Csökkentek az eladások 2025 első hónapjában az európai újautó-piacon

A nagyobb országokban rendre kevesebb autó fogyott mint tavaly ilyenkor

Továbbra is gyengélkedő Stellantis, erősödő Volkswagen és beszakadó Tesla eladások. Mutatjuk, hogyan indult az év az európai újautó-piacon!

2025 januárjában 831 201 autó kapott rendszámot az Európai Unió területén, 2,6 százalékkal kevesebb, mint 2024 első hónapjában - közölte az ACEA. A nagyobb országok egyetlen kivétellel rendre mínuszban zártak: köztük a leglátványosabb visszaesést Franciaország jelentette (-6,2%), de Olaszországban (-5,8%), és Németországban (-2,8%) is kevesebb személygépjárművet helyeztek forgalomba. Ezzel szemben Spanyolországban 5,3 százalékos pluszt könyveltek el. Az EU egészét vizsgálva a legnagyobb növekedést Litvánia produkálta 33 százalékkal, mögöttük a dánok 22,6 százalékkal. Ezzel szemben a legkomolyabb visszaesést Litvánia újautó-piaca produkálta 66,3 százalékkal, de a bolgárok januárja sem volt túl erős a mínusz 30,1 százalékkal. Hajtásláncok tekintetében vezetnek a hibridek 34,9 százalékos piaci részesedéssel. A tavaly januárban még legnépszerűbbként záró benzinesek visszacsúsztak a második helyre 29,4 százalékos szelettel. Az elektromos akkumulátorosok nagyot javítva a harmadik helyre zárkóztak kerek 15 százalékkal, míg a dízelek óriási visszaesést produkálva pontosan 10 százalékos részesedéssel a negyedik helyre csúsztak vissza. A sort a PHEV-ek (7,4%) és az alternatív hajtásláncú gépjárművek (3,3%) zárják. Magyarországon némiképp másként néz ki a lista. Itthon is vezetnek a hibridek, sőt, még nagyobb arányban, mint az uniós átlag, hiszen 49,4 százalékos részesedéssel bírnak a januári magyar piacon. A benzinesek 26 százalékot hasítottak ki maguknak a képzeletbeli tortából. A harmadik helyen dízelmotoros járművek 14,5 százalékkal, csak ezt követően jönnek a BEV-ek (6,2%) és a PHEV-ek (3,4%).
A különböző konszernek listáját böngészve is érdekes számokba botlani. A tabella élén nincs meglepetés, továbbra is a Volkswagen Csoport termékei a legkelendőbbek az EU-ban. Összesen 229 898 autót regisztráltak, ami 5,6 százalékos plusz 2024 első hónapjához képest. Külön említést érdemel a Cupra, amely a múlt januári eladásaihoz képest 61,5 százalékos növekedést produkált. Ezzel szemben a Stellantis ugyan megszerezte a második helyet, de 17,9 százalékkal kevesebb autót regisztráltak, szám szerint 133 506-ot. Ennél sokkal aggasztóbb, hogy januárban a konszern összes Európában jelen lévő márkája mínuszban zárt, az egyetlen kivétel az Alfa Romeo a maga 22,7 százalékos pluszával. A másik véglet egyébként a Lancia/Chrysler (-73,2%).
Harmadikként a Renault Csoport zárta az év első hónapját 90 362 regisztrált autóval, ami kerek 5 százalékos javulás múlt év januárjához képest. Érdekesség, hogy az Alpine közel 170 százalékos pluszban zárt, igaz, ez még így is csak 441 darab autót jelent. Az első ötbe még a Toyota és a Hyundai Csoport fért be. Előbbi 4,9 százalékos mínuszban zárta a januárt, de a Lexus kifejezetten jót ment (+41,9%). A Hyundai is rontott múlt évhez képest 6,3 százalékot, de még így is eladtak 64 416 autót. Ugyanez a szám a Toyotánál egyébként 72 027 példány. Külön említést érdemel a Tesla is. Bár csak az összesített lista 14. helyén rangsorolta az ACEA, rendkívül látványos mekkora visszaesést produkált a márka múlt év januárjához képest. Tavaly ilyenkor 15 130 példányt regisztráltak az EU-ban, míg idén csak 7 517-et, vagyis több mint 50 százalékos mínuszt könyvelhetett el a vállalat. Ez egyrészt az egyre több országban kivezetett villanyautós támogatásokkal magyarázható, másrészt szinte biztosra vehető, hogy Elon Musk politikai szerepvállalása is egyre több potenciális vásárlót tart távolt a Tesla szalonoktól.  
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Csökkentek az eladások 2025 első hónapjában az európai újautó-piacon

  • 2025.02.25. at 15:59
    Permalink

    Sajnos az ACEA statisztika módszertani hiányosságai miatt egyre könnyebb téves következtetéseket levonni.
    Egyrészt nem minden márka szerepel. Amíg csak a Ferrari és társai hiányoztak addig viszonylag reális adatok jöttek, de amióta a BYD is szabad szemmel látható eladásokat produkál már érdemes lenne utána nézni hogy a 2.6%os csökkenés mellett mennyivel emelkedett a BYD eladása.
    A másik az erőforrások csoportosítása: az alapvető hiba a mild-hibrdek bevonása a hibridek alá, mert indokolatlanul torzítja a statisztikát. Értem hogy ELVILEG a mild-hibridek is használnak valamilyen villanymotort (aha, persze ), és nem tölthetőek, de a gyakorlati használatban semmi többletet nem jelentenek mint a start stop-os benzinmotorok. Ráadásul sokan nem is azért veszik mert „hibridet” keresnek, hanem mert sok gyártó (pl Mazda, Volvo) mást gyakorlatilag nem kínál. A Mazda esetében a mild hibrid egy start stop rendszer (nem is emeltek árat), a Volvónál sem mozdítja meg a 48v os vilanymotor önállóan a kasztnit, bár odafigyelve észre lehet venni ha a villanymotor bedolgozik. Akárhogyis, a személyes véleményem szerint a Mild-hibridet a benzineshez (illetve a dízelhez) kellene számolni.

    A Tesla számai nagyon ijesztőek, kíváncsi vagyok hogy mennyit számít a legfontosabb „pénznyomda” modelljük az Y modellváltása (és az átallás miatt esedékes gyárleállás) és a nagyfőnök teljes és nyilvános megőrülése.

Vélemény, hozzászólás?