Mire költhető a 2,5 millió forintos villanyautó támogatás?
Fizetett hirdetés
2,5 milliós támogatás villanyautókra, zöld rendszám hibridekre - érdemes szétnézni a Duna Autónál!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az idei év egyik autópiaci bombája a villanyautók 2,5 millió forintos ártámogatása - a pályázat hamar kifutott, de az azt elnyert vevők még tudnak válogatni, meg persze mindenki más is.
Ahogyan a nagycsaládosok számára 2,5 millió forintos támogatással kínált 7-9 üléses modelleknél is jól látható fellendülést hozott a dotáció, úgy az elektromos modellek körében hasonló hatás várható, igaz, kisebb mértékben.
Míg a hétülésesek körében csak a piac kedvencének számító, nem mellesleg a hétüléses modellek közül legolcsóbb Dacia Lodgyból szeptember végéig több mint 3000 példányt adtak el, a teljes villanyautó-szegmensben, év végéig nem várható ilyen szám; a vevőkör bővülése ugyanakkor egyértelműen megfigyelhető. „Habár a járványhelyzet miatt a vásárlási kedv visszaesett, a nagycsaládosok megmaradtak potenciális vevőkként a piacon” – mondja Markó Zoltán, a piac legkomolyabb villanyautó-arzenálját is kínáló Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „A régi-új elektromos autóvásárlási programtól is azt várjuk, hogy a vásárlók fokozatosan visszatérnek, és egyre nagyobb arányban választanak maguknak környezetbarát gépkocsit. Nagy motiváció lehet ehhez, hogy a pályázati összeg egymillió forinttal megemelkedett. Tehát már nem csak a legalább hétszemélyes autókra, de a maximum bruttó 11 millió forint vételárú elektromosokra is 2,5 milliós hozzájárulás vehető igénybe. A legtöbb modellünk ebbe a kategóriába tartozik, de van pár olyan is, aminek az ára 11-15 millió között mozog, és így már ”csak” 500 000 Ft rá a kedvezmény. 15 millió fölött pedig egyáltalán nem segít be az állam a vásárlásba.”Régi-új modell előzött a villanyautó eladásoknál
Ahogyan a villanyautók támogatása is régi-új, azaz bár már létezett, idén eddig nem tapasztalt mértékkel indult újra, úgy az idei villanyautó-eladásokat - egyelőre - vezető modell is régi-új: a Renault Zoe tavaly év végén érkezett új generációja, ami bár alapformájával keveset változott, villanymotorjával és akkumulátor-kapacitásával is erősebb lett. Nem csak az idei eladásokat 277 példányban vezető Zoe, hanem az elmúlt években győztes, idén 224 példánnyal második Nissan Leaf is megtekinthető és kipróbálható a Duna Autónál, ahogyan a Peugeot és a Hyundai/Kia villanyautói, vagy akár a Honda e is. Ami az eladási számokat illeti: a fej-fej mellett haladó Hyundai Kona EV és Kia e-Niro szintén erős trónkövetelőkké váltak, de az új belépők, mint például a Peugeot e-208 vagy e-2008, is okozhatnak még meglepetést a jövőben. A Honda e és Fiat 500e értékesített darabszámában viszont nem várható nagy ugrás, ez a két modell inkább ínyencségnek számít a piacon, és az egyediség tökéletes kifejezőeszközei lehetnek tulajdonosaiknak. Jövőre pedig egy új sikermodell is érkezik: csak remélni tudjuk, hogy a piac legolcsóbb villanyautójának ígérkező Dacia Springből nem csak az a 100 példány érkezik majd, amelyekre már október közepétől fel lehet iratkozni - a Duna Autónál is.
Nem csak akkor éri meg, ha támogatással vehető meg!
Ahogyan egy családi, 7-9 üléses modellnél is egyértelmű, hogy nem csak azért érdemes ilyet választaniuk a nagycsaládosoknak, mert ezekhez igényelhető állami támogatás, hanem a helykínálatuk, praktikusságuk miatt, ugyanúgy elmondható ez a "zöld" autók kapcsán is, ugyanakkor esetükben (is) mindenképp tisztázandó, hogy számos alfajuk létezik.
Tisztázzuk a fogalmakat!
Ma már kifejezetten trendi zöld autót választani, ám nem árt tudni, hogy mennyire zöld, mennyire elektromos vagy hibrid az adott modell. Zöld rendszámra a tisztán elektromos, a hatótáv-növelős (akkumulátorukat belső égésű motorból is tölteni képes) és a plug-in hibrid autók jogosultak, ugyanakkor a hibridek számos egyéb verzióban is megtalálhatóak még a piacon. „Sokféle hibrid megoldás létezik, kezdve azzal, hogy a belsőégésű motor csak áramot termel, vagy szerepet játszik a hajtásban is, illetve csak maga a jármű tudja előállítani a szükséges energiát, esetleg hálózatról is tölthető, vagyis plug-in hibrid. Utóbbi kategóriába tartozó gépkocsik már nagyobb akkumulátorral is rendelkeznek, így a tisztán elektromos hatótávjuk is nagyobb az egyszerű hibrid változatoknál. Ugyanakkor mind a hibrid, mind az elektromos gépjárművek képesek regeneratív fékezésre, ami annyit jelent, hogy fékezés közben a gépjármű a mozgási energia egy részét újrahasznosítja, ez pedig a hatótáv növekedését eredményezheti” – magyarázza Markó Zoltán.
Az alternatív meghajtású gépkocsik környezettudatosságban megjelenő értéke felbecsülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen, de további, tisztán használati előnyük is van: csendes és rezonanciamentes üzemük kényelmi tényező is. Bár a maximum 2,5 milliós állami támogatás csak a teljesen elektromos meghajtású autókra vehető igénybe, a zöld szempontok és az alábbi, egyéb gazdasági előnyök az összes, zöld rendszámmal ellátott gépkocsira is érvényesek:
- Egyszerű konnektoros töltés akár otthonról is,
- Ingyenes parkolás az ország több pontján
- Alacsony fenntartási és karbantartási költségek
- Környezet- és zajkímélő technológia
- Nincs regisztrációs, cégautó és helyi gépjárműadó, forgalomba helyezési és visszterhes vagyonszerzési illeték
- Olcsóbb biztosítás
- Akár milliós tételt jelentő TAO kedvezmény
Az alternatív meghajtás egyre erősebb piaci trendet képvisel a közlekedésben, hiszen a gyártókat és a vevőket is számos adótényező tereli a szerényebb emissziójú modellek felé. A magyar autóvásárlók is rendre nyitottabbak az elektromos és hibrid technológiák iránt, azonban az érdeklődés nem mindig társul fizetőképességgel. Markó Zoltán szerint ezen segít a már 2,5 millióra növelt kormányzati hozzájárulás, a kereslet egyre több vásárlásban realizálódhat. A Duna Autó eddig is több mint 200 darab elektromos autót adott át állami támogatással, a 2019-es eladásoknak pedig 4%-a irányult a környezetbarát gépjárművek kategóriájára.
A cég tavalyi értékesítési adatai alapján az elektromosoknál a Nissan Leaf, a hibrideknél pedig a Honda CR-V tűnik verhetetlennek. Plug-in hibridek közül a Volvo XC90-ből adták el a legtöbbet az Autóvárosban. A jól bevált típusok (Hyundai, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault) mellett azonban folyamatos törnek előre a népszerűségi listán az újonnan érkezők is. A Kia és a Skoda ugyancsak új belépőnek számít az elektromos autók piacán, miután 2019-ben bemutatták e-Niro, illetve e-Citigo modelljeiket, emellett tölthető hibrid palettájuk is bővült az új Ceed SW-vel, az XCeeddel és a Superb iV-vel. Amíg a Peugeot nemcsak megújította 208 és 2008 modelljeit, de mindkettőből elektromos változatot is alkotott, addig a Fiat az 500-ast, a Suzuki pedig az összes modelljét hibrid verzióban is piacra dobta év elején.