Továbbra is gyengélkedő Stellantis, erősödő Volkswagen és beszakadó Tesla eladások. Mutatjuk, hogyan indult az év az európai újautó-piacon!
2025 januárjában 831 201 autó kapott rendszámot az Európai Unió területén, 2,6 százalékkal kevesebb, mint 2024 első hónapjában - közölte az ACEA. A nagyobb országok egyetlen kivétellel rendre mínuszban zártak: köztük a leglátványosabb visszaesést Franciaország jelentette (-6,2%), de Olaszországban (-5,8%), és Németországban (-2,8%) is kevesebb személygépjárművet helyeztek forgalomba. Ezzel szemben Spanyolországban 5,3 százalékos pluszt könyveltek el. Az EU egészét vizsgálva a legnagyobb növekedést Litvánia produkálta 33 százalékkal, mögöttük a dánok 22,6 százalékkal. Ezzel szemben a legkomolyabb visszaesést Litvánia újautó-piaca produkálta 66,3 százalékkal, de a bolgárok januárja sem volt túl erős a mínusz 30,1 százalékkal.
Hajtásláncok tekintetében vezetnek a hibridek 34,9 százalékos piaci részesedéssel. A tavaly januárban még legnépszerűbbként záró benzinesek visszacsúsztak a második helyre 29,4 százalékos szelettel. Az elektromos akkumulátorosok nagyot javítva a harmadik helyre zárkóztak kerek 15 százalékkal, míg a dízelek óriási visszaesést produkálva pontosan 10 százalékos részesedéssel a negyedik helyre csúsztak vissza. A sort a PHEV-ek (7,4%) és az alternatív hajtásláncú gépjárművek (3,3%) zárják.
Januárban a hibridek voltak a legnépszerűbbek
Magyarországon némiképp másként néz ki a lista. Itthon is vezetnek a hibridek, sőt, még nagyobb arányban, mint az uniós átlag, hiszen 49,4 százalékos részesedéssel bírnak a januári magyar piacon. A benzinesek 26 százalékot hasítottak ki maguknak a képzeletbeli tortából. A harmadik helyen dízelmotoros járművek 14,5 százalékkal, csak ezt követően jönnek a BEV-ek (6,2%) és a PHEV-ek (3,4%).
a PHEV-ek piaca jelentősen visszaesett
A különböző konszernek listáját böngészve is érdekes számokba botlani. A tabella élén nincs meglepetés, továbbra is a Volkswagen Csoport termékei a legkelendőbbek az EU-ban. Összesen 229 898 autót regisztráltak, ami 5,6 százalékos plusz 2024 első hónapjához képest. Külön említést érdemel a Cupra, amely a múlt januári eladásaihoz képest 61,5 százalékos növekedést produkált.
Erős hónapot zárt a Cupra
Ezzel szemben a Stellantis ugyan megszerezte a második helyet, de 17,9 százalékkal kevesebb autót regisztráltak, szám szerint 133 506-ot. Ennél sokkal aggasztóbb, hogy januárban a konszern összes Európában jelen lévő márkája mínuszban zárt, az egyetlen kivétel az Alfa Romeo a maga 22,7 százalékos pluszával. A másik véglet egyébként a Lancia/Chrysler (-73,2%).
A Stellantison belül egyedül az Alfa Romeo tudta pluszban zárni a januárt
Harmadikként a Renault Csoport zárta az év első hónapját 90 362 regisztrált autóval, ami kerek 5 százalékos javulás múlt év januárjához képest. Érdekesség, hogy az Alpine közel 170 százalékos pluszban zárt, igaz, ez még így is csak 441 darab autót jelent.
Immár két modellel rendelkezik az Alpine, ez meglátszik az eladásokon is
Az első ötbe még a Toyota és a Hyundai Csoport fért be. Előbbi 4,9 százalékos mínuszban zárta a januárt, de a Lexus kifejezetten jót ment (+41,9%). A Hyundai is rontott múlt évhez képest 6,3 százalékot, de még így is eladtak 64 416 autót. Ugyanez a szám a Toyotánál egyébként 72 027 példány.
Külön említést érdemel a Tesla is. Bár csak az összesített lista 14. helyén rangsorolta az ACEA, rendkívül látványos mekkora visszaesést produkált a márka múlt év januárjához képest. Tavaly ilyenkor 15 130 példányt regisztráltak az EU-ban, míg idén csak 7 517-et, vagyis több mint 50 százalékos mínuszt könyvelhetett el a vállalat. Ez egyrészt az egyre több országban kivezetett villanyautós támogatásokkal magyarázható, másrészt szinte biztosra vehető, hogy Elon Musk politikai szerepvállalása is egyre több potenciális vásárlót tart távolt a Tesla szalonoktól.
Sajnos az ACEA statisztika módszertani hiányosságai miatt egyre könnyebb téves következtetéseket levonni.
Egyrészt nem minden márka szerepel. Amíg csak a Ferrari és társai hiányoztak addig viszonylag reális adatok jöttek, de amióta a BYD is szabad szemmel látható eladásokat produkál már érdemes lenne utána nézni hogy a 2.6%os csökkenés mellett mennyivel emelkedett a BYD eladása.
A másik az erőforrások csoportosítása: az alapvető hiba a mild-hibrdek bevonása a hibridek alá, mert indokolatlanul torzítja a statisztikát. Értem hogy ELVILEG a mild-hibridek is használnak valamilyen villanymotort (aha, persze ), és nem tölthetőek, de a gyakorlati használatban semmi többletet nem jelentenek mint a start stop-os benzinmotorok. Ráadásul sokan nem is azért veszik mert „hibridet” keresnek, hanem mert sok gyártó (pl Mazda, Volvo) mást gyakorlatilag nem kínál. A Mazda esetében a mild hibrid egy start stop rendszer (nem is emeltek árat), a Volvónál sem mozdítja meg a 48v os vilanymotor önállóan a kasztnit, bár odafigyelve észre lehet venni ha a villanymotor bedolgozik. Akárhogyis, a személyes véleményem szerint a Mild-hibridet a benzineshez (illetve a dízelhez) kellene számolni.
A Tesla számai nagyon ijesztőek, kíváncsi vagyok hogy mennyit számít a legfontosabb „pénznyomda” modelljük az Y modellváltása (és az átallás miatt esedékes gyárleállás) és a nagyfőnök teljes és nyilvános megőrülése.
Sajnos az ACEA statisztika módszertani hiányosságai miatt egyre könnyebb téves következtetéseket levonni.
Egyrészt nem minden márka szerepel. Amíg csak a Ferrari és társai hiányoztak addig viszonylag reális adatok jöttek, de amióta a BYD is szabad szemmel látható eladásokat produkál már érdemes lenne utána nézni hogy a 2.6%os csökkenés mellett mennyivel emelkedett a BYD eladása.
A másik az erőforrások csoportosítása: az alapvető hiba a mild-hibrdek bevonása a hibridek alá, mert indokolatlanul torzítja a statisztikát. Értem hogy ELVILEG a mild-hibridek is használnak valamilyen villanymotort (aha, persze ), és nem tölthetőek, de a gyakorlati használatban semmi többletet nem jelentenek mint a start stop-os benzinmotorok. Ráadásul sokan nem is azért veszik mert „hibridet” keresnek, hanem mert sok gyártó (pl Mazda, Volvo) mást gyakorlatilag nem kínál. A Mazda esetében a mild hibrid egy start stop rendszer (nem is emeltek árat), a Volvónál sem mozdítja meg a 48v os vilanymotor önállóan a kasztnit, bár odafigyelve észre lehet venni ha a villanymotor bedolgozik. Akárhogyis, a személyes véleményem szerint a Mild-hibridet a benzineshez (illetve a dízelhez) kellene számolni.
A Tesla számai nagyon ijesztőek, kíváncsi vagyok hogy mennyit számít a legfontosabb „pénznyomda” modelljük az Y modellváltása (és az átallás miatt esedékes gyárleállás) és a nagyfőnök teljes és nyilvános megőrülése.