zsét a szerszámokba, műszerekbe és még pénzt is akarnak érte. Te gondolom ingyen melózol. Sok sikert hozzá.
:-DDD
És erre még büszke is vagy.
Pont erről beszélek, azt legalább kicseréled, meg sok apróság van ami 10-20 ezerbe kerül ha szerviz csinálja. Ezekből lehet spórolni, nem kell otthon hengerfejet sikolni kézzel:D
Szerintem nem eszik olyan forrón a kását.
Mivel a mai autókat nem igazán lehet motorikusan otthon barkácsolni, így hozzáértőkhöz kell vinni. A hiba kiolvasása teljesen ingyenes, ha meg is javítják az autót.
Mellesleg nekem a márkaszervizben (ott vettem az autót 7 éve) ingyen kiolvasták a hibát bízva abban, hogy ők is fogják javítani. Aztán magam kicseréltem a hibás lambda szondát. 🙂
Viszont van meg a DataLoger,en ezzel baratkozom most.
Hasznalata pofonegyszeru,radugod az autora elmesz vele ahova akarsz
majd hazaerve rarakod az otthoni gepre ami a lehetoseghez merten mindent kiad.
(Azert a lehetoseghez merten mert nincs minden autoban ugyanaz)
Grafikonok,szamok,gyujtas uzemanyag…
Ahova neha elnezek ok is ilyennel dolgoznak,emberke bemegy rarakjak hazakuldik
masnap meg mehet vissza.Olvasas,javitas,fizetes.
En is azert voksalok ez mellet mert a nem allando hibakat is jelzi a regebbi tipusoknal.
Az ujabbak szerintem mindent rogzitenek de hogy a gyarto mit enged,mihez ferni
hozza az jo kerdes.Sok auto meg a fektarcsa hofokat is rogziti es grafikont is gyart
a hasznalatrol viszont ezeket hivatalosan nem lehet kiszedni beloluk
semmilyen hibakod olvasoval sem.
Csak meg nem tudom melyiket.Valasztek van csak melyik a megfelelo?
Minden mondata és gondolata igaz indián jánosnak.
Ott a pont, Indián.
Olyan irányú fejlesztés kevés van, ami a törekedne a pénzünk megtartására. Egy ilyen kütyü viszont nem túl drága, két hibakód leolvasásánál már megtérül. Persze ha egy egr-szelep cserét nem tud megcsinálni valaki otthon, akkor majdnem fölösleges, úgyis megnézik a hibakódot csere előtt. Ennél szerintem sokkal dühítőbb ha egy szakszervizben még ilyen kütyükkel is csak a találgatás megy egy hiba okáról, megvetetnek új alkatrészeket, de ha mégsem az a bűnös akkor nincs visszafizetés. Céges géppel jártam így elég sokszor.
„Hiba tehát lehet bőven, a műszerfalon pedig legtöbbször csak egyféle hibajel létezik, ezért kell a már több mint 10 éve kötelezőnek számító, egységes EOBD-csatlakozó és a kódolvasó, majd kezdődhet a fejtés, a hiba és a hibás alkatrész kiszűrése.”
Teljesen hibás ez a folyamat!
Inkább a hibakód kijelzését oldanák meg- ami simán megjeleníthető lenne akár a középkonzolon lévő kijelzőn, vagy a gyári fejegység kijelzőjén, vagy akárhol. Inkább ezt kellett volna kötelezővé tenni 10 éve.
Csak akkor ugye kódolvasás címen nem lehetne súlyos 10ezreket legombolni a vásárlókról…