Mire jó úgy 13 milliárd forint? Íme a Scania válasza
Akár hó is eshet a Scania szuper szélcsatornájában
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kész a Scania hiper-szuper szélcsatornája, és kb. mindent tud.
A Scania 400 millió svéd koronás (13,3 milliárd forintos) beruházás eredményeképpen svédországi, södertäljei technikai központjában megnyitotta klimatizált, komplett tehergépkocsi-szerelvények és buszok befogadására is képes szélcsatornáját, amely Európa legnagyobb ilyen jellegű létesítménye lett. Segítségével a sarkköri hidegtől a perzselő forróságig bármilyen időjárási körülmény szimulálható, beleértve akár a hóesést is, így felgyorsítható a járművek fejlesztési folyamata.
A hőmérséklet -35-től +50 fokig állítható, a páratartalom 5 és 90 százalék között változhat. A szélcsatorna néhány kisebb hóágyúval van felszerelve, amelyek különféle típusú hó előállítására képesek. Hó helyett választható többféle intenzitású eső, sőt még a cseppek mérete is igény szerint változtatható. Ha különleges, UV-fényben látható anyagot adnak a tesztmérnökök az esővízhez és bizonyos időközönként megvilágítják a járművet UV-fénnyel, akkor pontosan meghatározható lesz, hogy az esővíz és a szennyeződés hogyan tapad a járműre és hogyan távozik el onnan.
A járművek mindegyik tengelye alatt külön görgő van. Maximum 100 km/órás sebességet lehet szimulálni, ami a tehergépkocsik és buszok teszteléséhez ideális. A tesztek többek között kiterjednek arra, hogy a különböző részegységek hogyan viselkednek hőségben és hidegben, az eső hogyan folyik le a járművekről, erős esőben vagy hóesésben hogyan látnak ki a vezetők a fülkéből, a szélvédő jegesedésére, szélzajra, valamint arra, hogy a szennyeződések milyen módon tapadnak a fülke oldalára, a visszapillantó tükrökre és az ajtónyitó kilincsekre.
A 25 méter magas épület építése 2011-ben kezdődött és idén fejeződött be, amikor is a teljes rendszert átfogó teszteknek vetették alá. Az épület méreteit az indokolja, hogy alkalmas legyen tehergépkocsik és buszok tesztelésére, valamint a hatalmas, 13 négyzetméter keresztmetszetű befúvónyílás. A befúvónyílásból levegő áramlik a jármű felé, ami a felső szinten található ventillátoron keresztül hagyja el a létesítményt.