Mire figyeljünk oda új autó vásárlásakor?
Ezeket fontos szem előtt tartani, mielőtt új autót veszünk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az elmúlt egy-két évtizedben jelentősen átalakult az autópiac. Lássuk, mire érdemes odafigyelni manapság, ha új autót kívánunk venni?
Tíz év nem hosszú idő az ember életében. Hipp-hopp elrepült az elmúlt évtized is, mialatt a technika és a vásárlói szokások, ezzel együtt pedig az autók értékesítésének módja is jelentősen megváltozott. Jóllehet, erre a 2008-as válság is jelentős hatást gyakorolt. Több ágazatot, köztük az autóipart is komolyan sújtotta az, hogy a korábbi időszakhoz képest nagy mértékben estek vissza az eladások. Több kereskedés kényszerült bezárni a boltot, emellett pedig egyre inkább beindult az használtautó-import, ami tavaly minden eddiginél nagyobb méretet öltött.
Mára a tömeges használtautó behozatal mellett kezd magához térni az új autók piaca is. Az eladások évről-évre nőnek, egyre több új autót helyeznek forgalomba itthon is. Igaz, ezek nagy részét céges használtra veszik, azonban a soron következő gondolatok és ajánlások függetlenek attól, hogy magánszemély vagy cég vásárol.
A válság utáni években a csökkenő eladásokat igyekeztek jókora árengedményekkel kompenzálni. Annyira népszerű lett az, hogy több százezer vagy akár milliós nagyságú kedvezményt adtak az új autókra, hogy mára ez már megszokottá vált. Sok gyártó külön kedvezménycsomagot ajánl már az Internetes konfigurátorban, máshol pedig kérdés és alku nélkül "vágják hozzánk" az árengedményt. A vevők ehhez már tulajdonképpen hozzászoktak és egyre többet akarnak. Sokan azt gondolják, hogy csak az ár számít, de ha így lenne, akkor mindenki a legolcsóbb autóval járna. Végignézve az eladási statisztikán, a valóság mást mutat. Az emberek a rááldozott pénzért szeretnék a lehető legjobb vételt lebonyolítani, nem pedig a legolcsóbbra lecsapni.
Biztos, hogy egy adott autó adott felszereltségi szintje mellett az a legjobb ajánlat, amelyik a legolcsóbb? Két különböző gyártó hasonló tudású és felszereltségű modellje közül biztos, hogy az a legjobb, amelyikhez alacsonyabb áron tudunk hozzájutni? Érdemes az autó vételárán kívül más szempontot is figyelembe venni. Egyes gyártók például jóval több garanciát kínálnak, mint a versenytársak, ami csábító lehet. Fontos, hogy ne higgyünk csak a puszta számoknak, kérdezzünk utána részletesen, hogy az a 3, 5 vagy 7 év garancia mi mindenre vonatkozik. Ugyanis a garancia egy átfogó fogalom, az autó javítása és karbantartása szempontjából sokkal fontosabb a jótállás és szavatosság fogalma. Nézzünk illetve kérdezzünk utána ezeknek is, továbbá annak, hogy a sokéves garancia pontosan milyen alkatrészekre vonatkozik.
Ha két kereskedőtől is kértünk árajánlatot, akkor nagy valószínűséggel lesz némi különbség a kettő között. Lehet, hogy az egyik azonnal ad több százezer forint kedvezményt, míg a másik tartja az eredeti árat és ad plusz két év garanciát. Hosszú távon lehet, hogy jobban megéri a plusz két év "biztonság", mint az azonnali árengedmény. Egyes gyártók például olyan szervizcsomagot kínálnak az új autóhoz, mellyel akár évekig vagy pl. 100 ezer kilométerig díjmentesen tudjuk elvégeztetni az olajcseréket, úgy, hogy még munkadíjat sem kell fizetni. Ezek alól természetesen kivételt képeznek a forgó-kopó alkatrészek, azonban 4-5 olajcsere anyag- és munkadíjköltsége szintén több százezer forintot tesz ki az évek során.
Ha már szerviznél járunk és nem jár az autóhoz ajándék szervizcsomag, akkor érdemes tudni és azzal számolni, hogy az autót a garancia lejártáig kötelezően a márkaszervizbe kell majd hordani. Régen és a mai napig is divat, hogy otthon illetve az ismerős sufni műhelyében végeztetik el már az első javításokat is. A gyártók ennek kívánnak véget vetni, így ma már a legtöbb márkánál kötelezően előírják, hogy a vásárlást követően kizárólag márkaszervizben lehet a kötelező javításokat elvégezni, különben ugrott a garancia. Szintén fontos megemlíteni azt is, hogy a márkaszervizekben elvégzett javítások során például egy szoftverfrissítést vagy a következő szerviz esetén elvégzendő visszahívásokat is el fogják végezni. Ezekről természetesen a kis garázsműhelyeknek nem lesz tudomása, az apró hibák pedig nem lesznek korrigálva. Nem utolsó sorban fontos és jó dolog a végig márkaszervizben vezetett szervizkönyv abban az esetben, ha az autó eladásra kerül. Ekkor jóval könnyebb lesz elfogadtatni a vevővel az árat, ő sem fog annyira kételkedni az autó előéletében, mintha nem rendelkeznénk ezzel a dokumentációval.
Mivel ezeknek a kötelező szervizeknek is van anyagi költsége, ami márkakereskedésenként szintén eltérhet, emiatt érdemes már a vásárlás előtt erre, a karbantartása is ajánlatot kérni. Itt is könnyen előfordulhat az, hogy egy adott helyen kedvezőbb áron jutunk hozzá az autóhoz, a szervizek ugyanakkor drágábbak lesznek, így öt-tíz év alatt ugyanott vagyunk, esetleg még többet is költünk, mintha a másik ajánlatot választottuk volna. A szerviz mellett az assistance szolgálat időtartama sem elhanyagolható, kérdezzünk rá erre is! Összegezve a dolgokat mindenképpen érdemes több helyről ajánlatot kérni és kellő részletességgel összevetni őket, esetleg utánakérdezni azoknak az apró, de fontos részleteknek is, amelyek nem mindig látszanak a papíron. Ne a jelenben számoljunk, hanem gondoljuk át, hogy mennyi ideig lesz nálunk az autó és arra az időtávra összegezzük a várható költségeket.
“Sajnálom” azokat az embereket akik “felülnek” az olyan reklámoknak, hogy 20-30 ezer km után elég cserélni olajat! Ez úgy ahogy van NEM állja meg a helyét! Ugyanis – legyen az bármilyen olaj – Kb. 10 ezer km után már elveszti a viszkozitását és gyakorlatilag nem fejti ki azt a tulajdonságát amit használata során már a 10 ezer km alatt kifejtett!!!
Arról meg nem is beszélve, hogy ha csak városban van használva-e az autó!
Privát vagyok senki sem akarok reklámot csinálni de fogadjanak meg egy jótanácsot – olcsó olajat NE vegyenek!!!!
Én jó pár ilyen szervizről tudok. Repültek is az első adandó alkalommal. Van köztük európai, japán, koreai és francia márka is. Sajnos a trógerség mindenhol felüti a fejét.
Én konkrétan egy délnyugat-magyarországi VW szervízről tudom, hogy gyakran játszott olyat, hogy a garanciaidő alatt kötelező olajcserék alkalmával csak a pénzt kérte el, de olajat nem cserélt.
Több környékbeli szerelő is halt már szörnyet az onnan származó autóktól, amikor a garancia lejárta után már ők cseréltek olajat és meglátták azt a trutyit ami a gyárilag benne lévőből maradt addigra…
A márkaszervizek hozzáállása a fő probléma, nem a díjszabásuk. Ha nem tagadnának garanciaidőben, pingvineznének utána, és fődarab cserékkel kísérletzenének a kuncsaft pénzén, többen bíznának bennük. Nem beszélve olyanokról mint a gyári 20-30-50ezek km-es olajcsere periódusok betartása, stb.