Mit hoz a jövő az iGO navigáción túl?
Az iGO és az NNG kulisszái mögé pillantottunk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ha NNG, akkor iGO, ugye? Persze, meg sok minden más is. Ezekből láthattunk ízelítőt az idei NNG Demo Day külső vendégeiként. Érdekes volt.
Az NNG fő profilja továbbra is a navigációs szoftverek fejlesztése, és a profi rendszerhez persze pontos térképek szükségesek. Azt azonban mégsem gondoltuk volna, hogy ehhez 30 térképbeszállítótól negyedévente kér le az egész világra vonatkozó adatokat a cég, folyamatosan frissítve adatbázisát. Persze tényleg muszáj mindenre felkészülni, hiszen az iGO immár valóban az egész világon jelen van, és például Dél-Afrikában egyszerre 2 térkép fut párhuzamosan, hogy ha az egyik nem biztosít kellően pontos adatokat, akkor a másik alapján zökkenőmentesen folytatódhasson a navigálás. Kicsit odébb, Ausztráliában ugyanakkor különösen keresettek a teherautókhoz specializált, illetve a úttalan utakon kalandozásokhoz, off-roadozáshoz szükséges navigációs termékek, így ott természetesen ilyet is kínál az NNG.
A sok szempontból problémás kínai piacon is jelen vannak a cég termékei, és a nehézségek ellenére persze itt is kiválóságra törekednek. Kihívást jelentenek többek között a bürokrácia útvesztői, mivel Kínában a térképeket ellenőrzi az állam, mielőtt megjelenhetnek, méghozzá hónapokig és folyamatosan változó szempontok szerint. Továbbá a helyismeret előnyével rendelkező kínai versenytársakkal is számolni kell, ám a fejlesztések mégis olyan jól sikerültek, hogy az NNG termékei Kínában is elnyerték a legjobb telematikai szolgáltatásnak járó díjat. Sőt, kínai belpiacos autóba is kerül már gyárilag iGO navigáció. Pedig szép feladat alkalmazkodni az ottani navigációhasználati szokásokhoz, például az európaihoz hasonlóan, latin betűk begépelésével indított kereséshez, amivel viszont a kínai írásjeles tartalmaknak kell válaszolniuk. Ugyanakkor Japán és Korea is teljesen speciális navigációt igényel, és messze nem csupán a nyelv miatt.
Vietnamban szintén szeretik az iGO-t, és arrafelé különösen sok az illegálisan használt szoftver. Ezért ott abba is külön energiát kell fektetni, hogy a kalózszoftverekkel ne működjön együtt az iGO térképe, ily módon értelmetlenné téve a csalást. Ugyanakkor mégis remek piacnak mondható Ázsia ezen térsége, ahol egyre több hardver készül, szoftverben viszont kevésbé erősek, így az NNG megadja számukra a megoldást. Ráadásul úgy, hogy messzemenően figyelembe veszi az igényeket a világ minden táján, ezért például a dél-ázsiai navigációk élénk színeket alkalmazó megjelenése is különbözik az itthon megszokottól. Valamint arrafelé az ergonómiát is másképp értelmezik, mint Európában, emiatt szinte egy teljes navigációs képernyő megjelenik az ottani piacra fejlesztett head-up display-en, mert állítólag senkit nem zavar a kijelzőn egyszerre megjelenő sok információ, sőt az az elvárás.
A head-up display már el is vezetett bennünket az NNG azon szektorába, ami a jövő felé mutat. Ilyen az útvonaltervezés szempontjai közé az időjárást is beemelő szolgáltatás, amellyel akár azt is megadhatjuk, hogy a navigáció kerülje el az esős vagy a jeges útszakaszokat. Ezt az autó érzékelőinek - például a blokkolásgátló - jelei és az időjárás-előrejelzések alapján kalkulálja a rendszer. Az ilyen újdonságokról az NNG szegedi irodájának konzultációs csapata értekezik a potenciális vevőkkel. Nekik is készíti a Demo csapat azokat a prototípusokat, amelyekkel meg tudják mutatni például a parkolóhely-kereső funkciót. Ez a célponthoz érkezés előtt körülbelül 500 méterrel az út mindkét oldalán zölddel jelzi azokat a szakaszokat, ahol egyáltalán érdemes parkolóhelyet keresni, és pirossal mutatja azokat, ahol az adott pillanatban nem tudunk parkolni.
Szintén a Demo csapat asztalán láttuk azt a hangfelismerő rendszert, amelynek segítségével már majdnem úgy beszélgethetnénk „autónkkal”, mint mondjuk egy telefonos ügyfélszolgálati munkatárssal. Ha a belvárosban csak annyit mondanánk neki, hogy éttermet keresünk a közelben, akkor a nyilvánvalóan túl sok találatot látva, visszakérdez a rendszer, hogy mondjuk mennyit szánunk az étkezésre. Ha még így is túl sok találat maradna, akkor megkérdezi, hogy milyen célból keressük az éttermet, és csak romantikus helyet ajánl, ha randira megyünk. A drágább modelleket piacra dobó prémiummárkák kifejezetten fogékonyak az efféle finomságokra, a tucattermékeket gyártó márkáknál viszont minden fillér számít a fejlesztések során, így efféle úri huncutságoknak nincs hely autóikban.
A Fordokba épített Sync 3 rendszerhez a Panasonic adja a hardvert, az NNG a szoftvert.
Utolsóként látogattunk el a gyárilag beépített navigációkat fejlesztő csapathoz, ahol büszkén mutatták be a Ford Sync 3 rendszert. Hiszen az iGO olyan nagynevű gyártók termékeiben is megtalálható, mint például a Ford - csak nem Európában és nem Észak-Amerikában. Másutt, főleg a navigáció szempontjából problémásabb ázsiai területeken viszont a magyar cég termékei alapján tájékozódhatnak az autósok a Ford gyárilag beépített rendszereivel. Arrafelé mostanában kerülnek forgalomba az első ilyen Ford modellek, s ezekben a navigáció például már automatikusan jelzi a közelben található benzinkutakat, ha alacsony az üzemanyagszint az autóban. Persze az NNG törekvése, hogy ne csak a világ 50 országában, hanem Európában és Észak-Amerikában is iGO navigáljon minél több úton lévőt. Némely tesztautóban az NNG konkurens termékeivel szerzett tapasztalataink alapján mi is még inkább ezt szeretnénk.