Mit hoz a jövő? – 2013 legfontosabb újdonságai
Mit hoztak az autószalonok tavaly, mire számíthatunk 2013-ban?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A korábbi dömpingidőszakoknál szerényebb, de azért érdekességekben bővelkedő év volt a tavalyi. Milyen csemegéket tartogatnak 2013 autószalonjai?
A BMW például az Egyesült Államokban hozta az új 3-as BMW-t, valójában a Mondeo is ott debütált Fusion néven, a Mercedes is jobbnak látta, ha az amerikaiknak nyit az új SL-lel, sőt, a GM is előjött a Buick Encore-ral, hogy az aztán tavasszal Genfbe is beguruljon Opel Mokka néven. Genfben a Mercedes az A-osztály, az Audi az A3, a Kia a cee'd, a Volvo pedig a V40 révén tudott igazán újat mutatni. A Ford például már Los Angelesben ellőtte a Kugát Escape-ként, és a B-Maxról is minden kiderült január végén. És igen, a Renault bemutatta a Zoe-t, amiből tavaly szeptember végéig otthonában összesen 12 darabot vettek magánszemélyek.
Rajtuk kívül főleg csak kevesebb vagy több ajtós, tető nélküli, puttonyos, erősebb, vagy pont takarékosabb modellváltozatok színezték a standokat. Az új 6-ossal meglepetésszerűen Moszkvába ment a Mazda, nálunk még nyoma sincs. Szintén ismeretlen még számunkra a Párizsban már saját jogán kiállított Mondeo, viszont az ottani újdonságokból az Aurist, a VII-es Golfot, a Cliót, a 208-ast, vagy épp az új Logant és Sanderót már személyesen is faggathattuk.
Ennyi múltidézés bőven elegendő is, lássuk, mit tartogat számunkra 2013, például a január 14-én nyitó Detroiti Autószalonon. A hazaiakat a Corvette C7 tartja a legnagyobb izgalomban, melyről úgy hírlik, hogy a hagyományos V8-asok mellett később biturbó V6-ossal is piacra kerül. A GM másik nagy dobásának a Cadillac Volt-alapú, luxuskivitelű kiterjesztett hatótávú hibridje, az ELR ígérkezik, sorozatgyártásra érett változatban. Magyarország is képviselteti magát a CLA-val, amit tekinthetünk négyajtós A-osztálynak, vagy mini CLS-nek, ahogy tetszik. Melléteszik a faceliftes E-osztályt, kabrióval, kupéval, és a közel 300 km/h végsebességű E63 AMG-vel egyetemben. Jön még a Bentley szuperkupéja, a Continental GTC Speed és a vadiúj 5,26 méter hosszú Maserati Quattroporte: V6-ossal hátsó- vagy összkerékhajtással, V8-assal pedig 300 km/h feletti végsebességgel és ideális, 50:50 arányú súlyelosztással.
Az átnevezésen átesett Infiniti a Q50 szedánnal jelentkezik, a Lexus pedig az LF-CC tanulmány és az LFA szupersportkocsi vonásaival felruházott új IS-t hozza ebben a kategóriában. A BMW 3-as sorozatából (F30) még hiányoznak a kupék, Detroitban érkeznek az elődöknél hosszabb, szélesebb és alacsonyabb, és immár 4-es névre hallgató kétajtósok, és az X6 kompakt kistestvére, az X4.
A 2013-as Genfi Autószalonról a hazai autósokat valószínűleg a harmadik generációs Skoda Octavia érdekli majd legjobban, pedig a kínai Qoros GQ3 is érdekes jószág: a Chery izraeli partnerekkel készítette el a fiataloknak szánt, olcsó, de biztonságos kivitelű, Skoda Rapid-méretű négyajtóst. A BMW az előzőek alapján négyajtós, ismét hathengeres, de turbós M3-assal érkezik, az Alfa Romeo pedig izgalmas kis sportkocsiját, a 4C-t állítja ki Svájcban. Erőfronton lesz demonstráció más kategóriákban is, hiszen a kicsiknél a Volkswagen Polo R és a Mercedes A45 AMG, eggyel feljebb 210 lóerő körüli Honda Civic Type-R, családi őrületben Audi RS6, titánok harca szinten pedig az egyelőre F70-nek vélt, V12-essel és villanymotorokkal 900 lóerő környékére taksált, karbon karosszériás csúcs Ferrari várható, és 4 üléses Lamborghini Aventadorról is csipogtak a verebek.
Valamikor az év folyamán debütál még az SX4 egyelőre S-Crossként ismert utódja Esztergomból, a Renault Scénic alapú Captur crossover, megújul a Volkswagen Touran, a BMW X5 és talán a Land Rover Defender is: és ez még csak töredéke annak, ami a tanulmányokkal és további modellváltozatokkal együtt vár ránk, 2013 sem lesz unalmas, hiszen a műsor egy pillanatra sem állhat meg.