A K+R összetétel az angol nyelvből ered, a "Kiss & Ride" kifejezésből, amelynek a BKK a Puszi & pá magyar nevet adta (fotó: BKK)
2023-ban indította el a BKK a Suli-zóna programot, amelynek részeként olyan forgalomtechnikai beavatkozásokat eszközölnek az oktatási intézmények környékén, hogy azok a gyermekek biztonságérzetét javítsák. A sebességcsökkentés mellett fizikai akadályokat helyeztek az utakra, illetve messziről jól látható táblákat tettek ki, amelyek figyelmeztetik az autósokat a kiskorúakra. A kezdeményezés része a Közlekedésbiztonsági stratégiának, amelynek célja, hogy 2030-ra megfelezzék, 2050-re pedig nullára csökkentsék a halálos közlekedési balesetet számát a fővárosban.
Ilyen színes táblákkal jelzik a Suli-zóna kezdetét (fotó: BKK)
A legfőbb problémát viszont sok esetben nem a gyorsan haladó autók jelentik, hanem a szabálytalanul parkoló szülők. A tilosban, vagy épp a járdára, esetlegesen zöld területekre "letett" járművek, nem csak akadályozzák a közlekedést, de a többi járművezetőt is szabálysértésre kényszerítik (például záróvonal átlépése). Éppen ezért vezette be itthon is a BKK a K+R (Kiss & Ride), vagy magyarosabb nevén "Puszi & Pá" parkolókat. Ahogyan a fenti kifejezésből is sejthető, a szülők csak rövid ideig állhatnak meg, viszont a gyermek biztonságosan szállhat ki az autóból. Az idei tanévtől a X. kerületi, Kőbányai Harmat Általános Iskolánál is Suli-zónát alakított ki a BKK, így mostantól itt is megjelent a K+R parkoló. Az elmúlt év tapasztalatai alapján Kovács Bendegúz, a BKK szóvivője elmondta, az iskolások és szüleik megszokták az új forgalmi rendet, sőt, az átalakítás óta nőtt a biztonságérzetük, ezért a megkérdezettek egy része már nem is autóval, hanem biciklivel, vagy egyéb alternatív közlekedési eszköz igénybevételével indul suliba.
A Puszi & pá parkoló közvetlenül az iskola bejárata mellett található, így a tanulóknak még az úttesten sem kell átkelniük (fotó: BKK)